Ik heb een bandenmachine met volgende gegevens. 230/400 volt ik wil 400 volt aansluiten. Ampere 3.2/1.9 KW 0.75 cosinus phi 0.78. Ik heb hiervoor een startcondensator nodig wat zou de waarde moeten zijn
Geen condensator nodig voor een 3~ aansluiting. Wel de motor omleggen naar ster en kijken of daar een hulptrafo in zit die ook omschakelbaar is.
Op 4 oktober 2023 16:31:54 schreef jerome:
Geen condensator nodig voor een 3~ aansluiting. Wel de motor omleggen naar ster en kijken of daar een hulptrafo in zit die ook omschakelbaar is.
Ik heb hier een video heb je hier wat aan voor meer uitleg?
Update :
Sorry voor het misverstand het moet blijkbaar van 3 fase naar 1 fase omgezet worden. Fout begrepen van mijn collega
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Steinmetz (3>1 fase) is voor grotere zwaar belaste motoren niet echt geschikt: het vermogen holt dan achteruit...
Op 4 oktober 2023 16:41:55 schreef ocerr:
Update :Sorry voor het misverstand het moet blijkbaar van 3 fase naar 1 fase omgezet worden. Fout begrepen van mijn collega
Dus al haal ik een startcondensator van 60uf heeft dit geen effect
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bij een motor van 1.9kW blijft er in de "steinmetz" configuratie iets van 1kW over. Als die 1.9kW er dus niet voor niets inzit, dan helpt het hebben/kopen van een startcondensator niet zo.
De "vuistregel" was dacht ik iets van 70uF per kW. Dan kom je op ongeveer 130uF, 60 is dan "te weinig", hij zal wel starten, maar met NOG minder koppel dan met de "juiste" condensator.
Ik denk dat je het beste aan een frequentieregelaar kan kopen: https://elektromotorshop.com/fuji-mini-frequentieregelaar-2-2-kw-230v
Ik heb nog nooit zo'n ding gekocht, maar dit was de eerste hit die ik met mijn zoektermen vond. Ik dacht dat je een factor drie goedkoper uit zou kunnen zijn, dus zoek nog even verder dan mijn eerste hit...
Er zijn hier ook mensen die hier vaker mee te maken hebben, dus mogelijk krijg je nog te horen dat dit ding shit is of juist heel goed.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk ook dat het alleen met een frequentieregelaar (motor drive, VFD) goed zal lukken.
Zo uit het hoofd gezegd zou dat moeten werken als je de motor in driehoek schakelt alsof je hem op een 230V draaistroomnet aansluit (want daar slaat die 230V op het typeplaatje op, niet op 230V enkelphase).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (27%)]
benleentje
Golden Member
Op 4 oktober 2023 16:49:13 schreef ocerr:
[...]Dus al haal ik een startcondensator van 60uf heeft dit geen effect
Je kan best een willekeurige 3 fase motor nemen en die via een Steinmtz schakeling met een condensator op enkelfase 230V laten werken maar je verliest dan ca de helft van je vermogen en 1/3 van je start koppel.
Maar dit is niet een willekeurige motor dit is een bandenmachine waar al de juiste motor in zit maar dan wel als die op 3 fase word aangesloten. Kortom deze machine heeft gewoon dat motorvermogen nodig.
Enige optie om de machine op 230V te laten werken is zoals REW aangeeft om via een 2,2kW frequentieregelaar de motor aan te sluiten. Via deze regelaar heeft de motor wel zijn volle vermogen en zijn normale koppel.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je wilt de motor op 1 fase 230V aansluiten?
Kan dmv een zgn. Steinmetzschakeling.
Vuistregel is 60 uF per Kw, voor een 0,75 kW motor ongeveer 40 uF/
Maar neem vooral geen startcondensator, maar een bedrijfcondensator.
Sluit de motor in driehoek aan.
Het kost je veel koppel (kracht) maar dat heb je al kunnen lezen.
Dus gebruiken voor niet te zwaar schuurwerk.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (13%)]
Een Steinmetz is en blijft een gedrocht.
Anno 2023 kunnen we hier gelukkig een 1f 230 IN / 3f 230 OUT frequentieregelaar voor inzetten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 4 oktober 2023 17:38:26 schreef Toeternietoe:
Dus gebruiken voor niet te zwaar schuurwerk.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat deze machine niet voor schuurwerk is. 
Klopt @pa3gws, zo'n bandenmachine daar (de)monteer je autobanden mee
...Bij het loshalen is het eerste stukje heel zwaar werk voor de machine en bij het opleggen het laatste stukje van de hiel op de velg.
Ik weet niet wie er wel eens zelf banden gemonteerd heeft ( ik regelmatig), zo ja weet je wel wat ik bedoel.
Een steinmetz schakeling gaat hier absoluut niet werken, veel te veel verlies aan koppel.
Op krachtstroom aansluiten, heb je dat niet dan een FO er tussen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
En de bandenbalanceermaschine ,werkt die wel op 230 volt of is die wel 400 volt?
De 0,75 Kw 3 fasen motor vervangen door een 1,1Kw 1fase motor is ook een optie.
mvdk
Golden Member
Het is jammer dat de topicstarter het slechts over "een bandenmachine" heeft. Daar kun je meerdere types machines mee bedoelen. We hebben nu twee forumleden die vermoeden dat het om een balanceermachine gaat, en drie in de richting van een bandendemontage apparaat. Dat zijn fysiek, in werking en verschijningsvorm, verschillende apparaten.
Als het om een balanceerapparaat gaat, om er schuurwerk op te doen, zoals Toeternietoe vermoed, zou de condensator oplossing kunnen werken.
Ben benieuwd of de ts nog terugkomt, denk dattie al iets is gaan proberen, en tevreden is met het resultaat. 
Daar heb je gelijk in @mvdk, er zijn meerdere machines mogelijk.
Mocht het om een balanceermachine gaan dan zit er ook nog een pluk elektronica in die gevoed moet worden...
Ik ben ook benieuwd of TS nog terug komt met meer info.
Helaas schort het daar in meer topics vaak aan.
En dan geven de kristallen bollen verschillende oplossingen