Hi,
Graag stel ik jullie een vraag over een oude leslie speaker waar ik mee bezig ben.
In deze speaker zit een motor voor het rotary effect die werkt op 110v AC. Ik heb een vervangende motor op 220v AC en wil deze inbouwen in de speaker.
Het aan en uitschakelen van de motor gebeurt met mercury tuimelschakelaars. Zie foto. Is er een manier om te weten of deze switches geschikt zijn voor 220v? Er staan geen markeringen op. Wat kan ik verwachten als ze dat toch niet blijken te zijn? Lekkende/klappende Mercury switches lijkt me niet een heel aantrekkelijk vooruitzicht dus… 
Ik weet dat in moderne circuits deze switches helemaal niet gebruikt mogen worden, maar het gaat hier om jaren 60/70 technologie die ik het liefst origineel hou.
Alvast bedankt!
Het is een Hammond? Daar ken ik geen kwikschakelaaars in.
Oude leslies zijn vaak met 110 volt 60 Hz motoren uitgerust inderdaad, oorsprong is meestal Amerikaans.
Zet er gewoon 110 volt relais tussen om de motor aan te sturen, die zijn op bv ebay te vinden.
Ik neem aan dat er een ( verhuis) trafo in zit nu om die motor te voeden.
Met relais kan je de besturing origineel laten.
Op 7 oktober 2023 16:30:19 schreef Matthijs12345:
Hi,Graag stel ik jullie een vraag over een oude leslie speaker waar ik mee bezig ben.
In deze speaker zit een motor voor het rotary effect die werkt op 110v AC. Ik heb een vervangende motor op 220v AC en wil deze inbouwen in de speaker.Het aan en uitschakelen van de motor gebeurt met mercury tuimelschakelaars. Zie foto. Is er een manier om te weten of deze switches geschikt zijn voor 220v? Er staan geen markeringen op. Wat kan ik verwachten als ze dat toch niet blijken te zijn? Lekkende/klappende Mercury switches lijkt me niet een heel aantrekkelijk vooruitzicht dus…
Ik weet dat in moderne circuits deze switches helemaal niet gebruikt mogen worden, maar het gaat hier om jaren 60/70 technologie die ik het liefst origineel hou.
Alvast bedankt!
Een andere motor erin lijkt me een grotere operatie als een kleine verhuistrafo 230>110 volt. Plaats genoeg en alles blijft verder origineel. De rotor zal wel een fractie langzamer draaien op 50Hz. Je zou op de motor een andere poelie kunnen zetten.
De vraag over de kwikschakelaars: Bij een gelijke motor voor 230 Volt wordt de stroom zowat gehalveerd, dat is alleen maar gunstiger voor de kwikschakelaars.
Heeft de box een eigen ingebouwde versterker of is die verder passief?
Als er een eigen versterker aanwezig is, moet die ook naar 230V. Amerikaanse versterkers zijn meestal niet omschakelbaar. Het is wellicht raadzaam om de versterker dan te voeden met 100Volt. De voedingstrafo's zijn bemeten voor 60Hz en op 50 Hz kunnen ze dan te warm worden.
Op 7 oktober 2023 19:21:57 schreef RAAF12:
Lijkt mij dat ze juist koeler worden als er van 60 naar 50Hz wordt gegaan....
De zelfinductie is een stuk lager bij 50Hz (er kan zelfs verzadiging optreden) en daardoor nemen de verliezen toe.
Op 7 oktober 2023 18:43:38 schreef buzzy:
[...]Een andere motor erin lijkt me een grotere operatie als een kleine verhuistrafo 230>110 volt. Plaats genoeg en alles blijft verder origineel. De rotor zal wel een fractie langzamer draaien op 50Hz. Je zou op de motor een andere poelie kunnen zetten.
De vraag over de kwikschakelaars: Bij een gelijke motor voor 230 Volt wordt de stroom zowat gehalveerd, dat is alleen maar gunstiger voor de kwikschakelaars.
Heeft de box een eigen ingebouwde versterker of is die verder passief?
Als er een eigen versterker aanwezig is, moet die ook naar 230V. Amerikaanse versterkers zijn meestal niet omschakelbaar. Het is wellicht raadzaam om de versterker dan te voeden met 100Volt. De voedingstrafo's zijn bemeten voor 60Hz en op 50 Hz kunnen ze dan te warm worden.
(Sorry beginner hier) als ik het goed begrijp gaat het bij die kwik schakelaars dus vooral om ampere dat er doorheen gaat? En de motor van 220 volt heeft ongeveer hetzelfde wattage als die van 110v dus qua ampere zal het lager zijn en daarom ok?
Het gaat om een Cordovox CL-10, gemaakt voor accordeon maar omgebouwd om met gitaar te gebruiken. Zit geen versterker in, alleen een speaker. Deze sluit ik dus op een losse gitaarversterker aan.
Ik had nu inderdaad een losse omvormer in de speaker liggen, maar idd draait ie door de 50hz motor/pulley op 60hz net, een stukje te langzaam. Plus het bromt en wordt heet dus kan het niet lang aangesloten laten. Deze motor had ik nog over, dus leek me de netste oplossing om m over te bouwen. Voor de rest zitten er eigenlijk geen componenten in, dus alleen de schakelaars die problemen kunnen geven.
Dank voor de reacties!
Op 7 oktober 2023 19:25:00 schreef buzzy:
[...]De zelfinductie is een stuk lager bij 50Hz (er kan zelfs verzadiging optreden) en daardoor nemen de verliezen toe.
Ik meen dat de verliezen in het ijzer toenemen als de frequentie wordt verhoogd.
Op 7 oktober 2023 18:30:26 schreef revado:
Het is een Hammond? Daar ken ik geen kwikschakelaaars in.
Oude leslies zijn vaak met 110 volt 60 Hz motoren uitgerust inderdaad, oorsprong is meestal Amerikaans.
Zet er gewoon 110 volt relais tussen om de motor aan te sturen, die zijn op bv ebay te vinden.
Ik neem aan dat er een ( verhuis) trafo in zit nu om die motor te voeden.
Met relais kan je de besturing origineel laten.
Ah dus een relais die aan de kant van de schakelaar op 110v zit en aan de kant van de motor op 220v? Dan heb ik dus wel alsnog de verhuis trafo nodig om de 110v op de schakelaars te krijgen? Het liefst ga ik helemaal af van de trafo..
Op 7 oktober 2023 19:58:46 schreef RAAF12:
[...]Ik meen dat de verliezen in het ijzer toenemen als de frequentie wordt verhoogd.
Kan best kloppen, maar de stroom door de motor neemt sneller toe dan dat, bij afnemende frequentie.
Ik merk dat bij mijn Wilcox-Gay platensnijder ook. Ik kan bij de opname compenseren voor de tragere motorsnelheid bij 50hz in plaats van 60hz, maar de motor wordt loeiheet als ik meerdere keren achter elkaar wat op wil nemen. Niet best.
Op 7 oktober 2023 20:01:44 schreef Matthijs12345:
[...]Ah dus een relais die aan de kant van de schakelaar op 110v zit en aan de kant van de motor op 220v? Dan heb ik dus wel alsnog de verhuis trafo nodig om de 110v op de schakelaars te krijgen? Het liefst ga ik helemaal af van de trafo..
Als er geen versterker in zit is 12 volt misschien nog makkelijker,
Een kleine 12 volt voeding en 12 volt relais.
Dan kan de verhuistrafo er ook uit.
Als er verder niets van 110 volt i zit ten minste ( lampjes?).
Die kwikschakelaars zijn misschien niet voor 230 volt geschikt, als de contacten te dicht bij elkaar zitten.
Daar zou ik niet op gokken.
Aanvulling:
Ik heb nog even wat op google gezocht.
Er kan ook een voetpedaal op heb ik gelezen, dat wordt met 12 volt gevoed.
Er zit dus meer in de box, een schema kan ik zo snel niet ( gratis) vinden.
Ik zou dat eerst even nakijken!
Foto's? Het is interessant, ik heb ook iets met orgels, leslies en zo.
Voornamelijk Yamaha en Hammond.
Op 7 oktober 2023 21:51:37 schreef revado:
[...]Als er geen versterker in zit is 12 volt misschien nog makkelijker,
Een kleine 12 volt voeding en 12 volt relais.
Dan kan de verhuistrafo er ook uit.
Als er verder niets van 110 volt i zit ten minste ( lampjes?).
Die kwikschakelaars zijn misschien niet voor 230 volt geschikt, als de contacten te dicht bij elkaar zitten.
Daar zou ik niet op gokken.Aanvulling:
Ik heb nog even wat op google gezocht.
Er kan ook een voetpedaal op heb ik gelezen, dat wordt met 12 volt gevoed.
Er zit dus meer in de box, een schema kan ik zo snel niet ( gratis) vinden.
Ik zou dat eerst even nakijken!
Foto's? Het is interessant, ik heb ook iets met orgels, leslies en zo.
Voornamelijk Yamaha en Hammond.
Oh dat is wel een goed idee inderdaad. Het kan natuurlijk prima lager dan 110v zijn. Ik heb nog een kleine 9v voeding liggen en relais. En dat maakt het ook mogelijk om veilig een foot pedal aan te sluiten. Het standaard foot pedal zat er bij deze niet bij, maar zo te zien zou die alleen het audio signaal aan en uit zetten.
Foto bijgesloten. Heb de kast verlengd zodat er een 12” speaker in past en nieuwe tolex etc geplaatst. Zeker leuk. Yamaha elektrische piano a la cp-70?