Beste mensen,

Heb sinds januari 2023 25 x zonnepanelen a 405 watt liggen en krijg sindsdien (onregelmatig maar wel met enige regelmaat) van de omvormer alerts op vreemde tijdstippen. Meestal net tegen het moment aan dat de omvormer uitschakelt eind van de dag, dus zeg maar bij zonsondergang. Heel soms ook bij zonsopgang.
Ik heb een SOFAR 3.3-12KTL-X

Volgende melding;
Failure 003 : Grid Overfrequency
Details
Solution: No Need to deal with
De bijbehorende Volt grafiek geeft een lijntje tussen 352 en 440 volt aan (onderschrift van grafiek luid (DC voltage PV1) )

(p.s. Ik heb 2 strings PV 1 en PV 2)

De meldingen worden automatisch gesloten.

Omdat uitschakelen tijdens de dag ( met lunchtijd heb ik begrepen) een logisch voorkomend euvel kan zijn, vind ik het vreemd dat het juist bij zon op of ondergang gebeurt. Of is dit een geheel andere melding?

Of te wel heeft iemand enig idee wat de mogelijke reden is voor deze melding?

Zonder echte detail en informatie over actuele spanningen, stromenm, vermogens en frequentie valt er niets zinvols over te vermelden

Op 9 oktober 2023 17:48:54 schreef RoMo:

Omdat uitschakelen tijdens de dag ( met lunchtijd heb ik begrepen) een logisch voorkomend euvel kan zijn, vind ik het vreemd dat het juist bij zon op of ondergang gebeurt. Of is dit een geheel andere melding?

Ik wist niet dat zonnepanelen ook moeten lunchen?

Dit is weer een typisch internet verhaal. Zonnepanelen kunnen uitschakelen inderdaad. En dat kan gebeuren door bijvoorbeeld overspanning op het net. Alle panelen in de omgeving staan dan volop stroom te leveren en dus de netspanning een beetje je verhogen. Uit veiligheid stopt de omvormer dan met leveren omdat anders de net spanning zo hoog zou kunnen worden dat er apparatuur in huis gaat sneuvelen.

Dat uitschakelen gebeurt dus op momenten dat de zonnestraling op zijn sterkst is. En dan kan op om 12 's middags zijn maar ook om drie uur 's middags ofzo.
Lunchtijd is dus klets koek.

Verder lijken je jouw fouten iets te maken te hebben met de netfrequentie. Is er bij jou in de buurt een heel erg groot elektrisch apparaat dat start of stopt? Het moet echt een heel groot apparaat zijn omdat het echt heel lastig is om de netfrequentie mee te sleuren. Eigenlijk bijna niet mogelijk.

Inderdaad, de netfrequentie kan je niet meesleuren. Misschien dat er wel een dusdanig vuil apparaat aangesloten is dat de elektronica en software die de frequentie meet, er van over de zeik gaat? Bijvoorbeeld iets dat na de nuldoorgang nog ringing heeft waardoor je een paar keer subtiel door de nul heen gaat voordat de sinus weer stijgt? Fikse RF bursts, al dan niet doelbewust (lees: datacommunicatie via het lichtnet vlakbij de omvormer) gegenereerd?

In principe is het lichtnet vrij stabiel maar als toevallig jouw omvormer ingesteld is op 'schakel af op 50,2Hz' dan zal ie ook af en toe correct uitschakelen omdat de frequentie volgens mij best wel heel af en toe 0,2Hz afwijkt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (20%)]

Hier staat een lijstje met foutcodes

https://service.sungrowpower.com.au/files/Web_Files/FAQ/TD_202003_SG2-…

Lijkt mij geen ernstige zaak, maar de installateur is het eerste aanspreekpunt voor nadere info.

Grid overfrequency ben ik ook ergens tegengekomen.....

Gewoon de foutcode in een zoekmaschien gooien!

Dit is ook wel iets waar je zelf niks aan kan doen.
De omvormer klaagt dat de netfrequentie afwijkt, en dat wordt altijd veroorzaakt door externe factoren.

Tenzij je zelf een klein eigen netwerkje hebt, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk.

Misschien kun je de marges in de omvormer iets ruimer (laten) zetten?

Nouja, die marges moeten natuurlijk niet ruimer als de netfrequentie daadwerkelijk aan het weglopen is. De grenzen zitten er voor een reden, de zonnepanelenomvormers mogen collectief niet de grote generatoren 'in de pas' kunnen trekken - alleen andersom.

Één omvormertje dat zo ingesteld is maakt niet uit. Maar vroeger of later leest iemand anders dit advies, en doet het ook. Vertelt z'n vrienden dat het kan, die doen het ook, en uiteindelijk krijg je weer een overheid die veel te laat weer een paar wetten opstelt die neerkomen op een verbod op het zelf tweaken van de omvormer-instellingen (terwijl dat massaal nog via de zwarte markt gedaan zal worden), terwijl het enige dat moest gebeuren het tegengaan van het verhogen van de netfrequentie was...
Beetje vergezocht, maar zo gaan die dingen wel.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (10%)]

Aha nu denk ik dat ik begrijp dat er aan de hand is en waarom vooral in de ochtend en de avond.

De inverter heeft per string een maximale spanning die het op DC aankan. die spanning is het hoogst als er zon schijnt en nog geen of minimale stroom uit de panelen gevraagd word. Zodra de omvoremr gaat terugleveren dan gaat het zo veel mogelijk stroom uit de panelen proberen te halen waarbij de spanning dan iets inzakt.

25 x zonnepanelen
(p.s. Ik heb 2 strings PV 1 en PV 2)
onderschrift van grafiek luid (DC voltage PV1)

Op PV1 heb je er dan 13 in serie en die geeft de meeste spanning het is dan ook logisch dat die als eerst over de spanningslimiet van de inverter gaat.

De bijbehorende Volt grafiek geeft een lijntje tussen 352 en 440 volt aan

440 / 13 = 33.8V per paneel dat kan prima kloppen voor als ze nagenoeg geen stroom leveren.

Solution: No Need to deal with

De spanning van string PV1 is om sommige momenten tegen de grenswaarde aan waarop de omvormer een alarm geeft. Wie weet is dat eventueel nog een paar volt hoger in te stellen. De werkelijke grens wat de omvormer qua spanning aankan ligt zeker een stuk hoger en zolang de omvormer er goed mee werkt is het geen probleem.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]

Hij meldt dat de frequentie buiten de toegelaten grenzen komt.

De frequentie is hier als het goed is 50Hz, maar kan een beetje afwijken. Ik kijk NU op een nauwkerige meter en zie dat ie nu 50.016 is. Een afwijking van 0.2 is HEEL veel.

Een snelle google-search doet vermoeden dat omvormers inderdaad uit moeten schakelen bij 0.2V te veel of te weinig.

De hamvraag is dus: is de frequentie echt 50.2 of meet ie dat verkeerd?

Ik zou je willen aanraden om te proberen of je de gemeten frequentie uit je apparaat kan halen en tegelijk eens kijken op: https://www.mainsfrequency.com/

om te kijken of dat overeenkomt. Als ik in mijn status-info kijk dan zie ik dat mijn omvormer 49.97 zou meten. Ik vermoed dat dit zijn "laatste bericht" is van net voordat ie uitging (het is nu pikkedonker buiten: Ik geloof niet dat ie 20W levert). Maar zelfs met nu is het verschil dus maar 0.1% . Ik verwacht dat de meting veel nauwkeuriger is en dat de frequentie "toen het donker werd" inderdaad ongeveer 0.1% lager was dan nu.

Heb je ethernet-via-lichtnet stekkers?
Of ‘zelf geïmporteerde’ apparatuur met netvoeding?
Machines met elektromotoren?
Een dimbare 500W halogeen uplight?

Is er een specifiek apparaat dat je aan- of uitzet op moment dat de foutmelding optreed?

Op 9 oktober 2023 18:12:28 schreef RAAF12:
Hier staat een lijstje met foutcodes

https://service.sungrowpower.com.au/files/Web_Files/FAQ/TD_202003_SG2-…

[bijlage]

Lijkt mij geen ernstige zaak, maar de installateur is het eerste aanspreekpunt voor nadere info.

Grid overfrequency ben ik ook ergens tegengekomen.....

Gewoon de foutcode in een zoekmaschien gooien!

Hmm..Interessant.
Dit (sungrowpower) is niet het merk wat ik heb (namelijk Sofar Solar). Weet natuurlijk niet of foutcode's genormaliseerd zijn wereldwijd... maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Heb zeker wel gegoogled en ook buitenlandse forums bezocht omdat het mij voorkwan dat dit merk redelijk nieuw is in NL... maar wil dan wel resultaten lezen dit klip en klaar relevant zijn.

Op 9 oktober 2023 20:38:35 schreef Lucky Luke:
Heb je ethernet-via-lichtnet stekkers?
Of ‘zelf geïmporteerde’ apparatuur met netvoeding?
Machines met elektromotoren?
Een dimbare 500W halogeen uplight?

Is er een specifiek apparaat dat je aan- of uitzet op moment dat de foutmelding optreed?

Hmm..
Ethernet gewoon via utp met Wifi mesh.
Heb wel (380v) houtbewerking machines (en veel uit de jaren vijftig) maar die gebruik ik overdag en niet morgensvroeg of in de avond, plus zet ik sowieso altijd de zekeringenkast uit waar ze op aangesloten staan.
Heb een Hombli Smartbulp E27...maar die is 9 watt.
Een een gel-accu met druppelaar voor een lift. Dus lijkt me allemaal niet echt spannend.
Kan het ook ergens een Buurman/vrouw zijn die frequentie storing veroorzaakt?

Op 9 oktober 2023 20:31:39 schreef rew:
Hij meldt dat de frequentie buiten de toegelaten grenzen komt.

De frequentie is hier als het goed is 50Hz, maar kan een beetje afwijken. Ik kijk NU op een nauwkerige meter en zie dat ie nu 50.016 is. Een afwijking van 0.2 is HEEL veel.

Een snelle google-search doet vermoeden dat omvormers inderdaad uit moeten schakelen bij 0.2V te veel of te weinig.

De hamvraag is dus: is de frequentie echt 50.2 of meet ie dat verkeerd?

Ik zou je willen aanraden om te proberen of je de gemeten frequentie uit je apparaat kan halen en tegelijk eens kijken op: https://www.mainsfrequency.com/

om te kijken of dat overeenkomt. Als ik in mijn status-info kijk dan zie ik dat mijn omvormer 49.97 zou meten. Ik vermoed dat dit zijn "laatste bericht" is van net voordat ie uitging (het is nu pikkedonker buiten: Ik geloof niet dat ie 20W levert). Maar zelfs met nu is het verschil dus maar 0.1% . Ik verwacht dat de meting veel nauwkeuriger is en dat de frequentie "toen het donker werd" inderdaad ongeveer 0.1% lager was dan nu.

Ok bedankt voor detail uitleg. Dat wordt dan wel een hele exercitie voor mij. In de app kan ik niet meer detail zien dan dat ik heb aangegeven. Op de omvormer kan ik een poging wagen of er ergens diep in het menu iets meer van detail is te vinden.
Zet het op mijn ToDo lijst :-)

Op 10 oktober 2023 18:16:01 schreef RoMo:
Kan het ook ergens een Buurman/vrouw zijn die frequentie storing veroorzaakt?

De netfrequentie verander je niet zomaar in je eentje (en dat lukt je buren ook niet, al zouden ze het willen).

Maar denkend aan:

Op 9 oktober 2023 18:10:34 schreef Ledlover:
Inderdaad, de netfrequentie kan je niet meesleuren. Misschien dat er wel een dusdanig vuil apparaat aangesloten is dat de elektronica en software die de frequentie meet, er van over de zeik gaat? Bijvoorbeeld iets dat na de nuldoorgang nog ringing heeft waardoor je een paar keer subtiel door de nul heen gaat voordat de sinus weer stijgt? Fikse RF bursts, al dan niet doelbewust (lees: datacommunicatie via het lichtnet vlakbij de omvormer) gegenereerd?

Noem ik een paar opties waarvan ik denk dat het misschien rond de nuldoorgang extra nuldoorgangen kan geven. Ik heb er echter niet aan gemeten - het is dus meer "dit zouden opties kunnen zijn om, indien nodig, 's aan te meten".

Je hebt dus geen powerline communicatie (ethernet over power / PLC) dingen, dat scheelt.

Houtbewerkingsspul staat niet aan op het moment dat de omvormer in storing gaat dus is het ook niet.

De lift-lader is altijd aan, dus zou wel erg toevallig zijn als dat net 's avonds gedoe gaf. Als er niks anders te vinden is kun je dat bekijken maar ik denk 't niet.

De smartbulb lijkt me ook onwaarschijnlijk, maar als die net 's avonds aan gaat en vervolgens gaat de omvormer in storing... Je zou 'm 's uit kunnen draaien en kijken of er dan toevallig een storing optreed, zoja was het niet de lamp... (maargoed, als 'ie net onhandig boven een trap hangt, laat dan maar - het is vast iets anders.)

Hebben ze bij jullie nog een TF signaal in bedrijf die verlichting schakeld?
Deze gaf bij mij ook frequentie foutmeldingen doordat de draaggolf hiervan wordt gedetecteerd als frequentie out of range

Dat signaal zal je op de meeste plaatsen nog wel hebben. Waar men nog met analoge dubbeltarief tellers werkt zal er TF blijven. Als de omvormer zich spontaan hersteld na die vaststelling kan dit niet als een groot probleem worden gezien.

Op 10 oktober 2023 20:18:06 schreef jerome:
Dat signaal zal je op de meeste plaatsen nog wel hebben. Waar men nog met analoge dubbeltarief tellers werkt zal er TF blijven. Als de omvormer zich spontaan hersteld na die vaststelling kan dit niet als een groot probleem worden gezien.

niet bepaald, ik kom nog vaak zat die ferraris meters tegen, maar men heeft kans zat gehad om een slimme of domme nieuwe meter te nemen. nu doen ze het maar met 1 tarief, TF is op veel plaatsen er al uit. hier in de regio al een 1,5 jaar.

Ja, maar hier in BE zijn we op veel plaatsen nog een halve eeuw achteruit en zitten we nog met oude 3X230 netten.

Op 10 oktober 2023 18:44:35 schreef Vuurvreter1:
Hebben ze bij jullie nog een TF signaal in bedrijf die verlichting schakeld?
Deze gaf bij mij ook frequentie foutmeldingen doordat de draaggolf hiervan wordt gedetecteerd als frequentie out of range

Zover ik kan zien op internet is het landelijk (wij hebben Enexis) uitgezet en hebben domme meters geen keuze meer uit dag/nachttarief.
Waar ik wel ineens aan moest denken is de straatverlichting. Die schakelt aan/uit bij zon-onder/opgang. Geen idee hoe men dat inregelt.

Op 10 oktober 2023 18:18:53 schreef RoMo:
In de app kan ik niet meer detail zien dan dat ik heb aangegeven.

Ik dacht ook dat de mijne dat niet zou aangeven, maar voor jou even gezocht en inderdaad gevonden! Dus het kan best zijn dat het een beetje verstopt zit en/of dat je er altijd overheen kijkt.

Door de manier waarop een omvormer werkt, heeft ie "intieme" kennis over de frequentie. Hij kan niet volstaan met enkel nulpuntmetingen, Dus ik verwacht niet dat er dat soort meetfouten inhet spel zijn. Alles wijst er op dat behalve dat ik online maar 1x per 5 of 10 minuten een update krijg, de meting in mijn omvormer gewoon goed is, met alle cijfers gewoon significant. (hij meet nu 50.01, dat klopte toen ik hier aan begon, nu is het 50.023. )

Als ie precies als het donker wordt deze melding geeft dan is dat kennelijk iets wat gebeurt bij het "afschakelen". Hij kan op het laatst geen energie meer leveren en geeft een melding ipv dat ie netjes afschakelt.

[Bericht gewijzigd door rew op (49%)]

Op 12 oktober 2023 11:30:14 schreef RoMo:
[...]

Zover ik kan zien op internet is het landelijk (wij hebben Enexis) uitgezet en hebben domme meters geen keuze meer uit dag/nachttarief.
Waar ik wel ineens aan moest denken is de straatverlichting. Die schakelt aan/uit bij zon-onder/opgang. Geen idee hoe men dat inregelt.

Bij mijn ouders op de camping heb ik een schakelklokje gemonteerd, waar je je locatie invult (lengte - breedtegraad) en die dan de zons- opgang en ondergangstijden weet, is gewoon standaard te krijgen, te bedienen met je telefoon (bluetooth). Ouderwetse lichtcel kan natuurlijk ook, dat weet je als de straatverlichting aan gaat tijdens een donkere onweersbui overdag.

Op 12 oktober 2023 11:30:14 schreef RoMo:
[...]

daar zou ik eens opletten, wanneer de verlichting aangaat en wanneer die omvormer alarm geeft.
het inschakelen van de verlichting zou een dipje kunnen geven waardoor de omvormer dus een sinus puls teveel detecteerd en op 51hz denkt te zitten

Op 12 oktober 2023 11:33:33 schreef rew:
[...]Ik dacht ook dat de mijne dat niet zou aangeven, maar voor jou even gezocht en inderdaad gevonden! Dus het kan best zijn dat het een beetje verstopt zit en/of dat je er altijd overheen kijkt.

Door de manier waarop een omvormer werkt, heeft ie "intieme" kennis over de frequentie. Hij kan niet volstaan met enkel nulpuntmetingen, Dus ik verwacht niet dat er dat soort meetfouten inhet spel zijn. Alles wijst er op dat behalve dat ik online maar 1x per 5 of 10 minuten een update krijg, de meting in mijn omvormer gewoon goed is, met alle cijfers gewoon significant. (hij meet nu 50.01, dat klopte toen ik hier aan begon, nu is het 50.023. )

Als ie precies als het donker wordt deze melding geeft dan is dat kennelijk iets wat gebeurt bij het "afschakelen". Hij kan op het laatst geen energie meer leveren en geeft een melding ipv dat ie netjes afschakelt.

Klopt, heb e.e.a. gevonden in de app..
Output Frequency settings : 5Hz
Dit is een vaste waarde. Maar geen idee waarom dit 5Hz moet zijn.

Verder worden deze waarden (zie foto) bij mij ook elke 5 minuten geupdate.
Waarom er maar bij 1 fase een waarde wordt weergegeven is mij ook niet duidelijk.

@ALL
Intussen is e.e.a. mij wel veel duidelijker geworden, wat deze melding precies inhoud en wat de gevolgen zijn. Dank daarvoor.
Zover ik kan concluderen (en ook letterlijk in de melding staat geschreven) is er geen verdere actie nodig. Maar blijf toch nieuwsgierig waarom dit af en toe voorkomt.