Hallo,
Voor het tracen van tekeningen gebruik ik een lichtplaat.
Dit is vergelijkbaar met een lichtbak, maar dan maar een halve cm dik. Dit is mogelijk door het gebruik van leds.
De lichtplaat is A3 formaat, heeft 3 lichtsterktes en werkt met een USB transformator.
Het licht is vrij fel en verdeeld over de hele lichtplaat.
Met de lichtplaat zelf is niets mis, maar wanneer ik erg dik papier gebruik, blijkt het licht toch niet fel genoeg om details voldoende door te laten.
Ondertussen heb ik wel een tekentafel gekocht en heb bewust gekozen voor een glazen tekenoppervlak omdat je deze dan met een lamp als grote lichtbak kan gebruiken.
Het model is Studio designs triflex
Ik had gedacht aan een bureauspot met klem, maar het is wel belangrijk dat deze meer licht geeft dan mijn lichtplaat.
Op mijn lichtplaat staat enkel 5 V. aangeduid en op de usb-adapter die ik gebruik staat bij output: 5V. 2A. en ook 9V 2A
Wil dit zeggen dat mijn lichtplaat 10 W is?
In dat geval kan ik misschien best een led-spot kiezen van meer dan 10 W. Maar bestaat dit wel voor bureaulamp-klemspots?
Ik weet niet goed welke te kiezen. Voor de E14 fitting gaan de led-spots tot zo’n 5 of 6 W. Dat is minder dan mijn lichtplaat.
Belangrijk
- bevestiging met klem
- lamp feller dan lichtbak
- flexibele arm die je goed kan plooien om de lamp te richten
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Of je lichtbak meer elektrisch opgenomen vermogen opneemt dan een LEDspot is gissen. USB-aangesloten spul is tegenwoordig zeer gangbaar en dan voldoet elke goedkoop verkrijgbare adapter als die genoeg stroom kan leveren.
Vergeet niet dat een spot precies dat is wat je lichtbak niet is: veel licht geconcentreerd op een relatief klein oppervlak. Grote kans dus dat je spot ruim veel meer licht geeft dan je lichtbak, zelfs als het vermeldde lichtvermogen van een losse lamp lager is dan het vermoedelijke elektrische vermogen van de lichtbak.
Er zijn vast nog wat klemspotjes met zwanenhals in de handel te vinden met een E14 fitting.
Dankjewel voor je reactie.
Geconcentreerd licht is hier wel handig net omdat het over de details gaat.
Ik denk wel dat ik dan voor een verwisselbare lamp ga kiezen omdat je dan beter kan experimenteren met spot of gewone lamp..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Proberen om papier wat (eigenlijk) niet lichtdoorlatend is van achteraf te verlichten is een heilloze missie...
Een goede verlichting aan de voorkant is heel veel effectiever.
benleentje
Golden Member
Waarom niet gewoon een led plafonf lamp van 60x60 of 60x30. Die 60x60 zijn 30 - 40W. Echter dan zal je wel een dimbare moeten nemen als je de lichtsterkte instelbaar wil hebben
Grote kans dus dat je spot ruim veel meer licht geeft dan je lichtbak,
Als je daarmee bedoelt licht per oppervlakte dan geeft een spot inderdaad meer geconcentreerd licht op een kleiner oppervlak.
Maar kan je niet gewoon een stuki van je papier meenemen naar een lampen winkel en daar eens kijken welke lichtsterkte wel genoeg licht doorschijnt. Je hoeft dan die lamp niet te kopen maar dan heb je wel een idee van wat je wel nodig heb.
Zelf zou ik denk gewoon de glasplaat nemen en daar zelf een hele boel sterke leds er achter monteren. Zo heb ik van een bestaande loeplamp waar nog een gewone gloeilamp in zat dat vol met led geplakt en ik heb nu veel meer licht.
Op 19 oktober 2023 18:53:43 schreef Arco:
Proberen om papier wat (eigenlijk) niet lichtdoorlatend is van achteraf te verlichten is een heilloze missie...
Een goede verlichting aan de voorkant is heel veel effectiever.
Om te tracen heb je licht achter het papier nodig
@benleentje Goed idee. Ik ga mijn tekenpapier meenemen naar de doe-het-zelf zaak. Daar hebben ze allerlei soorten lampen hangen.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Heb gister een 32 Ins T.V. bij de stort gebracht, had er nieuwe leds in gezet, maar bij montage stootte ik de LCD, waardoor een hoekje defect was.Maar de led gaven veel licht, en mooi verdeeld.Misschien een idee?
Dus, zonder LCD had je een mooie lichtbak, met afstand bediening intensiteit regelbaar!En ook nog geluid er bij.....
Kijk een bij de kringloop, T.V.'s- beeldschermen voor maar € 5,-/20,=
Je moet het wel zien, net zo als er geld op straat licht, maar je moet het WEL oprapen!!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 20 oktober 2023 17:26:08 (40%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Is dat tablet zo'n ding uit de handwerk afdeling van de Action? Op zich een leuk ding, maar mogelijk niet voldoende voor jou.
Ik heb hier professionele uitvoering van zo'n tekentafel (stalen frame).
Die kwam uit een offset/litho drukkerij. Ik had hem samen met een professionele UV-lichtbak gekocht voor het sorteren van dia's en voor het maken van printjes en 'antieke' fotografische procedees.
De lichtbak heb ik een paar jaar geleden verkocht.
De lichttafel draait op twee TL buizen. Dat zou voor jou ook geschikt zijn, maar neem dan LED-buizen, dat geeft een veel betere en egalere lichtspreiding dan bouwlampen. Het blad van de tafel kan op een 'aangename' helling gezet worden.
Mocht je interesse hebben in die lichttafel, dan mag je die voor € 50,- overnemen. Stuur mij dan een PM (Zie mijn profiel) en ik stuur je dan foto's van het geheel.
Groet, T.A.
Edit: Voor donkere details zou je iets van een spotje kunnen nemen, net zoals vroeger bij Röntgen display's in der tijd dat ze daar nog vlakfilm voor gebruikten.
Op 19 oktober 2023 14:51:52 schreef Groene ridder:
maar wanneer ik erg dik papier gebruik, blijkt het licht toch niet fel genoeg om details voldoende door te laten.
Het is kennelijk je eigen keus om zulk dik papier te gebruiken, maar waarom?
Als het precies moet, dan is de dikte sowieso een belemmering, lamp of geen lamp.
Ik heb bij praxis deze lamp voor in de keuken Gekocht. Hij is gelukkig dimbaar in drie standen. Er komt echt zo veel licht uit dat je bijna een zonnebril nodig hebt. De kleur is ook nog eens erg goed. Als je hier een tekening op legt zie je de details echt wel. Het is alleen niet zo groot als een tekentafel.
Echt goed voor de ogen is zoveel licht overigens niet. Mensen die een werkzaam leven achter belichtingstafels gestaan hebben blijken toch wel vaker oog problemen te hebben.
Hallo,
Een tv ga ik niet gebruiken. Deze zijn niet geschikt om op een tekentafel te leggen. Te zwaar en valt er onmiddelijk af. Een tekentafel staat meestal schuin.
@Hensz Dik papier is essentieel om te tekenen. In mijn geval is het aquarel kleurpotlood. Het papier moet dik zijn om voldoende pigmenten op te nemen.
Ik heb deze lamp besteld:
https://www.bol.com/be/nl/p/steinhauer-spring-wandlamp-1-lichts-zwart-…
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Hier de tafel, die ik hier heb staan. Sorry hij staat behoorlijk íngepakt omdat hij in de weg staat.
Hier met alleen omgevingslicht (redelijk felle bouwlamp)
Hier met de verlichting aan (2 TL buizen 39W)
Dit is de tilt mogelijkheid.
Alles blijft op zithoogte bereikbaar
De plaat in het midden is melkwit plexiglas. Echt melkglas is onbetaalbaar!.
Oppervlak blad is 70×90 met rand en 60×80 zonder.
Hoogte blad is 80 cm
Tidak Ada
Geen probleem, hoor
Ben eigenlijk wel benieuwd wát en hoe je tekent.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 21 oktober 2023 10:11:27 (54%)]
Op 19 oktober 2023 21:05:19 schreef Groene ridder:
[...]
Om te tracen heb je licht achter het papier nodig
...
Dat is niet helemaal waar:
Die 10 Watt voor een hele plaat kan je niet vergelijken met een 10 Watt gloeilamp of zelfs spot. Dat vermogen van de plaat lees je af van de voeding, de plaat is zelf misschien maar 6 Watt
Een PAR38 spot met E27 fitting vind je wel met 13-15W
@ K7.lz : Een projector is heel handig voor muurtekeningen - dat heb ik ook gedaan - maar geen aanrader wanneer je voor je tekening zit om details te tekenen. Waar ga je je statief zetten?
Trust me… ik teken al 33 jaar en heb zowat alle technieken uitgetest. Een klemspot achter het papier is de oplossing.
En voor alle duidelijkheid: het tracen is 1 % van het tekenproces. Ik heb zeer zeer lichte gedeeltelijk contouren nodig om de tekening te starten. Daarna volgt het ‘layeren’. Verschillende lagen potlood aanbrengen.
@ Tidak Ada : https://www.illustratorpascal.be/video/
Ik heb nu een led-lamp van 10 W gekocht voor de klemspot en dit werkt zeer goed als detail lichtbak.
In de winkel hadden ze ook van die super-led lampen die je kan bedienen met een app. Ik denk dat je daar de intensiteit mee kan instellen of zo, maar dat is niet echt nodig en het was ook voor Android en ik gebruik iOS
Dankjewel voor jullie reacties.
Op 21 oktober 2023 18:57:01 schreef Groene ridder:
https://www.illustratorpascal.be/video/
Ik vind het echt knap wat je maakt.
kun je ergens bepalen hoeveel licht je nodig hebt? Dan is een berekening vrij makkelijk te maken
mijn doel was destijds een klein beetje anders,
maar even het rekenvoorbeeld van toen:
Had twee gasontladingslamp van elk 1000 W en 120.000 lumen en een uitstralhoek van 120 graden.
dan had ik gerekend dat van die 120.000 lumen dus 40.000 direct kwam en nog 30.000 indirect via de reflector in 120 graden: dus effectief had ik 70.000 lumen.
daarmee ben ik op een ledlamp gekomen van 72 graden en 90.000 lumen, waarbij ik dus in het midden iets meer licht had, maar aand e randen iets minder (daar is immers maar 1 lamp van dus 90.000 lumen belicht en middenop had ik dus 180.000 lumen waar ze overlap hadden (even om het simpel te houden, had daar in verleden dus 140.000 lumen) dat blijkt in praktijk prima te werken.
als je iets heb qua intensiteit wat voldoende licht geeft op 1 punt met gegevens, kun je terug rekenen naar LED.
de vraag die ik me stel is of je hier wel LED wilt hebben: ik zit te denken aan een oude gasontladingslamp die eigenlijk bijna net zo efficient is: aan 300 W heb je zeker genoeg, maar minder kan wellicht ook....
Ik ging dus van 1000 W naar 800 W: voor het rendement hoef je het dus niet te doen. (zeker in mijn geval niet: ik kon geen ballasten meer krijgen)
@Lambiek: Dankjewel
@High met Henk : Ik heb het iets simpeler gehouden omdat het over een tekentafel gaat en niet over het verlichten van een voetbalveld Ik heb een ledlamp van 10 W gekocht.
Het was een beetje op geluk kopen, maar de lamp was toch maar 3 euro.
En blijkbaar werkt dit goed. Ik plaats enkele foto’s.