Beste Forumleden,

Ik ben nieuw op de forum dus ik hoop dat ik de vraag in de juiste categorie heb geplaatst:

Ik ben bezig met een project waarin in CCFL's/TL(Fluorescent tubes) wil laten oplichten. Dit is me gelukt met een plasma bal om het principe te bewijzen.

Nu wil ik een opstelling maken waarmee ik dit effect kan nabootsen met een veilig en opgeschaalde opstelling. Ik wil de lampen op ca 15 cm afstand nog kunnen laten oplichten.

Ik weet dat het zelfde fenomeen te zien is bij een tesla coil of bij de antenne van een cb radio.

Mijn idee was dus om een functiegenerator te kopen met een bandbreedte van 30mhz. Hier wil ik dan een antenne op aansluiten. Zou dit hetzelfde effect geven als het gebruik van zo'n CB radio? Ik ben bang dat de emf's van de functiegenerator te weinig energie bevatten.

Graag start ik een discussie hoe ik het gewenste resultaat kan bereiken.

De output van een functie generator is veel te laag. Ik weet niet hoeveel vermogen je nodig hebt. Heb het zelf wel eens gedaan maar dat was met iets van 100W.

Op 20 oktober 2023 15:22:50 schreef fred101:
De output van een functie generator is veel te laag. Ik weet niet hoeveel vermogen je nodig hebt. Heb het zelf wel eens gedaan maar dat was met iets van 100W.

Ik geloof dat een CB radio 4 watt aan energy uitzend. Een plasma ball gebruikt ongeveeer 8 watt. Dit lijkt me zelf ook erg laag.

@fred101 Hoe heb jij het gedaan dan?

[Bericht gewijzigd door TeunL op (44%)]

Ha TeunL,

Met een functie generator gaat dit niet lukken en is ook de verkeerde bron.
Met een hoogspanningsgenerator en een speciale antenne gaat dit wel, de antenne is een ultra breedband antenne.....

Groet,
Henk.

Op 20 oktober 2023 15:29:07 schreef electron920:
Ha TeunL,

Met een functie generator gaat dit niet lukken en is ook de verkeerde bron.
Met een hoogspanningsgenerator en een speciale antenne gaat dit wel, de antenne is een ultra breedband antenne.....

Groet,
Henk.

Bedankt voor je input.

Kun je mij misschien helpen met een schema of een vergelijkbaar project waar ik mijn benodigdheden van kan afleiden. Waar wordt een hoogspanningsgenerator met breedbandantenne nog meer voor gebruikt?
Een hoogspanningsgenerator lijkt me praktisch een tesla coil, nietwaar?

Waar wordt een hoogspanningsgenerator met breedbandantenne nog meer voor gebruikt?

Om elektronische apparatuur in de directe omgeving kapot te maken.
En verder om in een groter gebied alle communicatie (alarmering, noodoproepen, telefonie etc.) en navigatie (gps etc.) onmogelijk te maken.
Op open dagen van het leger, of als die ergens anders op een tentoonstelling op bezoek zijn, zie je weleens mobiele uitvoeringen van zo'n apparaat.

Wees je er bewust van dat het uitstralen van zulke hoeveelheden hoogfrequent energie alleen mag met de juiste vergunning/registratie, en ook alleen op de daarvoor aangewezen banden, met de daarvoor geldende regelingen zoals 'Zend om de X minuten je callsign uit' of 'de zender mag alleen gedurende het evenement in de lucht zijn'.

Daarbovenop zijn er nog beperkingen met betrekking tot de maximale veldsterkte op locaties waar mensen aanwezig (kunnen) zijn.

Als het alleen een eenmalig experiment voor de lol is hoef je daar allemaal geen rekening mee te houden. Het is uiteraard illegaal maar voor die ene 5 minuten per maand dat je er mee aan het klooien bent, gaat niemand je uitpeilen.
Als je draadloos lampen wil laten branden op HF energie gedurende langere periodes of op een tentoonstelling of wat dan ook, dan moet je er wel erg goed op gaan letten. Werk je op de amateurbanden, dan zal je door een naburige zendamateur opgespoord worden. Werk je op de omroepbanden (of pis je buiten de band en beland je in de militaire of luchtvaartbanden) dan klopt het agentschap telecom vroeger (luchtvaart) of later (omroep) bij je aan.

Als zendamateur mag je vrij veel, tot zelfs 400w vermogen wat genoeg is om alle elektrische apparatuur met tiptoetsen of audioversterkers in je woning raar te laten doen als je een slechte antenne gebruikt. Als je hebt gestudeerd voor de examens, kun je verder zelf al je vragen beantwoorden.

Samenvattend: jij wil een zender bouwen met een antenne die vooral veel veldsterkte vlakbij oplevert. Het gebruik van een zender is aan een registratieplicht verbonden. Bepaalde frequenties zijn vergunningsvrij maar de daarvoor geldende beperkingen leveren jou waarschijnlijk te weinig veldsterkte op.

Ik heb ooit een TL buis op m'n magloop neergezet, aangestuurd door mijn (nu Herman's (geloof ik), een andere CO'er) WS19: https://youtu.be/bhL6kMDF4j0
Knipperde lekker mee op het ritme van de seinsleutel. Toen nog PD3LV, nu PA3LS :)

Wat is je doel, een hoop apparatuur kopen om een keertje een TL aan te steken is een beetje overkill of je hebt veel geld teveel

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Dit is erg bruikbare informatie.

@Ledlover Goed punt. Ik wil natuurlijk niet gaan interfere met bestaanden banden.
Wellicht dat ik het dan anders aan moet vliegen.

Men gebruikt in stallen wel eens hoogspanningsgeneratoren om de stofdeeltjes te ioniseren. Wellicht dat ik naar zo'n techniek kan kijken. Dit zou minder problemen moeten opleveren lijkt me.

Anders zou ik altijd met een tesla coil kunnen werken. Echter wil ik niet dat er vonken komen. Ook de spark gap maakt te veel geluid voor mijn toepassing. Is er een manier om de coil wel zijn EMF's te laten genereren maar dat ik het vonken kan voorkomen/controleren?

Op 20 oktober 2023 16:05:11 schreef Ledlover:
Toen nog PD3LV, nu PA3LS :)

Hééé, weer eentje. Congrats man.

Ha TeunL,

Mijn EMP generator wordt niet gebruikt voor het geen @Frederick E. Terman omschrijft maar om EMI te genereren,
voor de immunitietstest ( EMC ).
Ik heb het gebouwd in de behuizing van een ( nieuw ) verf brander met aan de voorzijde de antenne.....

De golfvorm is conform de CENELC eisen.
Ik zou in jou situatie om het veilig te houden geen PIEZOELEKTRICHE generator gebruiken en een reflectieve hoek antenne.
Maar een frequentie je functie generator met een versterker en een resonantie kring met uitkoppeling.
Geen Tesla veel te veel energie over een grote band maar nettjes over een kanaal en bij de lamp een opnemer met ook,
hier een resonantiekring.....

Groet,
Henk.

Hoi TeunL,

wat je zou kunnen doen is een 27MHz bakkie als generator gebruiken.
Als antenne gebruik je 5 en halve meter draad gewikkeld op een bezemsteel of een stuk pvc buis.
Je hebt dan een soort van tesla coil alleen zonder die extreme bandbreedte, netjes op één frequentie.
Een andere mogelijkheid is om een loopantenne te gebruiken waarvan de totale draadomtrek gelijk is aan een kwart labda.
Met een vermogen van zeg 10Watt moet het mogelijk zijn om een grote veldsterkte te krijgen, zodat een TL fluorcentiebuis op licht.

Op 20 oktober 2023 17:25:53 schreef Ledlover:
Wat is je toepassing?

Ik wil de CCFL backlights van een LCD scherm laten oplichten zonder de lampen te hoeven te verwijderen.

Het moet echter wel legaal en veilig zijn. Elektrisch kan ik het wel veilig (laten) maken. Echter wil ik niet gaan interfere met bestaande bandbreedtes.

@Martin V, ik neem aan dat het gebruik van een bakkie als generator ook niet toegestaan is voor de toepassing die ik benoem?

@electron920, Zou je wat fotos kunnen maken van jouw setup? Hoe moet ik me een resonantiekring met uitkoppelingen voorstellen, en wat is het doel hiervan?

Ik heb tevens getest met een stof ionisatie installatie, en dit werkte niet.

Mijn idee nu is dan alsnog het gebruik van een tesla coil. De breedere bandbreedtes zijn misschien juist effectief in het oplichten van diverse ccfl buizen. Als ik het systeem dan onder de 10w houdt blijft het ook wel veilig en het zal vermoedelijk niet andere bandgebruikers verstoren. Ik zie alleen soms een filmpje waar een tesla coil enerom vonkt, en soms een filmpje waar men een tesla coil heeft gemaakt- die wel de lampen kan induceren -maar verder niet vonkt. Ook zit er dan geen spark gap. Kan iemand me hier meer over vertellen?

Op 23 oktober 2023 10:24:20 schreef TeunL:
[...]

Ik wil de CCFL backlights van een LCD scherm laten oplichten zonder de lampen te hoeven te verwijderen.

Zijn die er nog?? De laatste 10-15 jaar is alles LED.

Maar als dat je doel is ... heb je al eens gegoogled op CCFL tester?

Teun, ik vertel het je maar direct: dit klinkt niet als een experiment maar als iets permanents. Ik krijg van de vraagstelling een 'Kunstobject in een publiek toegankelijke ruimte' vibes.

Het mag NIET. Het is niet legaal om permanent signalen uit te zenden om lampen op te laten branden. Zelfs de 27mc is niet daarvoor bedoeld. En zéker breedbandige uitzendingen mogen 'heel erg' niet.
En de veldsterktes die je nodig hebt om een lamp op afstand op te laten lichten, zijn vele malen hoger dan de maximale veldsterkte waaraan een mens blootgesteld mag worden, en elektronica vindt het ook niet altijd even prettig.

Zelfs voor een incidenteel experiment is het illegaal, maar dan kan je nog het risico nemen op storing omdat het maar een paar minuten duurt.

Als je kijkt naar de video's van Styropyro (https://www.youtube.com/watch?v=UNisqZOAaAs) zie je dat hij netjes in een kooi van Faraday werkt. Dat komt doordat teslacoils nogal wat storing uitzenden.

Hij bouwt zijn tesla coil op basis van een buizen-oscillator. Vele anderen doen het op basis van een vonkzender om het HF signaal op te wekken (google spark gap transmitter).

De bandbreedte is niet relevant voor het doel. Hoe smaller hoe beter.

In principe kan wat je wil, maar dan moet je een geheel gesloten kooi van faraday bouwen. Alle matten gaas geleidend met elkaar verbonden en de randen idealiter omgevouwen. Bij professionele teslacoil shows zie je dat in sommige gevallen ook. Bij de meeste amateurs niet.

Vergeet niet dat een signaaltje op de kortegolf van 0,1w al honderden kilometers ver kan komen.

Ik gok (gokje met voorkennis, ik kan het email adres van de TS zien ;) ) dat je dit niet in de kunst hoek moet zoeken.

Wat is je echte einddoel Teun? Identificeren of displays CCFL'S bevatten?

Op 23 oktober 2023 11:40:29 schreef Sine:
Ik gok (gokje met voorkennis, ik kan het email adres van de TS zien ;) ) dat je dit niet in de kunst hoek moet zoeken.

Wat is je echte einddoel Teun? Identificeren of displays CCFL'S bevatten?

Dat heb je inderdaad goed bedacht ;)
Maar mijn vraag is dus, zoals ik al zei, hoe ik de ccfl's kan laten oplichten zonder ze ergens op aan hoef te sluiten.

Op 23 oktober 2023 10:40:03 schreef Sine:
[...]
Zijn die er nog?? De laatste 10-15 jaar is alles LED.

Maar als dat je doel is ... heb je al eens gegoogled op CCFL tester?

Die zijn er nog ja. Je ziet ze inderdaad niet veel meer. Ik ken de ccfl testers, maar ik wil de lampen er niet uit hoeven te halen.

Op 23 oktober 2023 10:44:56 schreef Ledlover:
Teun, ik vertel het je maar direct: dit klinkt niet als een experiment maar als iets permanents. Ik krijg van de vraagstelling een 'Kunstobject in een publiek toegankelijke ruimte' vibes.

Het mag NIET. Het is niet legaal om permanent signalen uit te zenden om lampen op te laten branden. Zelfs de 27mc is niet daarvoor bedoeld. En zéker breedbandige uitzendingen mogen 'heel erg' niet.
En de veldsterktes die je nodig hebt om een lamp op afstand op te laten lichten, zijn vele malen hoger dan de maximale veldsterkte waaraan een mens blootgesteld mag worden, en elektronica vindt het ook niet altijd even prettig.

Zelfs voor een incidenteel experiment is het illegaal, maar dan kan je nog het risico nemen op storing omdat het maar een paar minuten duurt.

Als je kijkt naar de video's van Styropyro (https://www.youtube.com/watch?v=UNisqZOAaAs) zie je dat hij netjes in een kooi van Faraday werkt. Dat komt doordat teslacoils nogal wat storing uitzenden.

Hij bouwt zijn tesla coil op basis van een buizen-oscillator. Vele anderen doen het op basis van een vonkzender om het HF signaal op te wekken (google spark gap transmitter).

De bandbreedte is niet relevant voor het doel. Hoe smaller hoe beter.

In principe kan wat je wil, maar dan moet je een geheel gesloten kooi van faraday bouwen. Alle matten gaas geleidend met elkaar verbonden en de randen idealiter omgevouwen. Bij professionele teslacoil shows zie je dat in sommige gevallen ook. Bij de meeste amateurs niet.

Vergeet niet dat een signaaltje op de kortegolf van 0,1w al honderden kilometers ver kan komen.

Bedankt voor de verduidelijking. Een kooi van faraday lijkt me dan wel een optie. Ik zal me nog meer moeten verdiepen in de types tesla coil(met buizen-oscillator of vonkenzender).

Ik snap je opmerking over de sterke veldsterktes, echter is het me ook gelukt met een consumenten product(de plasma bal). Dus in theorie moet het toch mogelijk zijn om dit veilig en legaal te doen. Het gaat tevens ook maar over een afstand van ca 15cm.

Maakt het wat uit of de rest van de electronica van het apparaat met CCFL dan overlijdt ?

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is deze test alleen geschikt om te kijken of er een CCFL in zit, niet of hij met de normale aansturing nog werkt.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (47%)]

Op 23 oktober 2023 13:03:42 schreef TeunL:
[...]

Bedankt voor de verduidelijking. Een kooi van faraday lijkt me dan wel een optie. Ik zal me nog meer moeten verdiepen in de types tesla coil(met buizen-oscillator of vonkenzender).

Ik snap je opmerking over de sterke veldsterktes, echter is het me ook gelukt met een consumenten product(de plasma bal). Dus in theorie moet het toch mogelijk zijn om dit veilig en legaal te doen. Het gaat tevens ook maar over een afstand van ca 15cm.

Als je het in een kooi van faraday doet, en die netjes dichtmaakt aan alle kanten, is dat zeker legaal omdat er dan in principe niet of weinig van het opgewekte veld buiten de kooi kan komen.

Ik heb al tijden geen plasmabol meer, maar ik vermoed dat die niet heel erg aan de eisen m.b.t. storingsvrijheid voldoen. Dat het op de markt is, betekent niet automatisch dat het aan de eisen voldoet helaas.

Als je het project kan doen met gemodificeerde schermen met LED verlichting, is het wat makkelijker te doen. Ik kan gewoon een LED laten branden op een meter afstand met 2w op 144MHz (amateurzender) op een halvegolf sprietantenne. Als je kleine afgestemde loopantennes in de achterwand of op de voet van het scherm kwijt kan, kom je al een heel eind.

Ik bedacht me net dat Kainka ooit een kleine buizen-tesla heeft gebouwd: http://b-kainka.de/bastel102.htm
Deze werkt 'ongeveer' op één vaste frequentie.

Spreekt voor zich dat dat gewoon met transistoren kan/mag. Het is namelijk een extreem eenvoudige radiozender die een resonante secondaire spoel aanstuurt op een hoge frequentie. Dat kan je met een met vonken aangestootte LC kring zijn, met buizen, en uiteraard ook met transistoren.
Teslacoilbouwers hebben veel voor vonk-aansturing gekozen omdat dat een extreem eenvoudige manier is en was om enorme piekvermogens te genereren, terwijl je voor buizen en transistoren iets meer verstand van elektronica moet hebben om een goed ontwerp te maken.

Maar als het iets kunstzinnig is, dan kan je ook natuurlijk de buis er in laten zitten die er leuker uitziet dan een anonieme siliciumdriepoter.

Op 23 oktober 2023 13:25:11 schreef fred101:
Maakt het wat uit of de rest van de electronica van het apparaat met CCFL dan overlijdt ?

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is deze test alleen geschikt om te kijken of er een CCFL in zit, niet of hij met de normale aansturing nog werkt.

Nee het maakt me niet uit als de rets van de electronica in het apparaat overlijdt.

Op 23 oktober 2023 14:12:01 schreef Ledlover:
[...]

Als je het in een kooi van faraday doet, en die netjes dichtmaakt aan alle kanten, is dat zeker legaal omdat er dan in principe niet of weinig van het opgewekte veld buiten de kooi kan komen.

Ik heb al tijden geen plasmabol meer, maar ik vermoed dat die niet heel erg aan de eisen m.b.t. storingsvrijheid voldoen. Dat het op de markt is, betekent niet automatisch dat het aan de eisen voldoet helaas.

Als je het project kan doen met gemodificeerde schermen met LED verlichting, is het wat makkelijker te doen. Ik kan gewoon een LED laten branden op een meter afstand met 2w op 144MHz (amateurzender) op een halvegolf sprietantenne. Als je kleine afgestemde loopantennes in de achterwand of op de voet van het scherm kwijt kan, kom je al een heel eind.

Ik bedacht me net dat Kainka ooit een kleine buizen-tesla heeft gebouwd: http://b-kainka.de/bastel102.htm

Spreekt voor zich dat dat gewoon met transistoren kan/mag. Het is namelijk een extreem eenvoudige radiozender die een resonante secondaire spoel aanstuurt op een hoge frequentie. Dat kan je met een met vonken aangestootte LC kring zijn, met buizen, en uiteraard ook met transistoren.
Teslacoilbouwers hebben veel voor vonk-aansturing gekozen omdat dat een extreem eenvoudige manier is en was om enorme piekvermogens te genereren, terwijl je voor buizen en transistoren iets meer verstand van elektronica moet hebben om een goed ontwerp te maken.

Maar als het iets kunstzinnig is, dan kan je ook natuurlijk de buis er in laten zitten die er leuker uitziet dan een anonieme siliciumdriepoter.

Dank voor je duidelijk antwoord. Ik meende dat deze opstelling niet voor leds zou werken zolang ze niet geaard zijn?

Ik ga me verder verdiepen in een opstelling met een teslacoil met transistoren/buizen en dan een kooi van feraday.

Als iemand nog tips of op/aanmerking heeft hoor ik die natuurlijk graag.

Verdiep je eerst in antennetheorie en radiogolven. Antennes zonder aarde bestaan en werken prima zolang ze ontworpen zijn om zonder aarde (of met gering aardvlak) te werken.