Ik ben een klok aan het maken waar ik een thermometer in wil verwerken. Hiervoor gebruik ik een 16F628A PIC, en een DS18S20 waarvan ik 5 stuks bij Ali had besteld.

Om een en ander te leren kennen ben ik begonnen met de voorbeelden op PicBASIC.nl (1 en 2)

De temperatuur weergegeven op het display is rond de 80 graden. Vastpakken en de temperatuur gaat richting 100 graden. Ik weet zeker dat dat niet klopt :-) Ik dacht aan een "defecte" DS18S20, maar alle 5 DS18S20 geven dezelfde temperatuur aan.

Nu hoor je wel eens over fakes uit China, dus een (duur) exemplaar bij Conrad besteld.

Is al beter maar nog steeds ca 1,5 graad te hoog (20.5 - 21) in vergelijking met een bestaand klokje met ingebouwde thermometer wat er naast staat en rond de 19 graden aangeeft. Gevoelsmatig zat ik ook niet in zo'n warme kamer.

Weet iemand of:
- de grote, doch consequente afwijking bij de Ali exemplaren te verklaren is naar een type met verkeerde opdruk
- deze afwijking normaal is en het nodig is 1.5 graden af te trekken (als deze afwijking lineair is)

Is het wel een 18S20 en geen 18B20? (de ene is 9 bits en de andere 12 bits)
Je moet sowieso het temperatuur register shiften tot de boel klopt... (zie datasheet)

Wie zegt dat de DS18S20 het fout heeft? Misschien is het klokje wel fout. Wat je eens zou kunnen proberen is om smeltwater te meten. Dat zou netjes 0 graden moeten zijn. Je zou ook nog kokend water kunnen proberen voor de 100 graden.

Die van de chinees klinkt inderdaad als een probleemje zoals Arco aangeeft.

Volgens datasheet heeft de DS18S20 een nauwkeurigheid van +/- 0,5°C en een drift van +/- 0,2°C
Vergelijken met een andere thermometer houd geen steek....

Op 9 oktober 2023 14:42:22 schreef hardbass:
Wie zegt dat de DS18S20 het fout heeft?

Een kamertemperatuur van 80 graden Celsius lijkt me ietwat hoog... :)

Tja, dat is wat enthousiast. Maar ik doelde meer op dit stukje:

Is al beter maar nog steeds ca 1,5 graad te hoog (20.5 - 21) in vergelijking met een bestaand klokje met ingebouwde thermometer wat er naast staat en rond de 19 graden aangeeft. Gevoelsmatig zat ik ook niet in zo'n warme kamer.

Bestaat er een versie in Fahrenheit? 100 graden is dan ongeveer lichaamstemperatuur.

Hoe is je opstelling, bedenk dat het ding niet alleen de lucht meet. Als je PCB bv warm wordt door stroom van de voeding, of hij staat in de luchtstroom van je PC voeding fan etc, etc. Goed temperatuur meten is heel erg moeilijk. Zeker als de sensor ergens in zit. De electronica verwarmt het kastje een beetje. Kan best zijn dat jou klokje er een graad naast zit.Ik heb een heel assortiment sensors/probes en als ik er 5 aansluit op een temperatuur calibrator krijg ik 5x een andere temperatuur.

Die van Ali kunnen fake zijn, zeker als ze veel goedkoper zijn dan wat de fabrikant hanteert.(als ze per stuk onder de 4 euro ex btw zaten zijn ze zeker fake) dat is de prijs als je er een paar duizend afneemt.

Ik denk dat de DS18xxx chip 20 graden probeert weer te geven en dat jij dat 2 bits verschoven probeert te interpreteren.

Je meet dan ongeveer 20 graden kamertemperatuur en als je hem vastpakt ongeveer 25 graden. Klinkt annemelijk.

Ik kan me best voorstellen dat jij een 18B20 hebt terwijl je software voor de 18S20 gebruikt of andersom, dan kan het best zijn dat de binaire punt twee posities verschoven is.

Op 9 oktober 2023 15:52:10 schreef fred101:
Die van Ali kunnen fake zijn, zeker als ze veel goedkoper zijn dan wat de fabrikant hanteert

Er zijn ook veel "chinese fabrikanten" die een vergelijkbare chip maken, die na verloop van tijd in de chinese markt ineens DSxxxx heten. (of een fabrikant die hem gewoon botweg DS18S20 noemt, dat zie je ook). De bedoeling is dan dat ie compatible is, maar als de 18S' nauwkeuriger is dan kan het ook zijn dat er wat 18B exemplaren een upgrade hebben gehad.

Oh. Truuk van Aliexpress verkopers waar ik zojuist haast intrap: 18S20 in de titel maar dan keuze tussen 18B20 en NTC met verschillende kabellengtes!

P.S. LCSC verkoopt 18S20 chips voor 1.50 per stuk (100+). Ik denk echt dat die echt zijn. Dus "als het minder kost dan 4 euro per stuk dan zijn ze fake" dat geloof ik niet.

PPS. Bij Mouser zijn ze in de 100+ range idd nog EUR 4+. Ik zie dat tegenwoordig vaker dat Mouser/farnell dat soort marges aanhoudt. Bijvoorbeeld de TPS563201 die koop ik gewoon bij TI: 1000 stuks voor 8 cent per stuk, terwijl mouser daar het dubbele voor rekent. Bij andeere producten is het verschil nog groter.

[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]

Met nog geen enkele DS18B20 van ali problemen gehad. Ik heb er eens 5 naast elkaar gehangen. Zaten allemaal binnen 0.5°C. Nauwkeuriger hoeft niet voor mij.

Precies. 100% kans dat het driver <-> andere chip of een software probleem is.

Schema zoals op picbasic.nl opstelling in breadboard
De sensor staat vrij opgesteld

Ik zal eens wat meer thermometers op dezelfde plek zetten. Misschien was ik te voorbarig dat de DS18S20 niet klopt. Als je al jaren naar de thermometer kijkt waarmee ik vergeleek neem je waarschijnlijk een subjectieve conclusie

De ali sensors waren 93 cent per stuk.
Ik ga proberen als een DS18B20 uit te lezen

Als je met een ADC een analoge spanning naar een digitaal getal gaat omzetten dan weet de ADC niet zomaar hoe hij dat moet doen. Daarvoor heeft het een referentie spanning nodig. Als je ADC den een Vref heeft van 1V en jij denkt dat het 5V is dan zit je overal een factor 5 naast.

Een temperatuur sensor heeft bijna nooit een referentie temperatuur tot zijn beschikking maar moet het doen met een ongeveer fabrieksinstelling. Vaak goed genoeg maar soms wijkt dat wat af. Dat verklaart dan de 1,5 graden verschil maar niet die andere waarde. Of bij die andere zit er een fahrenheid instelling ipv voor celsius meting. Geen idee of dat kan maar hoe dan ook moet je de sensoren nog wel beter kunnen instellen.

REW, fake wil niet niet zeggen dat ze niet werken. Ze kunnen net zo goed, beter of slechter zijn (of helemaal niet werken). Dat weet je gewoon vooraf niet.
Ik ging van de Mouser prijs uit maar als jij 1,50 ex btw betaald voor +100 gegarandeerd echte dan nog lijkt het me sterk dat een Chinees originele voor 93ct per stuk kan verkopen.

Fahrenheit zou inderdaad kunnen, wellicht een verborgen instelling... (of je moet inderdaad een paar keer naar rechts shiften)
'Hidden features' zie je wel vaker bij ic's.

Zo wilde ik bij een Analog Device Li-Ionlader de Li-Ion cel los wilde koppelen, wel zo handig als je een apparaat opstuurt/opslaat in een magazijn...
Helpdesk zei eerst 'kan niet' maar hebben er toch naar gekeken en het bleek wél te kunnen. Ik moest in een register een bit aan/uitzetten wat volgens de datasheet niet bestond... ;)

Als je wilt weten of de temperatuur klopt, dan is zo'n thermo/hygrometer van xiaomi heel handig, die zijn akelig precies...
https://nl.aliexpress.com/item/4001196637571.html

[Bericht gewijzigd door Arco op (15%)]

Op 9 oktober 2023 16:29:29 schreef jwb:
Schema zoals op picbasic.nl opstelling in breadboard
De sensor staat vrij opgesteld

Ik zal eens wat meer thermometers op dezelfde plek zetten. Misschien was ik te voorbarig dat de DS18S20 niet klopt. Als je al jaren naar de thermometer kijkt waarmee ik vergeleek neem je waarschijnlijk een subjectieve conclusie

De ali sensors waren 93 cent per stuk.
Ik ga proberen als een DS18B20 uit te lezen

Dit is geen manier van kalibreren natuurlijk. Je kent het verhaal van de man met vier pols horloges? Die weet nooit hoe laat het is.

Je zou misschien met de gemiddelde waarde van al je thermometers kunnen werken. Hoe meer thermometers je dan hebt hoe beter het wordt.

Een betere methode is de kokend water en smeltend ijs truc. Met een luchtdruk meting erbij zou je dan nog moeten compenseren wil je het echt goed doen. Maar omdat de nauwkeurigheid van die DS dingen een halve graad is lijkt mij dat laatste niet nodig.

Op 9 oktober 2023 17:17:12 schreef fred101:
Ik ging van de Mouser prijs uit maar als jij 1,50 ex btw betaald voor +100 gegarandeerd echte dan nog lijkt het me sterk dat een Chinees originele voor 93ct per stuk kan verkopen.

LCSC is een winkel die eigenlijk hetzelfde doet als Mouser. Ik krijg de indruk dat LCSC 10 of 20 procent op de prijs doet en dat dat dan hun 1000+ prijs wordt. Daar komt dan voor kleine aantallen nog wat bij. Maar als ze net als mouser geen probleem hebben met een factor 2 of meer, dan is die 93 cent gewoon mogelijk. Zoals ik al heb aangegeven bij de TPS563201 kan ik ze 2x goedkoper kopen (direct van TI, 100% ZEKER WETEN echte) dan bij LCSC. Dus als LCSC hun basisprijs 100% opslag is, dan is het niet uitgesloten dat er iemand voor 75 cent de chips inkoopt en dan voor belachelijk lage marge retail doorverkoopt.

Maar... wachteffe! Die 93 cent... die heb ik zojuist ook gezien toen ik eerder vanmiddag even dacht: Hmm. 18S20, moet ik toch een paar van kopen op aliexpress... Kan hem nu niet meer vinden. Maar dat was er dus 1 waarvan het uiteindelijk om 18B20 bleek te gaan. Als je dan de software instelt op 18B20 dan kan ik me voorstellen dat je 4x meer meet dan de bedoeling is.

Op 9 oktober 2023 17:55:33 schreef Ex-fietser:
... luchtdruk... DS dingen een halve graad is lijkt mij dat laatste niet nodig.

Als ik me niet vergis was op 1500m (waar m'n oma woonde) de kooktemperatuur 91 graden. Dus pak 'm beet een halve graad per 100m. Dan kan je als je b.v. in de ardennen zit al snel een paar graden verschil hebben. Dichtstbijzijden vliegveld meet de druk (gecorrigeeerd op zeeniveau). Je hoogte kan je van een kaart aflezen als je niet in het platte stuk van Nederland zit. Hier Delft zit op iets van -1m NAP. Op de 1e verdieping zit ik dan met de vloer op +2 NAP en in de vensterbank waar m'n waterkoker staat op +3 NAP. Verwaarloosbaar. Maar een heuvel van een paarhonderd meter tikt al snel een paar graden aan.

Maar allemaal niet relevant: het gaat er eerst om om die 80 graden naar een geloofwaardige waarde te krijgen.

Op 9 oktober 2023 17:11:25 schreef benleentje:
Een temperatuur sensor heeft bijna nooit een referentie temperatuur tot zijn beschikking maar moet het doen met een ongeveer fabrieksinstelling.

Een temperatuursensor als de DS18x20 heeft gewoon een intebouwde referentie. Daarbij worden twee dingen opgeteld waarbij de ene omlaag gaat bij hogere temperatuur en de andere omhoog. Je kan bij het ontwerpen redelijk mikken dat dit mekaar opheft. Zo maken ze in chips een referentiespamming. Vervolgens neem je 1 van die dingen om de temperatuur te meten.

[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]

Hier is ter informatie een hele tekst rond fake DS18B20 temperatuursensors: https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20

Uit die link hierboven:

We bought over 1000 "waterproof" probes or bare chips from more than 70 different vendors on ebay, AliExpress, and online stores -big and small- in 2019. All of the probes bought on ebay and AliExpress contained counterfeit DS18B20 sensors, and almost all sensors bought on those two sites were counterfeit.

Dat is een erg trieste ontwikkeling. Maar te verwachten als prijs het enige middel is. Concurrentie zorgt in theorie voor lagere prijzen bij gelijke kwaliteit tot het zo laag wordt dat de kwaliteit omlaag moet en we zijn nu op het punt dat het niet eens meer bruikbaar kan zijn.

Er staat in die link ook iets over een 85 graden shift bij fakes en hoe je die oplost (denk ik, ik ben geen programmeur)

REW, er staat ook hoe je ze dmv programmeren kunt testen. Bij de officiele dealers wordt ook LCSC genoemd