Beste,

Voltcraft VC270 gevonden; historie onbekend.
Defect op R-en C-meting: allemaal nullen in het display. Daarnaast blijkt de 10A-zekering onderbroken te zijn. Bijzonder is nog dat bij de R-meting het display af en toe 71,2 Ohm aangeeft (soms ook 153,8) en vervolgens weer terugspringt naar allemaal nullen. De metingen van spanning en stroom doen het wel goed. Zie foto's.
Kent iemand dit probleem, wat kan de oorzaak zijn?

Ed

Eerst open maken en kijken. Niet te veel tijd aan besteden, is een nogal low budget meter met matige specs. Protectie is meestal matig en hem bv in weerstand mode aan de 230 hangen kan onherstelbare schade veroorzaken. Maar het kan meevallen.

Open maken, optische controle, halfgeleiders, movs, ptc en weerstanden nakijken. Meten of er spanning op uitgang staat in weerstand mode, is de Rin in V mode nog correct (zal 10M kunnen zijn) etc

Protectie is meestal matig en hem bv in weerstand mode aan de 230 hangen kan onherstelbare schade veroorzaken.

't Is dan ook wel de bedoeling dat je voordat je de meetpennen ergens insteekt eerst te kijken wat je doet... :)
(wachten op rook is meestal een duurdere testmethode)

Ik verwacht van geen een meter dat 'ie zoiets overleeft... (als hij dat wel doet is dat een bonus...)

Pas nog met mijn Keysight gedaan (pakte de verkeerde probes), gaf geen krimp, werkt nog steeds. Mijn Brymen BM869 heeft dat ook een paar keer overleefd, idem mijn Fluke. Een goede meter is beschermd tot 1000V voor alle functies en voor ieder stroombereik een gescxhikte zekering. Maar een goede meter kost wel wat meer dan 35 euro.

bv van mijn U1273A in weerstand mode:

Dank voor snelle antwoorden.
Meter geheel geïnspecteerd: geen bijzonderheden, geen verbrande onderdelen, alles op het oog goed.
S8050 (2x) ok, PTC1 en PTC2 (3x) ok, weerstanden ok (bij benadering waarde volgens kleurcode). Kortom: niks geks gevonden.
In de stand V (wissel en gelijk) is de ingangsweerstand 11,1 MOhm.
In de stand R staat er 0,44 Volt over COM en Ohm-bus.

Blijft de vraag wat de oorzaak kan zijn.

Voor R/C meting wordt een stroombron gebruikt, daar zal wel wat aan mankeren...

0,44 is te laag, je kunt de traces terug volgen naar de stroombron. Protectie diodes aan het stroompad testen. Als je aankomt bij het DMM IC, waarschijnlijk onder een blob en alles tussen daar en de uitgangbus goed is, dan is het game over. Als het niet "geblobt" is dan kun je mogelijk een datasheet vinden over welke pin de stroombron is maar een los IC is meestal niet te koop.

Er zitten twee S8050's in. Van beide is de basis doorverbonden met de collector. De functie ervan ontgaat me. De collector-emittorovergang meet 13,5 MOhm in beide S8050's.
@fred101: bij te lage spanning van de stroombron zou men toch een te hoge R moeten meten of oneindige R (en niet nul)?
Het IC is inderdaad een blob.

Op 18 oktober 2023 21:27:08 schreef zomer:
Er zitten twee S8050's in. Van beide is de basis doorverbonden met de collector. De functie ervan ontgaat me.

Ze gebruiken zo een transistor als diode, dat is een vrij gebruikelijke toepassing.

Er kan meer dan de stroombron kapot zijn.

Zonder te weten wat er is gebeurd en zonder schemas wordt het lastig.