Ik heb een liebherr diepvrieskast GN 3023 no frost en heeft problemen met de temperatuur.
Als ik hem heb ingesteld op 18 graden is de temperatuur in de kast gemeten met een thermometer 25 gaden. het alarm gaat af en het rode lampje gaat branden. Als ik de stekker eruit doe en er na een minuut er weer in doe kan de diepvries wel weer een paar uur goed werken maar dan gaat opnieuw het alarm af en het display van de temperatuur gaat weer knipperen.
Wat kan er aan de hand zijn.
No frost is een mooie kreet maar blijkt niet altijd waar te zijn.
Afhankelijk van het gebruik, deur vaak open of een keer niet goed dicht, vriest toch het koude element dicht en de ontdooi-inrichting is dan niet meer in staat om de kast voldoende te ontdooien.
De enige remedie is dan de inhoud elders onder te brengen en de kast twee dagen te laten ontdooien en drogen.
Er van uitgaande dat u -18 graden bedoeld en de diepvrieskast daar op ingesteld heeft en de gemeten temperatuur -25 graden is dan gaat er iets met de temperatuurregeling niet goed want de compressor blijft maar doorgaan en slaat als die te heet wordt thermisch af.
Aangroei van ijs op de temperatuursensor kan een oorzaak zijn maar die ijsvorming valt bij het openen van de vriezer vrijwel direct op.
De temperatuur is op het display ingesteld op -18 graden, in de bovenste
lade meet ik -25 graden en in de onderste lade -21 graden.
Er is op het no frost gedeelte bovenin geen ijsvorming te zien.
Vreemd, normaal zakt koude lucht en zou de onderste lade het koudst moeten zijn. Zie jij de verdamper? Die is bij de No frost machines altijd weggewerkt en zie je niet.
Dan moet je eerst beplating weghalen.
kijk maar eens naar het filmpje.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Voor een Liebherr no-frost is dat een normale waarde. Reeds menig woordenwisseling gehad met Cinem hierover. Ze komen dan aanzetten met kerntemperatuur en blabla. Andere merken zijn wel keurig de gevraagde temperatuur. In sommige hardnekkige (lees: moeilijke klanten) verander ik de sensorwaarde door een weerstandje bij te plaatsen. Maar dat alles is naast de probleemkwestie.
Idd zoals ik reeds vernoemd zie moet je eerst 48u met de deur open ontdooien. Standaard procedure.
Wat kan er nog mis zijn:
1.Ventilator die hapert bij starten. Door de deur open en toe te doen geef je de ventilatorstart wederom een startkans.
2. ontdooisensor is een veel gezien probleem
3. wat ik bij deze modellen ook vaak zie is een defecte ventilatoraansturingstransistor. Doe de print onderaan achterkant rechts er eens uit en kijk of er een leuke bruine brandvlek is.
Wat je kan ondernemen is via de service mode de onderdelen vlug afzonderlijk te testen en de sensorwaarden uitlezen.
[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]
Verdamper sensor is defect, na paar uur gaat eerste ontdooi cyclus starten en dan meet de sensor abnormale waardes.