henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik wil hetzelfde bewerkstelligen als in deze post: schakelklok astro maar dan met twee kanalen, en ook 's nachts de boel uitschakelen na bijvoorbeeld 12 uur of zo (1 kanaal).
Nou ik heb weer eens wat, ik dacht even een LOGO-tje in te bouwen in een meterkast om 2 kanalen te schakelen.
Maar even pech, de logo die ik heb liggen is een 230RC 0BA6, zit geen astro klok in. Er zit ook geen mogelijkheid in om iets te rekenen dus erbij programmeren is kansloos.
Dus iets anders verzinnen: Blijkbaar moet ik een 0BA7 of 0BA8 hebben maar wat is het type precies van Siemens? Dan ik zelfs op de Siemens site niet vinden.
Geen idee wat een BA7 kost. Is wel de handigste oplossing.
Een andere oplossing is een andere losse astroklok kopen met 2 kanalen die kan wat ik wil en de logo eruit. Maar waar vind ik die voor een acceptabele prijs?
OF een losse schemerschakelaar die ik aan 1 input van mijn LOGO knoop.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
ESP32/ESP8266 met NTP synchronisatie. Uur sunrise/sunset kan je ophalen op openweather.com of sunrise-sunset.org. Uiteraard in UTC formaat. De JSON brief is simpel te decoderen. Een transistor en relais er aan en klaar.
Voorbeeld van sunrise-sunset:https://api.sunrise-sunset.org/json?lat=51.000000&lng=4.75000&date=tod…
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (21%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Leuk bedacht, maar kost me teveel tijd.
Ondertussen heb ik al een mooi astro klokje gevonden: Paladin 172423pro
Nu nog even kijken in het datasheet/manual of dat ding kan wat ik wil.
De prijs valt ook mee: rond de 126 euro inc BTW, kun je geen nieuwe logo voor kopen.
Gewoon lekker of-the-shelf en geen gesodemieter.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
gebruik meestal een grasslin C15 astro klok. de C25 is een 2 kanaals, maar wel iets duurder als de paladin..
je hebt ook no de ABB dwa2 astro klok 2 kanaals. echter dat is wel een pokkeding om te programmeren, net als meer abb spul..
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Nu is er de 0BA8
Die heeft (als je wilt) tientallen afzonderlijk te programmeren Astro klokken.
Je kunt zelf een soort van astro klok maken.
Bv voor elke maand een afzonderlijke zonsopkomst en zonsondergangstijd te programmeren, met 6 klokken ben je dan klaar.
Een schemerschakelaar toepassen kan natuurlijk ook....
Is eigenlijk nauwkeuriger, een schemerschakelaar houd rekening met de weersgesteldheid, bij bewolkt weer is het vroeger donker.
Type: 6ED1052-1FB08-0BA1
164 euries bij Con.... (niet de goedkoopste)
testman
de 0BA8 had ik vandaag nog 1 in handen, had jarenlang buiten in een kastje gezeten en zelfs nog onder water gestaan. maar voeding erop en dat ding werkte nog gewoon.
henri62
Ik snap van die hele Siemens nummering geen barst, op de plaatjes staat aan het einde 0BA8 (frontje) en het type is 6ED1052-1CC08-0BA1 bijvoorbeeld. Snap je dat het niet te vinden is?
Die Grasslin 2 kanaals kost toch nog een 190 euro of zo, de ABB wat minder ca 150 oid.
Een BA8 of wat het ook zijn mag (ik denk 6ED1052-1FB08-0BA1 voor de 230V uitvoering) ca 125-160 euro?
Het voordeel van zo'n astroklokje is dat ik die niet hoef te programmeren, is bij een logo weer lastig als je geen officiele versie hebt, je kunt er niks in downloaden met de demo versie van logosoft.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 11 oktober 2023 23:09:32 schreef henri62:
Ik snap van die hele Siemens nummering geen barst, op de plaatjes staat aan het einde 0BA8 en het type is 6ED1052-1CC08-0BA1 bijvoorbeeld. Snap je dat het niet te vinden is?Die Grasslin 2 kanaals kost toch nog een 190 euro of zo, de ABB wat minder ca 150 oid.
Een BA8 of wat het ook zijn mag (ik denk 6ED1052-1FB08-0BA1 voor de 230V uitvoering) ca 125-160 euro?
Het was al niet makkelijk al die typenummers van Siemens, maar met de invoering van de 0BA8 serie hebben ze ook nog eens de bestelnummerring anders ingedeeld.
Geen touw meer aan vast te knopen...
Was het vroeger het laatste deel van het nummer de versie, is het versienummer nu opgeschoven.
Dus voor de TS: .... 1FB08... is de 0BA8 uitviering ( nu de 0BA8.3)
Ik gebruik vaak de Finder astro klokken, werken ook prima en zijn
betaalbaar.
Ze zijn er met 2 kanalen en er is een versie met de optie NFC, dan kan je met een appje op de mobiel het ding programmeren, erg handig.
testman
Op 11 oktober 2023 23:36:18 schreef revado:
Ik gebruik vaak de Finder astro klokken, werken ook prima en zijn
betaalbaar.
Ze zijn er met 2 kanalen en er is een versie met de optie NFC, dan kan je met een appje op de mobiel het ding programmeren, erg handig.
grasslin werkt ook met een app, heb de programma's van een stuk of 20 van die klokken in mn gsm staan. stuk handiger als in t donker schuin in een hoek op die frutknopjes staan duwen..
henri62
Dat is ook wel handig, ik ga morgen eens effe kijken hoe die (Grasslin/Finder) dingen werken. Misschien ga ik dan daar wel voor.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
rond de 126 euro inc BTW, kun je geen nieuwe logo voor kopen.
Maar wel een hele doos ESP's 
Gewoon lekker of-the-shelf en geen gesodemieter.
Gesodemieter? Ik dacht dat we dat "elektronica" noemen, de gepaste componenten bij elkaar zoeken en samenvoegen tot een werkend geheel. Of valt "blackboxsamenstellen" ook al onder de elektronica, tegenwoordig?
henri62
Op 11 oktober 2023 23:54:18 schreef Paulinha_B:
Gesodemieter? Ik dacht dat we dat "elektronica" noemen, de gepaste componenten bij elkaar zoeken en samenvoegen tot een werkend geheel. Of valt "blackboxsamenstellen" ook al onder de elektronica, tegenwoordig?
Dit is niet voor mezelf, ik moet iets hebben wat off-the-shelf is en geen zelfbouw (om het zo maar even "gesodemieter" te noemen).
Afijn:
Van die Grasslin zijn er twee versies:
43.03.0002.1 43.03.0003.1 de laatste een 24V versie die absurd duurder is.
Scheelt 100 euro bruto (intern zitten er minder onderdelen in, hoe bont kun je het maken).
@revado: Is dat de 12.A2.8.230.0000 toevallig? Is verassend betaalbaar < 107 ex btw
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 11 oktober 2023 23:00:04 schreef Toeternietoe:
[...]
Je kunt zelf een soort van astro klok maken.
Bv voor elke maand een afzonderlijke zonsopkomst en zonsondergangstijd te programmeren, met 6 klokken ben je dan klaar.Een schemerschakelaar toepassen kan natuurlijk ook....
Is eigenlijk nauwkeuriger, een schemerschakelaar houd rekening met de weersgesteldheid, bij bewolkt weer is het vroeger donker.
[...]
Met 6 klokken ga je er nog ver naast zitten. Neem de maand november.
Op 1 november is de sunrise hier 7:31 op 30 november is dat 8:18. Of een verschil van 47 minuten. Voor sunset 17:18 en 16:40. Of 38 minuten verschil. Een daglengte van 9:46 en 8:22.
In de praktijk gebruik ik om uit te schakelen 5 minuten voor sunrise en 5 minuten na sunset om in te schakelen. Dat is ± ook de tijd dat de straatverlichting aan gaat.
Op het werk hebben we een klok met schemerschakelaar. Je kan ook het lux niveau instellen. In de praktijk ontloopt die ook niet het uur van de straatverlichting.
Op 11 oktober 2023 22:31:27 schreef henri62:
Leuk bedacht, maar kost me teveel tijd.
[...]
Dat programmeren valt nog wel mee.
Op 12 oktober 2023 00:00:18 schreef henri62:
[...] Dit is niet voor mezelf, ik moet iets hebben wat off-the-shelf is en geen zelfbouw (om het zo maar even "gesodemieter" te noemen).Afijn:
Van die Grasslin zijn er twee versies:
43.03.0002.1 43.03.0003.1 de laatste een 24V versie die absurd duurder is.
Scheelt 100 euro bruto (intern zitten er minder onderdelen in, hoe bont kun je het maken).@revado: Is dat de 12.A2.8.230.0000 toevallig? Is verassend betaalbaar < 107 ex btw
Klopt, dat is hem.
2 kanalen en nfc via de smartphone bedienbaar.
Zoals @testman ook al zegt, een ideale oplossing via de smartphone.
Ik gebruik de puls uitvoering ook voor aansturing van schoolbellen.
Op 11 oktober 2023 22:27:06 schreef buckfast_beekeeper:
ESP32/ESP8266 met NTP synchronisatie. Uur sunrise/sunset kan je ophalen op openweather.com of sunrise-sunset.org. Uiteraard in UTC formaat. De JSON brief is simpel te decoderen. Een transistor en relais er aan en klaar.Voorbeeld van sunrise-sunset:https://api.sunrise-sunset.org/json?lat=51.000000&lng=4.75000&date=tod…
Voor ESP32/ESP8266 heb je de Tasmota firmware, die heeft NTP, sunrise/sunset al ingebouwd zitten. Als je dan bijv. een Sonoff doosje pakt ben je zo klaar omdat die al 230V kan schakelen.
Ik gebruik een Sonoff POW R2 om een klein PV-setje op m'n schuur te monitoren. Ik laat hem zelf uploaden naar PVOutput en zorg d.m.v. sunrise/sunet dat hij dit alleen overdag doet (anders blijft hij 's nachts telkens 0W uploaden, vervuilt de grafieken). Werkt perfect, hele fijne en stabiele firmware.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Heb ik ook bij m'n ouders gedaan. Een Ali relais bordje met een ESP. Tasmota erop en dat schakelt de LED tuinverlichting. Aan met de zonderondergang en om 23:59 weer uit. Werkt al een paar jaar vlekkeloos.
henri62
henri62
Van de week het klokje binnen gekregen en vanmorgen ingebouwd.
Nou ik weet niet welke malloot die manual (nou ja manual, plaatjes sheet) gemaakt heeft maar ik snap er werkelijk geen kloot van: https://cdn.findernet.com/app/uploads/IB12A1_A2_NL.pdf
Niet te volgen wat ze nu precies waarmee bedoelen. Kortom niks van te maken.
Plan B: App downloaden, misschien dat die wel iets logischer in elkaar zit.
Duurde eerst een eeuwigheid voordat die geinstaleerd was.
Helaas werkt niet: Maak geen contact met de module, nada noppes niks.
(Ja NFC staat aan op mijn telefoon).
Dan eens kijken of ik offline een nieuwe config kan maken, nou ik kan dingen instellen zoals het land en de eerste 2 cijfers van de postcode.Heb je verder ook geen moer aan want je kunt het niet saven, alleen maar naar het device sturen en ga je terug ben je de settings kwijt. Kan wel, zit in een frut menutje helemaal rechts boven, zie ik net, dan moet je het saven als template klinkt ook niet logisch.
Neemt niet weg dat de userinterface van die app echt waardeloos is. Als je in het tijd menutje zit bijvoorbeeld en je gaat terug (met <) kom je niet op de plaats terug waar je vandaan komt, dat is de eerste doodzonde in user interface design.
Je moet dan op het item wat je aan het editen bent midden in het scherm op X klikken (alsof je het aangepaste item cancelled) en DAN ge je wel terug naar het overzichtje van de schakeltijden bijvoorbeeld.
Oh ja: Was mijn idee om er gewoon twee relaistjes naast te zetten met een manual override toch een goed idee geweest, want je moet Einstein zijn om in het menu van dat finder ding de hand schakeling te activeren. Nu zitten er 2 Legrand 412544 relaistjes nog tussen. Kun je op 1 | AUTO | 0 zetten. Dat snapt iedereen.
testman
tja, er zijn nogal verschillen in bedieningsgemak tussen merken klokjes. op t werk werd door iedereen weer wat anders besteld, en de programmering zie maar. daar waren monteurs wel klaar mee, elke keer weer moeten uitzoeken hoe zo'n pokkeding werkte, of toch proberen dat een ander dat ding kwam instellen. dat werd gewoon 1 merk wat goed te doen was en anders kwam er geen programmering in. dat hele gedoe om 8 € goedkoper te zijn terwijl je er dan zoveel tijd in kunt steken dat je er 3 klokjes in had kunnen steken.
en dan is die app bediening tegenwoordig wel zo fijn. voorheen was het op slecht werkende frutknopjes drukken in een donkere hoek.
op de c15 zit overigens wel een direct knopje voor override. hoewel ik zeker bij grote systemen ook vlot een lichtschakelaar erbij zet om de klok/schemerschakelaar te overbruggen.
Je gaat er niks meer aan hebben maar heb wel eens een astro van HM geinstalleerd.
Makkelijk in gebruik, zowel manueel als met de app via nfc
https://www.reichelt.com/be/nl/astro-timer-weekprogramma-nfc-2-kanalen…
henri62
Die is nog eens goedkoper ook. Zou iemand nog wat zoeken is er nu een weer een erbij voor het overzicht.
Maar eh: Zou die NFC chip in het finder tijderelais stuk zijn oid? Want dan stuur ik die terug.
Dan kan er echt iets aan die finder kapot zijn.
Ik ben verbaasd, ik heb er een tiental geinstalleerd, oa hier bij mij thuis een, en die werken allemaal prima.
Die handleidingen met pictogrammen zijn vreselijk maar dat is bij heel veel apparaten zo tegenwoordig, die zijn niet te snappen.
De finder vraagt bij het aanzetten de landcode en de eerste 2 cijfers van de postcode, dan is ie klaar.
De rest, of eigenlijk alles gaat het makkelijkste via de app, mijn klokje schakelt 0.00 uit en 7.00 weer aan, de rest gaat via astrologisch.
Mogelijk gaat het ergens in de telefoon niet goed.
Terugsturen dan maar inderdaad.
Hier legt een dame het verder uit hoe eea werkt.
https://www.findernet.com/nl/nederland/video/finder-12-81-tijdschakelk…
Kan ie niet terug dan neem ik hem van je over, ik gebruik ze regelmatig.