Ik moet een Miele W627 verhuizen van een badkamer met trekschakelaar naar een badkamer met normaal stopcontact. Het netsnoer zat zonder adereindhulzen aangesloten op de trekschakelaar.
Ik sta nu voor de keuze tussen het monteren van een stekker mét adereindhulzen, of het vervangen van het netsnoer.
Probleem is dat ik geen krimptang heb en toen ik er vanmiddag was werd het me niet direct duidelijk of dat snoer eenvoudig te vervangen is. Ik heb nog nooit aan een Miele bovenlader gesleuteld. Kan daar bijvoorbeeld een zijkant af, of de smalle plaat onderaan de achterkant van de machine, zodat je er bij kunt?
Een nieuw netsnoer is goedkoper dan een krimptang, maar als dat heel veel werk is, is dat ook niet aantrekkelijk.
Iemand die daar iets over kan zeggen?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik begrijp het probleem niet. Waarom zou je een speciale tang nodig moeten hebben om een balale stekker aan te sluiten. Worst case gebruik je dit toch? https://www.allekabels.be/kabelmanagement/adereindhuls.html?lang=nl-be
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Nou de vraagstelling is mij anders geheel duidelijk: kan de machine makkelijk open om er een netsnoer mét aangegoten stekker aan te zetten (oftewel: is dat makkelijk te doen) of is het sneller (maar duurder) dan het kopen van een krimptang en adereindhulzen.
Adereindhulzen aanknijpen vereist gewoon een speciale tang. Die heb je goedkoop (en goed genoeg voor zoiets) tot behoorlijk duur (overdreven als je maar een enkele keer iets hoeft te doen)
De kabel is ongeveer 40 euro en die kun je niet los vervangen, deze zit vast in de trekontlasting en is één onderdeel. De kap van de besturing(scharnierpunt bovendeksel) kun je er makkelijk af schroeven, bovenaan de achterzijde zitten 2 schroeven, met wat wrikken kan de kap eraf.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1200-delige-hbm-kabelkrimptang-k…
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (19%)]
EricN
Ik schrijf niet dat ik de vraag niet begrijp maar dat ik het probleem niet begrijp. Men neme een stekker en 3 kabelhulsjes. Draad in huls. Huls in gaatje. Vijsje vast en 2 minuten zijn voorbij.
Je moet toch de huls vastknijpen? Als je geen tang hebt is dat lastig. Gewoon maar klemdraaien is niet de juiste manier.
EricN
Heeft bij dit gebruik geen meerwaarde. De meesten steken de soepele ontblote ader er bloot in. Zelfs dat gaat....een tijdje...goed maar is veel erger en niet aan te raden voor de duidelijkheid. Nog nooit een probleem gehad op die manier. Zelfs met 16A apparaten. Wel een passende huls. Geen xl model.
Met een zijkniptang en een passende huls kom je een heel eind!! Paar vertandingen indrukken en huls zit vast, ok niet ideaal maar net zoals EricN zegt beter dan losse aders aansluiten. Evt kan ik nog wel een snoer met ontlasting aanleveren
Op 19 oktober 2023 22:44:17 schreef smd:
Met een zijkniptang en een passende huls kom je een heel eind!! Paar vertandingen indrukken en huls zit vast, ook niet ideaal maar net zoals EricN zegt beter dan losse aders aansluiten. Evt kan ik nog wel een snoer met ontlasting aanleveren
Vroeger deden we de koperader gewoon dubbelvouwen en in de steker vast schroeven. Adereindhulzen is wat professioneler, maar de oude methode heeft nooit problemen gegeven. Bij stekers met open bussen, kun je de ader rond het schroefje buigen. Vertinnen van de aders is absoluut af te raden.
EricN
Op 19 oktober 2023 22:50:46 schreef buzzy:
[...]Vroeger deden we de koperader gewoon dubbelvouwen en in de stekker. Vertinnen van de aders is absoluut af te raden.
Vroeger? 
Vertinnen idd om miserie vragen.
Ik heb er voor gekozen een nieuwe stekker met adereind hulzen te monteren en daarvoor een simpele krimptang bij een bouwmarkt te kopen. Het bereik is 0,25-2,5 mm2. Een assortimentje hulsjes was inbegrepen. Inclusief korting €20. Het is toch maar voor incidenteel privé gebruik.
Testje gedaan op een stukje 1 mm2 soepele draad en de trapeziumvormige krimp zit netjes vast.
Allen dank voor het meedenken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 19 oktober 2023 22:50:46 schreef buzzy:
[...]Vroeger deden we de koperader gewoon dubbelvouwen en in de steker vast schroeven. Adereindhulzen is wat professioneler, maar de oude methode heeft nooit problemen gegeven. Bij stekers met open bussen, kun je de ader rond het schroefje buigen. Vertinnen van de aders is absoluut af te raden.
het is leuk om te zien hoe collega's een moderne mennekes ceeform 16A stekker aansluiten, die sluit je aan net als utp, niet aanstrippen of hulzen aanzetten, maar aders in een gat steken en dichtduwen. dat voelt bij velen fout om zo te doen 
EricN
Op 22 oktober 2023 17:11:13 schreef testman:
het is leuk om te zien hoe collega's een moderne mennekes ceeform 16A stekker aansluiten, die sluit je aan net als utp, niet aanstrippen of hulzen aanzetten, maar aders in een gat steken en dichtduwen. dat voelt bij velen fout om zo te doen
Benieuwd naar de reacties. Heb je een paraplu? Ik doe in ieder geval niet mee met de niet strip methode. Hoe conform het ook mag zijn.