R-Tronic
Easy come, easy go.
Goedenavond,
Als ik in LOGOsoft 8.3 een weekklok instel van 6-14 uur en deze vervolgens de enable van een mathematic instruction laat aansturen, de counter retentive maak, gaat dan de counter gewoon verder tellen vanaf de volgende dag 6:00?
Bij voorbaat dank,
Edit: geen enable van counter maar mathematic instruction
[Bericht gewijzigd door R-Tronic op (15%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Retentive betekend (in je LOGO) dat de waarde bewaard blijft bij spanningsuitval.
In een LOGO is er geen Enable ingang op een counter.
Misschien kan ik je verder opweg helpen, maar dan moet je een goede omschrijving geven van hetgeen je wilt,
EN
al laten zien wat je zelf bedacht hebt.
R-Tronic
Easy come, easy go.
Hoi,
Je hebt gelijk, ik kan dat best ff simuleren.
Ik heb dat ook gedaan en ben er achter wat er mis gaat.
Inderdaad zit er geen enable op een counter, ik bedoelde de enable op een mathematic instruction.
Ik heb een counter die zijn waarde in een mathematic instructie gooit die hem vervolgens via een analog flag laat uitlezen. De counter telt hoe vaak er op een knop word gedrukt.
De counter staat op retentive en de mathematic staat op "Last value" wanneer Enable "0" is.
Het doel was om het aantal keer dat er op een knop gedrukt is, per tijdsvak van 8 uur te registreren. Elk tijdsvak heeft dan dus zijn eigen mathematic instructie en counter die "Enabled" worden door weekklokken met de ingestelde tijdsvakken. Alleen bleek dat na 3 tijdsvakken alle tellerstanden gelijk waren.
Dit klopt ook, want de counters zijn allemaal verbonden aan dezelfde ingang dus tellen allemaal door. Op het moment dat de mathematic dan weer enabled word, neemt ie de tellerstand van de counter over die dan dus gelijk is aan de andere counters.
Ik moet dus het "cnt" signaal van de counters ook voorwaardelijk maken aan de uitgang van de weekklokken.
Het is voor een automatisch SSCC labelprint systeem. Palletdetectie, hoogtedetectie, barcode scanners aansturen en vervolgens een labelprinter aansturen die 2 labels op een pallet plakt. Dit draait nu 2 dagen.
Ik mag van m'n werk helaas geen foto's of filmpjes plaatsen. Jammer, want dit is best een erg leuk project. Webserver, LOGO Acces Tool met Excel voor registratie, afhandeling foutieve pallets. Alles met LOGO 
Edit: Ik snap dat retentive counters voor bovenstaande in principe geen verschil maken, maar ik wil de waardes ook na spanningsuitval blijven vasthouden.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 19 oktober 2023 19:31:10 schreef R-Tronic:
Ik mag van m'n werk helaas geen foto's of filmpjes plaatsen.
Je kunt toch wel (eventueel een deel van) je LOGO programma hier weergeven.
Ook in LOGO-Soft werkt copy en paste.
Selecteer het betreffende gedeelte en copieer het naar een nieuw leeg programma. Hier en daar wat instellingen bijwerken.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (25%)]
R-Tronic
Easy come, easy go.
Ja, dat kan natuurlijk wel.
Het hele programma bestaat uit 2 horizontaal en 6 verticaal maar zie hier een deel van de counters waar het om gaat. (Spaghetti, moet nog ff lekker aan het schuiven.)
Er zijn in totaal 26 aparte counters waarvan er 9 de 3 knoppen registreren.
Elke knop staat voor een type fout.
De rest zijn fouten die ik automatisch detecteer zoals pallet te laag.
Op de afbeelding zie je linksboven hoe het dus zou moeten zijn. De AND is verbonden aan de drukknop en de output van de bijhorende weekklok.
De counter reset van alle counters is verbonden aan 1 weekklok die op vrijdag om 14:00 een puls geeft en dus alles op 0 zet voor een nieuwe week.
De Enable van de mathematic instructies zitten aan de weekklokken die bij hun tijdsvak horen.
Morgen ff voor zitten om alle AND blokken ertussen te zetten, maar dat is zo klaar.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar is zo geen idee van te maken, er ontbreekt wel heel veel...
Ik heb wel een opzetje gemaakt voor je.
Nog niet klaar, dat mag je zelf maken.
R-Tronic
Easy come, easy go.
Ik snap je, maar ik wil niet elke dag resetten maar 1 keer per week.
Dus de teller telt maandagochtend van 6-14 uur bijvoorbeeld 20 pallets.
Na 14:00 uur blijft de tellerstand de waarde 20 vasthouden.
De volgende dag gaat de teller weer verder tellen vanaf 20.
Elke vrijdag om 14:00 uur volgt een resetpuls die alle tellers op 0 zet.
Als ik dezelfde counter voor elk tijdsvak zou gebruiken, ga ik dus zoals je al aangaf elk tijdsvak vanaf 0 beginnen.
Ik heb een voorbeeld gemaakt van hoe het nu is voor 1 knop.
Dit heb ik dus voor elke knop zo gemaakt. 9 counters.
vervolgens nog counters voor elke pallet die goed gescand zijn, niet goed gescand zijn of te laag zijn voor de printer. Dat zijn dus ook 3 counters per dagdeel. Verder nog een aantal totaaltellers maar die haal je makkelijk uit de mathematic instructions.
R-Tronic
Easy come, easy go.
Het is trouwens niet verboden om er iets over te vertellen:
Het werkt als volgt:
Vanuit productie komen pallets aangereden die over een seal machine gaan.
Elke pallet van productie heeft een sticker met barcode op de klos geplakt.
Na het sealen loopt de pallet door naar de afname positie waar de pallet normaal dus afgenomen word.
Normaal gesproken moest er dus handmatig die code gescand worden en daarna 2 labels op de pallet geplakt.
Nu hebben we een printer die dat automatisch kan doen.
Maar omdat het communiceren met de sealmachine lastig is (lees: duur en omslachtige grote-bedrijven bureaucratie) moest er wel een oplossing komen die operators voorziet in een visuele interface met de printer. Ook moest er voorkomen worden dat operators de pallet al afnemen terwijl de printer nog zijn cyclus aan het maken is.
Daartoe heb ik een slagboom gemaakt die het afnemen "blokkeert".
Deze slagboom gaat pas open als de cyclus van de printer klaar is, of als een pallet te laag is. Als er om een andere reden een fout is, zal de slagboom naar beneden blijven staan tot er dus een bevestigingsknop gedrukt is waarom de pallet niet automatisch gelabeld is.
De webserver die 24/7 draait speelt hierin een grote rol. Deze geeft de meldingen weer die gedetecteerd worden.
Cyclus afloop:
Pallet loopt van sealpositie naar eindpositie. Onderweg naar eindpositie detecteer ik een pallet. Dit is voorwaarde 1 voor het starten van een cyclus.
Onderweg naar de eindpositie kijk ik ook naar de hoogte van de pallet d.m.v. een lichtsluis. Is de pallet lager dan zal de cyclus niet starten.
Is deze "hoogtemeting" OK dan is dat de 2de voorwaarde voor start cyclus.
Eenmaal op de eindpositie aangekomen zal de 3de sensor gemaakt worden die de cyclus zal starten, maar alleen als de vorige 2 gemaakt zijn.
Start cyclus betekent vrijgave barcode scanners. Deze hebben een interne scantijd van 9 seconden. Als er binnen die 9 seconden geen READ signaal is gekomen, komt er een NO READ en zal het systeem dus vragen om een bevestiging waarom er geen goede scan is geweest. Dit kan zijn een pallet die niet uit productie komt, of er zit een foute code op, of er zit geen code op terwijl die wel uit productie komt.
Komt er binnen 9 seconden een READ signaal, zal de LOGO wachten op een input die van de printer komt. Deze input (Data Ready) geeft aan dat de informatie die door de scanners is verstuurd naar de database, goed vergeleken is en dat de juiste data is aangekomen bij de printer.
Dit data ready signaal is voor mij de trigger om vervolgens de printer aan te sturen. (Start printer)
Omdat de printer tweemaal een slag maakt, kan ik de cyclus mooi volgen door bewegingen te tellen. Dit, i.c.m. het pulssignaal dat de printer niet meer "busy" is, zorgt ervoor dat ik de slagboom kan vrijgeven.
De webserver geeft alle stappen aan en laat ook de melding zien dat de pallet gereed is voor afname.
Na afnemen van de pallet kijk ik naar 2 sensoren alvorens de slagboom te sluiten voor de volgende pallet.
Mocht de printer onverhoopt in storing vallen, dan ziet de LOGO dit en de slagboom zal openen zodat er altijd nog handmatig gescand kan worden en er geen opstopping komt.