De camper van mijn ouders heeft een casette toilet met een vermaler naar een overloop tank.
Beide systemen zijn los van elkaar en via een knopje wordt het casette overgepompt naar de vermaler overloop tank.

Ik wil dit proces graag automatiseren.
Op het "display" van het toilet gaat een lampje branden als de casette vol is. Op 2 contacten meet ik dan 2v van het ledje.

Ik gebruik dit signaal om te meten of de casette vol is en zodra dit het geval is schakel ik het relais voor een aantal seconden in om de overloop pomp te activeren.

Alles netjes getest met een labvoeding, werkend gekregen en aangesloten, maar helaas direct de ESP8266 stuk. Na het doormeten van bepaalde waardes krijg ik zodra onderstaand schema aangesloten is 12v op het ledje. Het ledje is dan ook stuk, zo ook de ESP8266.

Hieronder is het schema, de bediening van de wc krijgt stroom via de 12v accu, zo ook het relaisbordje.

Hoe kan het dat ik 12v meet terwijl origineel maar 2v over het ledje heen loopt?
Dus tussen te GND en de blauwe draad meet ik 12v

Wat is er fout aan mijn schema?

https://i.ibb.co/BjQs7zh/relayboard.png

Schema klopt niet, die weerstand doet niks voor die led

De led links wordt niet door mij geschakeld, dit is het bedieningspaneel van de wc.

De weerstand is (als ik het schema goed heb) om de Pin16 van de ESP naar ground te trekken (pulldown weerstand)

Moet die weerstand niet in serie staan met de led ipv parallel?

Op de print waar de LED op zit zal toch ook een serieweerstand zitten.

Ik denk dat je het makkelijker/beter kunt maken met een optocoupler. Dan hoeft GND van beide systemen niet gekoppeld te zijn en kun je dus ook geen vreemde fouten krijgen door voedingen per ongeluk in serie te zetten of kort te sluiten als je niet GND met GND koppeld maar GND met een voeding.

Die opto heeft dan wel een eigen serieweerstand nodig, dus je zou dan opzoeken waar de serieweerstand van de led zit, en zet de led van de opto met eigen eigen weerstand parallel aan de originele led en weerstand.

(led en weerstand) parallel (led en weerstand, opto)

Waarschijnlijk zit de originele LED oorspronkelijk niet aan GND aan de kant waar je er nu GND aan knoopt.

@jerome: De weerstand is niet voor de led, dat zit op het printje van de wc verwerkt. Dit is een pulldown weerstand voor de GPIO van de ESP. Maar dan nog zou er toch geen 12v op moeten kunnen staan?

@Lucky Luke
Ik denk dat ik zelf een nieuw printplaatje maak voor de wc bediening, en daar dan ook een niveausensor in de wc plaats zodat ik kan zien hoe vol die is, maar dit was meer een "gewetensvraag". Ik wil snappen wat ik fout heb gedaan. Ik kan er namelijk niet bij dat ik zodra ik het schema aansluit 12v op de led krijg. Naar mijn idee moet daar geen 12v op kunnen maar ik doe blijkbaar iets fout

[Bericht gewijzigd door bbuster op (53%)]

Een niveausensor in de WC? Bedenk dat dit niet de meest vriendelijke omgeving is. De bestaande schakelaar gebruiken is het meest voor de hand liggend. Een optocoupler parallel aan de led met aangepaste weerstand is het meest aangewezen.

Ga je ook 's nachts laten vermalen en pompen? Dat gaan de camping buren niet zo graag hebben. Je zal dat moeten beperken tussen ochtend en avond.

Ik heb deze in de overlooptank gemonteerd, neem aan dat dat moet kunnen
https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0BBRD1MT7?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_a…

Het vermalen duurt 12sec (zolang om een volle casette te legen). Buiten de camper is het lichtjes hoorbaar. In een ongunstig geval meet hij ‘s nachts dat de casette vol is en gaat hij pompen. Daarna duurt het weer dagen voordat de casette vol is

Als die weerstand van de led aan de gnd kant zit en jij takt hem op de anode af dan staat daar 12V tov gnd. Je sluit dan via je ESP de LED weerstand kort waardoor de led kapot gaat en je ESP. Die 2V meet jij als het ware differentieel, dat kan want je meter is "zwevend" maar bij aansluiten van jou PCB gebruik je een singel ended poort ipv een diff amp. Dan sluit je R1 kort en zet je 12V op de led en je PCB, beide doen poef..

R2 is jou PCB:

Zo meet jij waarschijnlijk:

Top, bedankt voor de duidelijk uitleg, dan kan ik toch maar beter zelf een gescheiden systeempje maken.

Gaat het niet mis bij de aansluiting naar massa? Weet je zeker dat het chassis aan de min hangt en niet zoals nog wel eens gebruikelijk aan de plus?

Dus zo:

Zo werkt het misschien wel (zonder extra massa aansluiting):

Een weerstand als pulldown is sowieso onnodig op een uitgang(!). Of het schema is niet compleet en wordt de GPIO ook nog als ingang gebruikt?

Op 12 oktober 2023 17:48:35 schreef bbuster:
Ik heb deze in de overlooptank gemonteerd, neem aan dat dat moet kunnen
https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0BBRD1MT7?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_a…

Het vermalen duurt 12sec (zolang om een volle casette te legen). Buiten de camper is het lichtjes hoorbaar. In een ongunstig geval meet hij ‘s nachts dat de casette vol is en gaat hij pompen. Daarna duurt het weer dagen voordat de casette vol is

Wat staat er bij de sensor?

WIDE TOEPASSING: Geschikt voor brandstof, water, kerosine, chemische tanks en alle soorten vloeistoffen zonder onzuiverheden.

Laat een vuilwatertank nu net heel veel onzuiverheden bevatten. Wat er uit de schredder zullen nog altijd kleine stukjes komen.

Chemische tanks ook. Dit is toch een chemisch toilet?
Maar ik ga het zien, het is volledig rvs dus zou niet zo direct weten waarom het niet moet kunnen.

enige wat kan is dat bij enorm vervuilde tank de vlotter niet kan drijven, maar dat lijkt me hier niet het geval

[Bericht gewijzigd door bbuster op (67%)]

maar helaas direct de ESP8266 stuk.

HEt is wel leuk dat je dan vraagty waarom er 12V naar een ledje gaat, maar zou de eerste vraag niet moeten zijn waarom en hoe is de ESP stuk gegaan?

Op 2 contacten meet ik dan 2v van het ledje.

dat geloof ik graag voor een rode led ligt die spanning tussen 1,9 en 2,1V. Maar weet je ook welke spanningen dat zijn to de gnd van het apparaat. IK bedoel de spanning kan aan de ene kant van de led 12V zijn en aan de andere kant van de led 10V. Dan meet je ook 2V, maar die 10v die na de led staat gaat dan ook naar de ESP8266 toe en die gaat dan uiteraard stuk.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (52%)]

Op 12 oktober 2023 19:09:20 schreef benleentje:
[...]HEt is wel leuk dat je dan vraagty waarom er 12V naar een ledje gaat, maar zou de eerste vraag niet moeten zijn waarom en hoe is de ESP stuk gegaan?

Ik denk dat ik dat wel weet als er 12v op een GPIO pinnetje komt te staan waar max 3.3v op mag

Ik denk dat ik dat wel weet als er 12v op een GPIO pinnetje komt te staan waar max 3.3v op mag

Dat was voor mij niet duidelijk dat je dat bedoelde. Ik dacht eerst dat er 12V op de ESP stond en dat die 12V naar de led stuurde.
Zie nog mijn vorige post die heb ik nog aangevuld. Dat verklaard waarom er dan wel 12V naar de ESP io gaat.

@ BBUSTER,

Hier heb je een voorbeeld, op deze manier is het veilig. Ik weet niet of het 5VDC is, het kan ook 3.3VDC zijn.

En zoals benleentje ook al zei, doe iets aan de voedingsspanning van de ESP. Een accu die opgeladen wordt in een camper is nu niet echt een schone spanning. En zet een zekering tussen de voeding van je ESP.

Wat lambiek tekent is een beter plan, al is de tekening iets te ver versimpeld (van 2 leds bot parallel zal er maar 1 oplichten tenzij ze voldoende gelijke spanningsval hebben. Zet maar ‘s een witte en een rode led parallel achter 1 weerstand). Ze moeten dus elk een eigen weerstand.

Of je zet de twee leds in serie. Lichtopbrengst is dan iets minder.

De opto heeft een IR led (1.2v), dus die wint altijd bij parallel schakelen... :)

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik wil kijken of ik zelf een pcb kan maken die alles zelf doet.

Er zijn 2 Fluid sensors, eentje in de casette en in de overloop tank (RP1 + RP2)

2 relais, eentje voor de aansturing van de pomp, de andere voor de ventilator (deze mag iets langer blijven draaien)

Wat in het schema nog ontbreekt zijn de leds voor de metertjes (Worden waarschijnlijk ws2812b dus vandaar de 5V)

Ook heb ik nog geen "drukknop" voor het doorspoelen van de WC. Als ik op het originele knopje duw krijgen 2 draden 12v.

Ik kan hier een extra relais voor gebruiken maar ik denk dat dit ook met een mosfet kan? Zoja, klopt dit en wat is aan te raden?

Verder zijn alle tips wat betreft de gebruikte componenten of schema's meer dan welkom. Het is een eerste opzet dus wellich volledig verkeerd

Ik denk dat ik wil kijken of ik zelf een pcb kan maken die alles zelf doet.

Wat is precies je doel?

In je startpost lees ik dat je het knopje 'naar vermaler overloop tank' wilt automatiseren. Maar je wilt meer, gezien je aan de slag bent gegaan met sensoren en meerdere relais. Beschrijf zo duidelijk mogelijk je idee en waar je nu precies tegenaan loopt.
Dan kunnen we je vast beter helpen.

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op (47%)]

Het originele idee was alleen de overloop te automatiseren, ik moet daar echter wel voor weten wanneer de casette vol is.

Nu ik dit toch niet op de juiste manier kan doen, en de casette alleen maar een led laat branden als deze vol is wil ik het liever zelf volledig maken, dus een vlotter (sensor) voor de meting van de casette, hetzelfde voor de overloop en een nieuw display printen om zowel de wc door te kunnen spoelen (wat nu op het originele thetford “display” zit, met daarbij de 2 meters van beide reservoirs.

Daarnaast moeten de relais de pomp naar de vermaler kunnen aansturen en eventueel de ontluchtingsventilator.

Eigenlijk is dit alles wat het moet kunnen, maar dan zelf ontworpen

Nu ik dit toch niet op de juiste manier kan doen, en de casette alleen maar een led laat branden als deze vol is

Je kan nog steeds via de led je microcontroller aansturen maar er moet enkel iets tussen. Hoe dat precies moet heeft lambiek al getekend. De oude led kan blijven zitten maar zal waarschijnlijk niet meer oplichten. Maar dat geeft niet want de led in PC817 zal dan wel werken en zou zijn uitgang aansturen.

MEt dezelfde PC817 kan je dan eventueel ook een 12V drukknop uitlezen al zal daar dan nog wel een 1k ohm weerstand tussen moeten.