Beste mensen,
De laatste keren ben ik zo goed geholpen dat ik opnieuw mijn oor ten luisteren leg.
Het gaat om een versterker ontwerp van Elektuur/elektor uit 2013
Heb deze versterker een aantal keren gebouwd zonder noemenswaardige problemen, maar nu heb ik toch een probleem in 1 kanaal.
Zie bijgaande foto, het treed op bij belasten van de uitgang, heet het ringing? Het lijkt op een oscillatie en zonder belasting doet het euvel zich niet voor.
Heb al wat huiswerk vooraf gedaan, dat wil zeggen op een afzonderlijke voeding uit de kast aangesloten, ook de speakerdraden, die in de kast langs de trafo lopen, afzonderlijk aangesloten.
Heb dummies van 4, 8 en 24 ohm, hoe lager de weerstand hoe hoger het oscilatie-verschijnsel.
Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Nogmaals het andere kanaal is okay.

Hi Peterphuket, :-)

Dat zijn generatie verschijnselen veroorzaakt door een te kleine fase marge.

Er zijn een aantal onderdelen in de schakeling opgenomen die deze generatie verschijnselen kunnen opheffen.

Als eerste is dit de spoel L1 aan de uitgang samen met R12 die de Q van de spoel beperkt en in de hogere frequenties de inductie dus beperkt.
Dan ten tweede R13 en C5, dat is het Zobel netwerk, controleer of de aangegeven waarden kloppen.

En ten derde hebben we de trimmer C3, deze is eigenlijk het belangrijkste.
Deze zorgt er voor dat de tegenkoppeling voor hoge frequenties niet door de transistoren hoeft te gaan.
Het audio signaal loopt dooer de power transistoren wat vertreging op, ondanks dat er snelle transistoren gebruikt worden treed dit effect nog steeds op.

Door de variatie in de power transistoren is da fase compensatie trimbaar gemaakt met C3, op hoe meer capaciteit deze trimmer staat ingesteld(ingedraait)
hoe beter de fase marge wordt en dus hoe stabieler.
Natuurlijk zit hier een negatieve kant aan, hoe meer de trimmer staat ingedraaid, dus hogere capaciteit,
dan zal ook de vervorming in de hogere audio frequenties hoger worden.
Maak je hier niet te druk over, deze versterker is toch al snel genoeg.

Doe ook nog even een check op de basis weerstanden van T4 en T5 zijn beide 100Ω

Iets wat ik nog zou topessen is een kleine condensator over de tegenkoppel weerstand R4, denk aan iets tussen de 10 en 33pF.
Dat compenseert de paracitaire capaciteiten van de print en zorgt er voor de de frequentie karakteristiek boven de 100KHz niet sterk gaat oplopen.
Beetje vreemd dan Elektuur deze condensator niet geplaats heeft..

Succes!
Bram

Op 11 oktober 2023 10:05:52 schreef blackdog:

Dat zijn generatie verschijnselen veroorzaakt door een te kleine fase marge.

Er zijn een aantal onderdelen in de schakeling opgenomen die deze generatie verschijnselen kunnen opheffen.

Als eerste is dit de spoel L1 aan de uitgang samen met R12 die de Q van de spoel beperkt en in de hogere frequenties de inductie dus beperkt.
Dan ten tweede R13 en C5, dat is het Zobel netwerk, controleer of de aangegeven waarden kloppen.

En ten derde hebben we de trimmer C3, deze is eigenlijk het belangrijkste.
Deze zorgt er voor dat de tegenkoppeling voor hoge frequenties niet door de transistoren hoeft te gaan.
Het audio signaal loopt dooer de power transistoren wat vertreging op, ondanks dat er snelle transistoren gebruikt worden treed dit effect nog steeds op.

Door de variatie in de power transistoren is da fase compensatie trimbaar gemaakt met C3, op hoe meer capaciteit deze trimmer staat ingesteld(ingedraait)
hoe beter de fase marge wordt en dus hoe stabieler.
Natuurlijk zit hier een negatieve kant aan, hoe meer de trimmer staat ingedraaid, dus hogere capaciteit,
dan zal ook de vervorming in de hogere audio frequenties hoger worden.
Maak je hier niet te druk over, deze versterker is toch al snel genoeg.

Doe ook nog even een check op de basis weerstanden van T4 en T5 zijn beide 100Ω

Iets wat ik nog zou topessen is een kleine condensator over de tegenkoppel weerstand R4, denk aan iets tussen de 10 en 33pF.
Dat compenseert de paracitaire capaciteiten van de print en zorgt er voor de de frequentie karakteristiek boven de 100KHz niet sterk gaat oplopen.
Beetje vreemd dan Elektuur deze condensator niet geplaats heeft..

Succes!
Bram

Hallo Bram,
Ik zat al aan je te denken toen ik het bericht schreef, en ja hoor daar ben je weer met waardevolle info, daar ga ik zeker naar kijken, aan al die oplossingen die je hebt opgegeven, het is hier reeds laat in de middag, dus dat zal morgen worden.
Ik houd je op de hoogte, bij voorbaat veel dank.

Op 11 oktober 2023 10:41:45 schreef Peterphuket:
[...]
Hallo Bram,
Ik zat al aan je te denken toen ik het bericht schreef, en ja hoor daar ben je weer met waardevolle info, daar ga ik zeker naar kijken, aan al die oplossingen die je hebt opgegeven, het is hier reeds laat in de middag, dus dat zal morgen worden.
Ik houd je op de hoogte, bij voorbaat veel dank.

Hi, :-)

De twee condensatoren aan de ingang ben ik mee bekend, maar deze hebben geen invloed op je probleem.

De condensator over R4 die ik voorstelde is ter compensatie van de printspoor capaciteiten en de capaciteit van de -ingang zelf van de LME49811 driver.
De ingang capaciteiten van dit driver IC kan ik verder niet vinden in de datasheet, wat een beetje vreemd is.
De compensatie condensator geven ze op als minimaal 30pF in hun test schakeling, het beste is om dit aan te houden.
Grote kans dat dat je uiteindelijk rond de 39pF gaat uitkomen, wat geen probleem is, zoals ik al aangaf.

Groet,
Bram

Op 11 oktober 2023 11:19:30 schreef blackdog:
Hi, :-)

De twee condensatoren aan de ingang ben ik mee bekend, maar deze hebben geen invloed op je probleem.

De condensator over R4 die ik voorstelde is ter compensatie van de printspoor capaciteiten en de capaciteit van de -ingang zelf van de LME49811 driver.
De ingang capaciteiten van dit driver IC kan ik verder niet vinden in de datasheet, wat een beetje vreemd is.
De compensatie condensator geven ze op als minimaal 30pF in hun test schakeling, het beste is om dit aan te houden.
Grote kans dat dat je uiteindelijk rond de 39pF gaat uitkomen, wat geen probleem is, zoals ik al aangaf.

Groet,
Bram

Dank, het driver IC is voor zover ik weet niet meer verkrijgbaar, volgens de beschrijving van Elektuur werd dit IC toegepast in een meetfilter (gepubliceerd 7/8-2011) en kwamen ze bij toeval er achter dat dit zeer geschikt zou zijn om toe te passen met deze versterker.
Indien je wilt kan ik wel de gehele beschrijving plaatsen.

Beste Bram,
Je had het helemaal bij het goede eind.
Wat bleek, en dat kon ik me nog vaag herinneren, Elektuur vond het niet nodig om een trimmer voor C3 te leveren en had daar voor in de plaats een vaste capaciteit van 18 pF geleverd.
Na deze met een 30 pF trimmer vervangen te hebben was alles perfect afregelbaar.
Alleen over R4 heb ik geen c kunnen plaatsen, dat zit zo diep op de print, daar kan ik niet bij.
Maar alles werkt weer perfect.
Nogmaals heel veel dank voor je adviezen en aangeboden oplossingen.
Peter

Op 12 oktober 2023 06:41:20 schreef Peterphuket:
...Alleen over R4 heb ik geen c kunnen plaatsen, dat zit zo diep op de print, daar kan ik niet bij.

Gewoon aan de onderkant van de print, over de soldeeraansluitingen van R4?

Op 12 oktober 2023 06:52:15 schreef miedema:
[...]

Gewoon aan de onderkant van de print, over de soldeeraansluitingen van R4?

Ha, ha, die opmerking had ik van Bram verwacht, maar het is net zoals met het scheidingsfilter van de Infinity (welk ik overigens eerdaags nog ga repareren, heb de nieuwe c's klaar liggen) het is niet makkelijk, de print zit op het koellichaam en het is omslachtig om de r aan de andere kant van de print te vinden. Ben er mee bezig geweest maar heb de moed opgegeven omdat het reeds weer naar behoren werkt.Hoe het ook zij....ik houd jullie op de hoogte.

Of je nu door Miedema of door mij geholpen wordt, dat maakt niet veel uit.
We hebben allebij vele jaren "audio" evaring in ontwerpen, reparatie en gebruik. :+

Groet,
Bram

Op 12 oktober 2023 13:25:02 schreef blackdog:

Of je nu door Miedema of door mij geholpen wordt, dat maakt niet veel uit.
We hebben allebij vele jaren "audio" evaring in ontwerpen, reparatie en gebruik. :+

Groet,
Bram

Ja, dat maakt voor mij ook niet uit, en ook Miedema heeft me meer dan eens geholpen.
Ik waardeer jullie hulp ten zeerste. :)