De koffiemachine doet eigenlijk alles goed na een servicebeurt. Zetgroep met drainageventiel gereinigd en nieuwe dichtingen. Zet uitstekend koffie zonder lekkage maar bij uitschakelen staat de zetgroep tijdens het spoelen lang stil onderin en de motor bromt, als ik een beetje help door met een schroevedraaier tegen het witte tandwiel te duwen lijkt hij er doorheen te komen. Ook als ik niets doe houd het na een tijdje op, geen foutmeldingen.
Heeft deze Jura een servicemode waar ik wat kan testen, initialiseren?
Ik heb nog niet zoveel ervaring met Jura, herkent iemand dit?
Zal morgen een filmpje maken.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ik herken het het wel, dat heeft de onze (ENA 8) ook gehad, we hadden voorheen de Ena 9, die was eigenlijk veel fijner.
Lijkt of de motor iets wil doen, vast loopt en na X tijd het opgeeft en dan toch door gaat met "iets" en daarna is ie wel klaar voor gebruik.
We hebben 'm laten reinigen, en nu heb ik het al een tijdje niet meer gehoord.
Gaat het om dit model Jura Impressa S8) ?
Wij hebben zelf de Jura Impressa S9, model lijkt gelijkwaardig namelijk.
Probleem wat je beschrijft, komt mij bekend voor namelijk. Ik trek onze S9 2 keer per jaar uit elkaar om volledig te reinigen en probleem wat je beschrijft, lijkt er op dat de zetgroep niet volledig op tijd staat namelijk.
Filmpje tijdens het spoelen:
Hij heeft duidelijk moeite om in onderste positie te komen.
[Bericht gewijzigd door Flevotronica op (73%)]
Op 29 september 2023 23:37:53 schreef Diamon:
Gaat het om dit model Jura Impressa S8) ?
Wij hebben zelf de Jura Impressa S9, model lijkt gelijkwaardig namelijk.Probleem wat je beschrijft, komt mij bekend voor namelijk. Ik trek onze S9 2 keer per jaar uit elkaar om volledig te reinigen en probleem wat je beschrijft, lijkt er op dat de zetgroep niet volledig op tijd staat namelijk.
Het is deze:
https://nl.jura.com/nl/voor-thuis/koffiemachines/S8-Dark-Inox-EB-15480…
Maar zetgroep is in principe gelijk, wat andere aanbouwdelen dan oudere machines. Hoe zou ik hem op tijd moeten zetten?
Ik zou het drainageventiel nog eens kunnen verwijderen en testen of hij dan makkelijker in de onderste positie komt. Heb helaas geen andere zetgroep liggen om eens te testen.
Drainageventiel opent niet. Direct na het spoelmoment draait de motor een tikje terug om het drainageventiel te openen maar er gebeurd niets. Dan draait hij terug en dat kan niet meer met water erin.
Hoi, bedankt dat moet het inderdaad zijn!
Lees net op koffiepraat dat de motor vervangen het oplost.
Wat ik nog niet begrijp is dat het ventiel tijdens normaal zetten wel lijkt te functioneren, na het zetten zie ik daar water weglopen.
Er zal toch wel een servicemode zijn waar ik die motor kan testen zoals bij Miele?
Motor doet het prima zo te horen.
Misschien dat hij bij normaal koffiezetten ook niet werkt maar dat de koffiepad dan ver genoeg ingedrukt kan worden.
Roland11
Golden Member
Je kunt wel gemakkelijk testen of het brommen weg gaat als de drainagemotor goed werkt. Twee schroeven van de motor los en in het gat een schroevendraaier steken. Dan aan het eind van het koffiezetten / spoelen de schroevendraaier even naar binnen duwen om het drainageventiel te openen. De druk kan dan weg zodat de zetgroepmotor zou moeten ophouden met kreunen. Hij kreunt omdat hij niet op kan tegen de hoge druk in de zetgroep als hij probeert naar beneden te gaan met de zuiger.
Ik bedoel ook de motor voor het drainageventiel. Zal het testen met de schroevendraaier zoals je omschrijft.