KGE
Golden Member
Zet de optocoupler LED gewoon in serie met de bestaande LED in het toiletsysteem, grote kans dat het dan prima werkt.
Misschien wel maar denk dat het toch voordelen heeft om het zelf te maken, ook omdat ik dan de inhoud kan monitoren.
En dit is weer een leuk projectje
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Dat is een duidelijk verhaal.
Zoals eerder genoemd lijkt mij het ook het makkelijkste om eerst eens een optocoupler aan te sluiten. Echter is het wel zinvol eerst te weten wat de stroom door de bestaande LED is of de aansturing van deze LED te onderzoeken. En dat te vergelijken met de specs in de datasheet van de optocoupler. Zomaar een optocoupler parallel zetten, in serie of zelfs in plaats van de bestaande LED, heeft niet altijd garantie tot succes.
Als dat werkt, kan je altijd uitbreiden naar extra sensoren. Maar ik zie naast dat het misschien leuk is niet echt de meerwaarde ten aanzien van het doel dat je beschrijft. Dus maak je het niet onnodig ingewikkeld voor jezelf?
Op 13 oktober 2023 21:29:58 schreef bbuster:
Eigenlijk is dit alles wat het moet kunnen, maar dan zelf ontworpen
Waar loop je dan precies tegen aan?
Ik loop niet per se ergens tegen aan nog maar wat ik op “papier” had gezet (het schema) is puur theoretisch van online voorbeelden.
Misschien zijn andere componenten handiger.
Wat ik me ook afvraag is of ik u erhaupt relais nodig heb, of dat het allemaal met mosfets kan. En is het handiger om van 12v maar 5v te gaan en van de 5v naar 3.3v, of beter van 12v naar 5v en van 12v naar 3.3v
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Als je iets wilt aanpassen is het allereerst handig om het gedeelte wat je wilt aanpassen te onderzoeken. En aan de hand daarvan conclusies te trekken en je ontwerp op aan te passen.
Op 12 oktober 2023 22:24:37 schreef bbuster:
Ook heb ik nog geen "drukknop" voor het doorspoelen van de WC. Als ik op het originele knopje duw krijgen 2 draden 12v.
Bijvoorbeeld:
Waarom staat hier 12V op? Waar gaan deze draden heen?
Als je geen zin hebt in 'reverse engineering' dan raad ik aan om een relais over de oude schakelaar te zetten. Dat is het makkelijkste. Maar je kan het ook uitzoeken hoe het werkt en misschien is een kleine transistor wel voldoende of kan je het direct met je microcontroller aansturen als die 12V middels een spanningsdeler naar een ingang van de bestaande controller gaat.
Wat betreft de spanningen: Het kan op beide manieren.
Schema:
Er missen nog wat ontkoppelcondensatoren (zie datasheets U1, U4 en U6) en C2 lijkt me erg klein als uitgangscondensator. Neem minstens 100 - 470uF. C3 is overigens overbodig, deze staat parallel aan C2.
Je kunt beter het hele voedingsgedeelte als één geheel tekenen in plaats van al die losse delen. Zeker als je nog niet zo thuis bent in hardware, maak je het daarmee voor jezelf een stuk overzichtelijker (voorbeeld van C2 en C3 waren dan ook al eerder opgevallen).
Of RP1 en RP2 zo juist zijn aangesloten moet je zelf even nagaan met de datasheet van beide en je ESP.
Hoe kom je bij die transistor (tip122g, 100V 5A)? Dit hoeft ook geen darlington te zijn. Neem een simpele bc337 bijvoorbeeld.
benleentje
Golden Member
En is het handiger om van 12v maar 5v te gaan en van de 5v naar 3.3v, of beter van 12v naar 5v en van 12v naar 3.3v
Als dat over je schema gaat, dat niet zeld doen maargewoon een kant en klaar microcontroller bordje nemen.
JE hebt er al 1. Die werkt toch nog gewoon? Behalve 1 io pin dan maar als enkel die ene pin defect is kan je daar voor nu eerst even mee verder gaan.
of dat het allemaal met mosfets kan.
Het meeste kan wel via mosfets maar gezien je niveau van ontwikkeling zou ik daar nog mee wachten. Met relais is wel wat robuuster.
Ik had al eerder verteld dat het ook met de PC817 kan. Vanaf de drukknop op 12V met een 1k ohm weerstand naar de led in de PC817