Heb hier een beschermingstrafo welke ik voor testen/repareren van bijvoorbeeld radiobesturingen van hijsinstallaties graag secundair af wil zekeren.

Primair zit er standaard al een glaszekering in.

Ik wil graag met een automaat werken om glaszekeringen wisselen te voorkomen.

Gegevens:
Primair 220v 1fase 50/60Hz 1,00A
Secundair 42v 100VA GW

Ik kom op 2,4A uit.
Is dat te simpel gedacht?
P = U x I
100 = 42 x 2,4A

De trafo is ontworpen om secundair continu 100VA te leveren bij de gegeven secundaire spanning van 42V. De secundaire stroom die de trafo continu kan leveren is dus max. 2,38A.

Ik zou eerder denken aan een B karakteristiek secundair. Primair wel een D.
De zekering secundair heeft verder niks met de trafo te maken. Die is enkel voor de afgaande bedrading. De zekering pas je aan aan de dikte en lengte van de bedrading. Als die bedrading bv 1,5mm2 is kun je rustig een 6 of 10A automaat nemen

Ok duidelijk, was in de veronderstelling dat je je trafo overbelast wanneer er teveel stroom secundair gaat lopen.

Op 5 oktober 2023 08:05:09 schreef shuk:
Ok duidelijk, was in de veronderstelling dat je je trafo overbelast wanneer er teveel stroom secundair gaat lopen.

Dat klopt ook.
En als er te veel stroom secundair gaat lopen! dan gaat er ook te veel stroom primair lopen.
Als jij secundair wil beveiligen dan kan dat, maar dan moet je wel zorgen dat je secundaire beveiliging er eerder / sneller uit gaat dan de primaire.

Je berekening klopt voor 99%, de netspanning zal momenteel wel 230 Volt zijn....
Een beveiliging met een automaat is in jou situatie vrijwel niet te doen.
Een automaat van 2,4 A bestaat niet, dan moet je 2 Amp. nemen.
Maar dan komt het, een automaat is erg traag, de kans dat de glaszekering er primair uitgaat is dan vele malen groter dan dat je automaat er uit gaat.

Een zekering secundair om de trafo te beveiligen is zinloos. Die is er alleen voor de afgaande bedrading.

Een zekering is er niet om je apparatuur te beschermen maar om brand te voorkomen.

GJ ik wilde al op je eerste reactie reageren maar nu helemaal.

TS heeft al een primaire beveiliging. En secondair is die 100W volgens UL zo weinig dat je wel HEEL erg je best moet doen om daar brand mee te maken. "inherent veilig".

Maar.... Hij gaat onbekende apparatuur er op aansluiten en wil voor het GEMAK een secondaire zekering. Dan hoeft ie niet iedere keer als een "onbekend apparaat" te veel stroom trekt de glaszekering te vervangen.

Kortom: uitgerekend: De trafo kan meer dan 2A leveren. Een 2A automaat klinkt "krap", maar lijkt me een geschikte keuze. Als je dan richting de 4A trekt, zit je primair nog onder de 1A en floept de automaat er uit. (Automaten en zekeringen kunnen nooit exact op dewaarde die er opstaat uitspringen. Gegarandeerd wordt dat ie NIET uitfloept op die waarde. Een 2A zekering gaat dus ergens tussen de 3 en de 4A eruit...(tussen de 2 en 3A duurt het heel lang))

Met de secundaire zekering bescherm je niet alleen de afgaande bedrading maar bij juiste demensionering volgens transfo specs ook de transfo tegen overbelasting waarbij deze in verzadiging gaat warm/heet lopen.
Maar een correct ingestelde MBS ipv een zekering lijkt me het beste.

[Bericht gewijzigd door OXO op (14%)]

Op 5 oktober 2023 08:05:09 schreef shuk:

Dat is ook zo, maar gelukkig kan een trafo dat wel een poosje hebben.

Op 5 oktober 2023 08:36:20 schreef GJ_:
Een zekering secundair om de trafo te beveiligen is zinloos.

Ergens hier op het forum hier is precies het omgekeerde beweerd (dacht ik).
Geen idee of ik die post ergs kan terugvinden. -> niet zo snel gevonden dus.

Hier staan wat zekeringen die te resetten zijn. https://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=360

Je kan de primaire glaszekering vervangen door een slow blow type, dan gaat de automaat secundair er het eerste uit. Even een kortsluittestje doen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (44%)]