Ik zal het hier niet per sé hoeven uit te leggen, maar voor de volledigheid: een zonnepanelen/PV-omvormer moet z'n productie staken zodra de netspanning wegvalt. Zo kan de netbeheerder bij werkzaamheden/storingen veilig werken.
Ik neem aan dat de omvormer detecteert met enige regelmaat of er nog netspanning is door af en toe z'n eigen productie even (enkele milliseconden) te stoppen en te meten of er in de tussentijd nog spanning is. Wellicht zit zoiets veel complexer in elkaar, maar het basisprincipe lijkt me toch wel: de omvormer verandert iets aan z'n eigen productie en meet wat er op de lijn gebeurt.
Wat voorkomt dan dat meerdere omvormers elkaar 'in leven' houden? Stel dat het werkt zoals ik hierboven fantaseer en er twee enkelfasige omvormers op dezelfde fase zijn aangesloten. Er is netspanning en beide omvormers functioneren normaal. Dan valt de netspanning weg. Omvormer A zet zichzelf een fractie van een seconde uit om te meten of er nog netspanning is. En die is er: geleverd door omvormer B. Andersom werkt dat hetzelfde: ook omvormer B denkt dat er nog netspanning is, vanwege omvormer A. Alleen in het geval dat beide omvormers hun controle-momentje tegelijk hebben, zou het AC-gedeelte van de installatie spanningsloos worden.
Reden voor de vraag: een tijdje terug vertelde mijn vader dat hij een bijzonder probleem had gehad. Sommige apparaten in huis deden het wel, anderen niet. Alle automaten stonden nog omhoog. Het betreft een enkelfasige hoofdaansluiting. Multimeter erbij: in het hele huis een spanning van ~180V. Bij buren op dezelfde fase ook.
Al vrij snel herstelde de spanning zich naar een normaal niveau en was het probleem opgelost. Maar het mysterie bleef: wat was er gebeurt? Het enige wat we konden bedenken was dat de omvormers op dezelfde fase -waarvan mijn vader er zelf al twee heeft- elkaar tijdens een stroomstoring 'in leven' hebben gehouden. En sommige apparaten kunnen beter omgaan met een lagere netspanning dan anderen. De televisie, met ongetwijfeld een schakelende voeding ontworpen voor alles tussen 100 en 250V deed het bijvoorbeeld prima. Maar koffie zetting ging niet.
Ik ben gewoon benieuwd.