Hallo iedereen,
Vanwege niet al te veel ervaring met elektromotoren heb ik mijn weg terug naar hier gevonden.
Ik heb een dompelpomp van zenit die ik binnenkort moet aansluiten.
De pomp is 400/700V en 5,5kW
Zoals te zien op de foto's is het een gesloten elektromotor met een vaste kabel, de kabel is 7G1,5mm² + 3x1mm², dit zorgt voor verwarring bij mij..
Heeft iemand al zoiets tegengekomen of enige ervaring hiermee?
De handleiding van de pomp maakt het ook niet meteen duidelijker voor mij..
Is het de bedoeling dat deze in een ster driehoek schakeling word aangesloten vanwege de 7G1,5mm²?
Hopelijk kan iemand mij hiermee verder op weg helpen,
Alvast bedankt !
Jordy
benleentje
Golden Member
de kabel is 7G1,5mm² + 3x1mm², dit zorgt voor verwarring bij mij..
IS een vrij aparte kabel maar wat het is staat er erg duidelijk op
HEt is een kabel met totaal 10 aders
7x 1,5mm2 waarvan 1 aarde
3x 1mm2
Van de motor zijn alle 6 de draden naar buiten gevoerd zodat je die extern in ster of driehoek kan zetten + dat er nog een vlotterschakelaar oid in lijkt te zitten. Het langwerpige zwarte ding in het schema weet ik ook niet wat het is?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Een 5,5 kW motor is doorgaans geschikt voor ster/driehoek.
Of deze motor er ook voor geschikt is kun je zien op het typeplaatje.
Daar zie je dat er 700V driehoek bij staat, je motor mag dus met een ster-driehoek aangesloten worden. (mits je een gangbaar net 3x230/400V hebt)
Of je het doet is aan jou.
Ik heb slechte ervaringen met ster-driehoek op deze pompen.
In ster hebben ze een slecht koppel, een kleine vervuiling tussen de waaier en het resultaat is dat je motor in ster stil staat, en in driehoek wel gaat lopen. Dan is een DOL beter.
Maar ik laat het aan jou.
Of een softstarter toepassen.
De 3 draden:
De linker 2 zijn voor een klixon (TP)
De andere draad is voor een water-in-olie detectie.
Beide beveiligingen zijn niet per-ce nodig.
Op 22 september 2023 16:47:49 schreef Toeternietoe:
Of je het doet is aan jou.
In ster hebben ze een slecht koppel, een kleine vervuiling tussen de waaier en het resultaat is dat je motor in ster stil staat, en in driehoek wel gaat lopen. Dan is een DOL beter.
Maar ik laat het aan jou.
Of een softstarter toepassen.
Ik heb helemaal geen ervaring met deze pompen dus wil je best geloven,
Softstarter had ik ook al in gedachte, maar evenals niet zoveel ervaring mee..
Aangezien jij blijkbaar toch ervaring hebt met deze pompen, welke softstarter zou je mij hiervoor aanbevelen? 
zelf heb ik al gekeken bij schneider, Altivar ATS480
Als ik het goed begrijp moet ik de pomp zo aansluiten dan zoals in bijgevoegde foto?
benleentje
Golden Member
In ster hebben ze een slecht koppel, een kleine vervuiling tussen de waaier en het resultaat is dat je motor in ster stil staat, en in driehoek
Het is geen ster of driehoek op een 3 fase 400V net moet de motor gewoon in driehoek
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 22 september 2023 17:42:38 schreef JB926:
[...]
Ik heb helemaal geen ervaring met deze pompen dus wil je best geloven,
Softstarter had ik ook al in gedachte, maar evenals niet zoveel ervaring mee..Aangezien jij blijkbaar toch ervaring hebt met deze pompen, welke softstarter zou je mij hiervoor aanbevelen?
zelf heb ik al gekeken bij schneider, Altivar ATS480
Als ik het goed begrijp moet ik de pomp zo aansluiten dan zoals in bijgevoegde foto?
Ik gebruikte meestal de Schneider, Altivar.
Die zijn er in vele uitvoeringen. Ze hebben ook een uitvoering die met PVK aangestuurd kan worden, die past vrijwel overal.
Ik maakte meestal besturingen met 24VAC stuurstroom, niet veel merken softstarters laten zich met 24VAC aansturen, door die met een PVK te gebruiken past het vrijwel altijd.
Makkelijker is om een softstarter te nemen met een inwendige by-pass. Scheelt weer ruimte en een relais.
Jou schema is van een ss die je in een deel van de hoofdstroom opneemt, daardoor kan deze een stap lichter zijn dan een normale. Dat maakt het iets goedkoper, maar vawege de extra bedrading en een extra by-pass magneetschakelaar zou ik niet voor die optie kiezen.
T is al weer even geleden, voor een juist typenummer zou ik moeten gaan zoeken
Ik denk de ATS01N212QN, controleer voorde zekerheid.https://www.se.com/nl/nl/product/ATS01N212QN/altistart-01-softstarter-…
Op 22 september 2023 21:17:14 schreef Toeternietoe:
[...]Ik gebruikte meestal de Schneider, Altivar.
Die zijn er in vele uitvoeringen. Ze hebben ook een uitvoering die met PVK aangestuurd kan worden, die past vrijwel overal.
Ik maakte meestal besturingen met 24VAC stuurstroom, niet veel merken softstarters laten zich met 24VAC aansturen, door die met een PVK te gebruiken past het vrijwel altijd.
Makkelijker is om een softstarter te nemen met een inwendige by-pass. Scheelt weer ruimte en een relais.Jou schema is van een ss die je in een deel van de hoofdstroom opneemt, daardoor kan deze een stap lichter zijn dan een normale. Dat maakt het iets goedkoper, maar vawege de extra bedrading en een extra by-pass magneetschakelaar zou ik niet voor die optie kiezen.
T is al weer even geleden, voor een juist typenummer zou ik moeten gaan zoeken
Ik denk de ATS01N212QN, controleer voorde zekerheid.https://www.se.com/nl/nl/product/ATS01N212QN/altistart-01-softstarter-…
Bedankt alvast om mij op weg te helpen!
Alles lijkt mij duidelijk op 1 ding na..
Ik heb 6 aders aan de kabel, U1 V1 W1 en U2 V2 W2.
Is het dan de bedoeling dat ik de driehoek schakeling zelf maak door bv
U1 & W2 op T1
V1 & U2 op T2
W2 & V2 op T3
samen aan te sluiten op de uitgang van de softstarter, of ben ik hier nu helemaal verkeerd in?
De onderste regel moet dan zijn: W1 & V2 op T3.
Verder klopt het: dan heb je een driehoekaansluiting.
Op 23 september 2023 14:24:56 schreef Frederick E. Terman:
De onderste regel moet dan zijn: W1 & V2 op T3.
Verder klopt het: dan heb je een driehoekaansluiting.
typfoutje 
bedankt!