Op 23 oktober 2023 15:40:36 schreef Ledlover:
Verdiep je eerst in antennetheorie en radiogolven. Antennes zonder aarde bestaan en werken prima zolang ze ontworpen zijn om zonder aarde (of met gering aardvlak) te werken.

Mijn punt was dat de opstelling zoals besproken alleen werkt met ccfl's en niet met led's. Het werkt wel met led's wanneer men de aarde van de led aanraakt met je hand. Maar een losse led licht naar mijn weten niet op door de effecten die we hierboven beschrijven.

Wil je zo kijken of er een CCFL inzit, of wil je ook weten of hij nog goed is ?

For shits and giggles even een loopje gemaakt met een neonpitje over de afstemcondensator: https://youtu.be/SGdMViEpUQw

Verrast me dat je op 1,8m afstand nog zó veel RF spanning kan oppikken. Neonpitje moet je wel eerst dichtbij ontsteken voordat je de afstand kan vergroten.

Een CCFL buisje van 30cm kreeg ik met deze opstelling niet ontstoken. Maar de gebruikte afstemcondensator zal ook eerder doorslaan dan dat het buisje ontsteekt vrees ik.

Met een led werkt het ook als je de uitkoppeling van de energie aanpast. Direct over de condensator kan niet, maar er tegenover, parallel met een deel van de loop, of met een koppellusje kan het wel.

Excuseer het brievenbusformaat van het filmpje, telefoon heeft tijdens een update uit zichzelf besloten dat ik in ca. 2:1 moest opnemen in plaats van 16:9.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]

Leuke test maar de TS wil zonder antenne aan de CCFL het ding laten branden.

Er is mogelijk wel verschil tussen het soort lamp. Een neonbuis is een hot cathode, in een TV zit cold cathode buis. De eerste gloeit in een EM veld (ik denk voornamelijk op het E component) Maar om hem gewoon te laten branden moet de gloeidraad werken. Een neon lampje heeft de electroden vlak naast elkaar zitten dus er is weinig nodig om te ontsteken. Fun-fact, in het donker hebben ze een hogere ontsteekspanning nodig.

Een CC buis heeft een hoog E veld nodig om te starten en heeft geen gloeidraad. Daarom denk ik dat als hij oplicht in een RF veld hij ook op de gewone manier zal werken (mits de cathode nog goed is) Alleen heeft hij meer RF vermogen nodig.

Ik had een bouwlamp (zo'n 500W buisje) in een buitenlamp, welke een meter of twee van van het einde van mijn 2x25m dipool hing. Als ik(400W) CW deed dan lichte die lamp op in het CW ritme. Dat was gaaf.

Ooit een QSO gehad met iemand die mobiel op HF werkte. Op een gegeven moment ging hij even zijn auto verplaatsen want de lantarenpaal boven hem ging steeds branden als hij zond. (was geen QRP station)

Als we er van uitgaan dat het een kunstproject betreft (Teun, laat nu alsjeblieft eens weten waar je dit allemaal voor doet, en dan bedoel ik het einddoel en niet wat je denkt dat de route daarheen is) lijkt het me geen probleem om even de monitors open te schroeven en er een loopantenne in te verstoppen. Je kan gaan rommelen met onnodig hoge spanningen en veldsterkten, of je doet het op de gebruikelijke manier als je draadloos energie moet oversturen.

Deze neonpitjes zijn qua werking vergelijkbaar met een CCFL. Het grote verschil is de benodigde ontsteekspanning. Een TL buis wil ook wel makkelijk ontsteken, helemaal als hij eerst 10 minuten gebrand heeft en lekker warm is.

Wat onverwachte effecten betreft - ik had rond kerst een keer mijn magloop buiten gezet, voor gebruik op de kortegolf met 10w ingangsvermogen. Zodra ik mijn zender key'de ging ongeveer de helft van de LED kerstverlichting in de tuin zachjes gloeien :)

Lees eens even terug, dan weet je al dat je er niet van hoeft uit te gaan dat dit een kunst project is. (ik zie ook even niet waar dat idee ontstaan is)

Bij recyclage van TV's wil je weten of er CCFL's in zitten (want die bevatten kwik) De TS zoekt iets om te kunnen zien of een TV ccfl's bevat zonder deze te moeten openen. Dat had inderdaad in de startpost gemogen ... zo blijft het wat gokken natuurlijk.

En dat is een beste uitdaging vrees ik, want naast de metalen achterkant vormt ook het LCD panel zelf een mooie afscherming. Ik betwijfel of je daar met een EM veld doorheen komt.

[Bericht gewijzigd door Sine op (17%)]

Aaah dan zijn we er eindelijk. Ik zat te bedenken wat nou het doel was en de geheimzinnige vraagstelling deed me denken aan de vraagstelling die je soms krijgt als een kunstenaar ergens mee bezig is maar er niet zo heel veel verstand van heeft, en er beter alternatieve opties gezocht kunnen worden dan wat de kunstenaar zelf voorstelt.

In het geval van recyclage is de eerste stap de achterzijde bekijken en kijken of er een Hg symbooltje opstaat (dat staat niet op iedere monitor met CCFL's er in, maar het is een start).

Vervolgens zou je iets als dit kunnen testen: https://www.ventextech.com/products/fluorescent-neon-tube-tester/

Maar inderdaad - geen idee of de monitor zelf niet teveel afscherming heeft.

Een andere optie is het vinden van een flink grote industriële magnetronoven met venster (of camera in eigen kooitje van faraday er in). Je hebt dan én je gigantisch hoge veldsterkte, én je hebt een voldoende afscherming. Voor een industrieel project is dat waarschijnlijk een gemakkelijke oplossing.
Mogelijk moet je het vermogen dusdanig regelen dat LED schermen geen vals positieve indicatie geven. Geldt hier weer: eerst testen om te zien of het veld wel door het scherm heenkomt. Ik denk eerlijk gezegd van wel omdat de veldsterktes zo ontzettend hoog zijn in de oven.
Industriële magnetronovens heb je ook in lopendebanduitvoering geloof ik, voor als je de boel wil automatiseren.

De paar apparaten met CCFL backlight die ik heb, wil ik graag werkend houden - ik ga mijn kleine CCFL monitortje niet in de magnetron steken om een forumgenoot te helpen :+

Ten slotte is het misschien nog mogelijk om te werken met de flyback van een kleuren TV. Het kan zomaar zijn dat als je die tegen het scherm aanhoudt, dat er dingen gaan oplichten. Sterker nog, je plasmabol heeft al zo'n ding (maar dan klein) ingebouwd. Haal de bol er van af en gebruik de hoogspanningsuitgang met een klein capacitief koppelvlakje, en bind die boel aan een bezemsteel om schermen mee aan te tikken.

Werken op afstand wordt erg lastig, omdat die dingen er juist op ontworpen zijn om geen elektromagnetische rommel uit te stralen en omgekeerd, er ook niet al te gevoelig voor moeten zijn.

Op 24 oktober 2023 09:33:20 schreef Sine:
Lees eens even terug, dan weet je al dat je er niet van hoeft uit te gaan dat dit een kunst project is. (ik zie ook even niet waar dat idee ontstaan is)

Bij recyclage van TV's wil je weten of er CCFL's in zitten (want die bevatten kwik) De TS zoekt iets om te kunnen zien of een TV ccfl's bevat zonder deze te moeten openen. Dat had inderdaad in de startpost gemogen ... zo blijft het wat gokken natuurlijk.

En dat is een beste uitdaging vrees ik, want naast de metalen achterkant vormt ook het LCD panel zelf een mooie afscherming. Ik betwijfel of je daar met een EM veld doorheen komt.

Als je de CCFL's of EEFL's al met een veld brandend krijgt, is niet gegarandeerd dat je daar makkelijk wat van ziet.

Ik zou bij een recyclageproces een voorselectie maken op basis van uiterlijk, merk, type, bouwjaar. Daarna nadere bepaling. Denk als je daar een paar mensen of desnoods een AI op traint, je het hele proces al vrij efficiënt kunt inrichten.

Nadere bepaling = achterkap eraf. Dan kun je eigenlijk alle CFL types er al uit pakken zonder veel training. Afhankelijk van je proces kun je de voorselectie weglaten en gewoon beginnen met de achterwand verwijderen.

Het interessantste en spannendste vind ik de recycling van de LCD-plaat. Daar zitten kostbare metalen in, maar ook de vloeibare kristallen zouden recyclebaar zijn.

@TeunL: doe je daar wat mee / kun je daar meer over vertellen?