Hallo !
Ik ben compleet nieuw hier. Omdat ik het zat ben om uitgezogen te worden voor belachelijk veel geld probeer ik dingen zelf te repareren.
En omdat het niet altijd makkelijk is, vond ik deze site waar hulp kon geboden worden... 
Het gaat nl over een printplaat van een dampkap.(zie bijlage)
Oorspronkelijk was één van de "tactile switches" stuk, en na lang zoeken had ik die gevonden. Dus ging ik die vervangen, maar door een stommiteit van mij heeft één van de losgekoppelde draden een diode geraakt en is verbrand door kortsluiting.
Die moet dus ook vervangen, maar ik heb geen idee over welke diode het hier namelijk gaat.
Dus mijn vraag is of er iemand een idee heeft over welke diode het hier gaat, en waar ik die kan vinden ? ( er is geen enkele indicatie terug te vinden op de printplaat )
Alvast bedankt !
Hartelijke groet,
Luc
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
R8 is iig geen diode, maar een weerstand die dan stuk zou zijn. als de kleuren rood,rood,rood zijn, dan is het 2K2. is het echter bruin rood rood dan is het 1K2. mag een koolfilm weerstandje zijn van 1/4 watt.
Hallo Testman,
bedankt voor je reactie !
Ja excuus voor het verkeerd inschatten, maar ik ben echt onwetende omtrend deze materie.
Ok een weerstand... geweldig ! Dat heb ik dan weeral geleerd vandaag ! 
De kleurcode is me een beetje onduidelijk. Zoals ik het kan inschatten ziet de code er Rood, bruin, rood uit... ( volgens de foto )
Wat is Uw vakkkundige inschatting ?
Enig idee waar ik die vind ? ik heb echt geen flauw idee...
Hartelijk dank alweer !
Groet,
Luc
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
rood bruin rood zou 2K1 zijn, een afwijkende waarde bij koolfilm. heb je geen donor apparaat liggen? ouwe radio, oid waar je wat uit kunt slopen? 1/4W 2K2 is niks zeldzaams. anders een stenen winkel zoeken, want met verzenden uit een online winkel word het een duur weerstandje..
https://www.reichelt.nl/nl/nl/koolstoffilmweerstand-1-4w-5-2-2-kilo-oh…
nu is er kans dat er meer stuk is als alleen dat weerstandje, houd daar rekening mee.
[Bericht gewijzigd door testman op (10%)]
ok bedankt! Ik ga op zoektocht...
Ik heb van de eigenlijke weerstand die uit de printplaat komt een zo goed mogelijke close up gemaakt.
Zoals je kan zien is links het kleurtje goudachtig/bruin en rechts rood.Van het middelste gedeelte is door het verbranden niets meer te zien, maar ik veronderstel door Uw informatie dat daar een rood kleurtje hoort.
Indien U er anders over denkt hoor ik het graag van U.
Bedankt !