Beste mannen,
Ik heb een vraag. Ik wil graag een omvormers(voedingen) 230v naar 12v gebruiken. Nu merk ik als ik 3 dingen aansluit dat bij de vierde de hele voeding niet aangaat en het niet doet. Ik heb er 1 relaise board van 12v en 2 x een elektronisch muntproever op zitten. Bij de derde muntproever gaat die niet aan ( de datasheet van de muntproever heb ik ook als bijlage toegevoegd.
Ik heb bewust een voeding met 120w en 10a gekocht. Maar is dit normaal?
Zie afbeeldingen
[Bericht gewijzigd door Semsim op (14%)]
De voeding is 10A aan 12V.
Dat is 120W, 120000mA, zou meer dan ruim voldoende moeten zijn.
De muntproever blijft onder de 340mA, de voeding moet er zo wel honderd kunnen voeden.
Ben je zeker dat er geen korstsluiting is in de muntproever?
Als ik het goed begrijp wil je drie cointestesters via een relaisbordje aansluiten.
De testers gebruiken ca 340mA, ofwel 0,34 Ampére per stuk.
Totaal dus iets meer als 1 A. Het relaisbordje heeft dan nog 9 A ter beshikking. Ik denk dat zo'n bordje niet meer trekt dan 500mA met alle relais aan. Dat moet een 10A voeding dus gemakkelijk kunnen voeden. Vermoedelijk heb je ergens een kortsluiting geïntroduceerd.
De voeding is ( staat op de zijkant als je het plaatje vergroot) een led driver en geen gewone voeding.
Misschien is de voeding niet goed of reageert deze raar op inductieve belasting?
Belast die voeding eens met een autolamp of iets dergelijks om te testen of
deze goed werkt.
rob040
Golden Member
Op 5 oktober 2023 18:26:53 schreef MJU:
De voeding is 10A aan 12V.
Dat is 120W, 120000mA, zou meer dan ruim voldoende moeten zijn.
Met 120000mW kan ik het eens zijn. 
De muntproever blijft onder de 340mA, de voeding moet er zo wel honderd kunnen voeden.
Nou niet overdrijven, dat haalt hij niet... 
De OR-ZL-1634 voeding (SMPS) is een "General Purpose" voeding.
Ik vermoed dat de totale inrush current (inschakel-piekstroom) van meerdere aangesloten muntenproevers te hoog is waardoor de voeding (SMPS) niet opstart (of niet kan opstarten). Meestal is dit hoorbaar als een tikkend geluid dat uit de voeding (SMPS) komt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het is ook een noname voeding, toch geen ali express? en idd spoelen die inkomen vinden sommige smps niet zo fijn..
Op 5 oktober 2023 19:36:20 schreef Bobosje:
De OR-ZL-1634 voeding (SMPS) is een "General Purpose" voeding.Ik vermoed dat de totale inrush current (inschakel-piekstroom) van meerdere aangesloten muntenproevers te hoog is waardoor de voeding (SMPS) niet opstart (of niet kan opstarten). Meestal is dit hoorbaar als een tikkend geluid dat uit de voeding (SMPS) komt.
En als je dus de voeding 1 voor 1 aanschakelt?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ter info: De SRD-serie relais gebruiken ongeveer 350mW nominaal als ze aanstaan. Bij 12V is dat 30mA. Dus vier stuks max 120mA.
De relais zullen opstarten terwijl ze uit zijn. Zo'n bordje zal dan max 10mA totaal trekken.
De muntproevers zullen niet "een munt detecteren" en dus ongeveer hun "standby current" trekken: ongeveer 35mA.
Met 4 muntproevers en 4 relais modules kom je dus op 4*35+4*10 = 180mA... Dat zou 50x heftiger moeten kunnen (we zitten dan op 200 muntproevers... Bij nader inzien is "kan er 100 aan" niet eens zo raar
)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zelfs als die 10A, Chineese specs zijn zou hij het aan moeten kunnen.
Ik verwacht eerder een aansluitfout of een defecte voeding. Heb je al getest of hij de zijn specs haalt ? (en dus goed is) Heb je een scoop ? Dan kun je zien wat er gebeurd. bv een 55W autolamp. Als dat ook niet lukt is de voeding niet goed.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com