Beste leden,

Ik heb een vraag ik heb laatst een graafmachine gekocht, hier zit een elektronische waterpas in voor als de graafmachine te scheef komt te staan nu heb ik hier storing mee. Ik wil diagnose stellen of de waterpas een verkeerde waarde doorgeeft naar de plc of dat de plc zelf kapot is. Alleen weet ik niet hoe ik het 4-20 ma signaal vanaf de waterpas naar de plc moet meten (met een multimeter) De elektronische waterpas is alsvolgt aangesloten +24v draad - draad en een schakeldraad die naar de plc toe loopt. Ik ben niet heel erg goed in elektro dus vraag ik jullie hulp.

Dit kan je maar op 1 manier meten.

Meter gebruiken in de stand mA dc, stand selecteren boven de 20mA. Meetsnoeren ook in de juiste aansluitingen van de meter steken.

Dan zwarte draad van je sensor loshalen op de klemmenstrook.
Daarna 1 van je meetsnoeren onder de klem vastzetten waar de zwarte draad zat, het andere meetsnoer met b.v. een kroonsteenje vastzetten aan de zwarte draad van je sensor.

Afhankelijk van welk meetsnoer je waar aansluit kan je meter een negatieve waarde aangeven.

Je multimeter op stroom meten zetten. De ene draad van de meter vanaf de schakeldraad naar de stroom ingang van de meter. Dat is meestal een andere dan die voor spanning te meten. Soms zijn er zelfs 2 stroommeet ingangen. 1 Voor een stroom tat 2A en de andere 10A oid. Je moet de ingang met de kleinste waarde hebben. de andere draad van de meter op de comm aansluiting en dan naar de plc.

Dus de 20mA moet geheel door de meter lopen.

Draad loshalen en multimeter in serie zetten in stroom stand die geschikt is voor mA.

Wel even opletten dat je meetpennen in de goede bussen zitten en je zekering in je multimeter nog heel is.

Maar een waterpas in je graafmachine?? Hoezo?

Bedankt voor jullie reacties ik ga morgen gelijk aan de slag!

Je kunt natuurlijk ook een weerstand van 1200Ω aan de uitgang van de waterpas hangen.
Daarover gaat dan afhankelijk van de waterpas stand een spanning staan tussen 4,8V en 24V

Ik heb het niet nagetekend, maar let op dat er nog een weerstand van 250 ohm parallel zal staan in de verwerking eenheid.