Hallo allemaal,

Is weer een tijd geleden dat ik hier was.

Ik heb een accu pakket dat uit 8 st bestaat. Elk 12V totaal ergens rond de 102V.
Nu heeft mijn omvormer tussen de 150 en 500V nodig om accu’s op te laden.

Ik heb een step up die van 24Vdc naar 40Vdc/360Vdc kan geregeld worden.
Zou het werken hoe ik het hier heb opgetekend?

Ik wil zo eigenlijk de omvormer voor de gek houden en 150vdc geven.

Wellicht heb ik te weinig info gegeven, maar vraag maar raak.

Bedankt alvast.

Jij wilt de onderste twee accus gebruiken om de rest en zichzelf te laden ?

Nee.

De uitgang zit gewoon (hard) verbonden met de 8 maal 12 volt van de accu's.

Ik heb twee accu’s nodig voor mijn 24v

Over de 100v dat de accu’s afgeven laat ik de step up lopen die 150v min afgeeft
Met een diode ertussen zodat het niet terug kan.

Ah, dat plan. De uitgang zit dan aan de andere kant van de diode.
En het schema moet herzien worden: ook dan tellen de spanningen niet op.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (36%)]

Ok. Bedankt voor de info

Ik had gehoopt dat dier hetzelfde zou werken als een autostarter.
Hier zet je ook over de polen een ding dat ervoor zorgt dat er 12v is zodat je de auto kunt starten met een net iets te legen accu.

Brightnoise bedankt alvast voor de energie en moeite.

Wanneer de omvormer de accu op gaat laden, duwt hij de stroom terug de step up in als ik zo naar het schema kijk wat je gemaakt hebt. Of zie ik het verkeerd?

Wat voor type omvormer heb je ?
Wat voor lader heb je ?
Wat voor soort accus heb je ?

Stroom duw je niet, iets trekt stroom. En dat gebeurd alleen als er een spanning verschil is. De stroom loopt dan van een punt met hoge spanning naar een punt met een lagere spanning.

Het is niet verstandig om twee accus uit een serie pakket los te belasten. Dat kan alleen als je iedere accu een eigen lader geeft, of ze een voor een per accu oplaadt. Als je de hele streng oplaadt moeten ze allemaal identiek zijn met een identieke spanning en lading. Idem bij leegtrekken, daar loop je zo het risico dat die twee helemaal leeg raken en volgens mij zelfs kunnen ompolen.

Als je voor het schema van brightnoise gaat moet je oppassen dat de ground van de omvormer geen 0V is.

Ik heb geen flauw idee wat je nu wilt maar volgens mij wil je met een omvormer de spanning hoger maken dan de accus nu in serie zijn zodat je met een ongeschikte lader dat pak kunt gaan laden. Lijkt me geen goed plan.

De omvormer heeft een ingebouwde lader en de accu’s zijn loodaccus. Type 12v101

De bedoeling is de spanning van de accu (100v) opkrikken naar 150v zodat de omvormer genoeg spanning van de accu’s krijgt. De omvormer reageert pas als het voltage min 144V dc is. Nu is mijn spanning 100Vdc en gebeurd er niets. Nu geeft de omvormer aan dat de spanning te laag is.

Bart,

Als eerste: beschouw je schema zonder de "omvormer", dat ding voorbij de aansluitpunten + en - rechts in je schema.

Je DCDC converter gaat 150V maken en dat sluit je aan op het hele accupack wat 102V is (ongeveer). Dat accupack gaat dan rustig laden en na een paar uur wordt dat tzt 102.5.... Maar je trekt als een dolle de onderste twee accus leeg: Je gebruikt daar ruim 5x meer stroom dan dat je aan het laden bent.

Maar goed. Sluit je nu de omvormer aan... die ziet iets tussen de 102 en de 102.5V en weigert nog steeds te laden.

En al ZOU dat ding gaan laden: Dan zet ie dus 150V op je accus en de accus gaan van "overspanning" kapot.

Nee, jou plan heeft zowiezo geen kans-van-slagen.

Een acculader moet een bepaald profiel aanhouden om een bepaalde accu te kunnen laden. Als je dan gaat proberen een compleet andere accuset te laden gaat dat nooit goed. Dus alle "voor de gek houden" truuks zijn gedoemd te mislukken.

Als je 4 accus er bij koopt, dan zit je op de accuspanning die de omvormer verwwacht. Dan kan je omvormer de accus laden.

Andre omvormer kopen of een paar accus extra, jou idee gaat echt niet lukken.
Het gaat heel veel schade veroorzaken.

Kijk ook of jou inverter/lader een profiel heeft voor jouw type accus
(lood/AMG/liFePo4) je kunt een lipo lader bv niet op lood accus hangen en omgekeerd.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (70%)]

Op 21 oktober 2023 11:34:19 schreef fred101:
Het gaat heel veel schade veroorzaken.

Dat zal toch wel meevallen? De onbalans in de accus is het meest "erge" effect.

Dat de accus niet laden... dat heeft ie vast al geprobeerd!

En al ZOU dat ding gaan laden: Dan zet ie dus 150V op je accus en de accus gaan van "overspanning" kapot.

Lijkt me toch veel schade ;-)
Die 2 gaan zeker kapot want als alles zou werken dan zijn die snel leeg en als hij dan zijn inverter aan het draaien heeft dan is er grote kans dat die twee negatief worden. Accus in serie moeten gelijk zijn in capaciteit en lading.

Mijn gok is dat de accus rond de 100 Ah zijn, en de DCDC converter die hij heeft niet meer dan een paar honderd watt kan leveren. Dan duurt het uren voordat het ernstig wordt. Eenmalig, 1 extra cyclus op 2 van 8 accus is niet zo'n probleem.

Hij heeft het volgens mij over functioneel 3 apparaten. Hij wil een gecombineerde lader (met te hoge spanning) met ingebouwde "accu naar 230V inverter" aansluiten op zijn accus die een te lage spanning hebben. Inverters trekken veel stroom. Dat past niet bij elkaar dus wil hij met een DC/DC boost converter twee accus extra belasten om zo de lader/inmverter voor de gek te houden zodat hij zijn inverter kan gebruiken. Stel dat dat zou lukken dan gaat die inverter de accus belasten en als dat lang genoeg duurt dan zullen die twee eerder leeg zijn.
Daarnaast krijgen die 150V op hun dak. Als ze dan te leeg worden moeten die accus geladen worden. Dat zal via 230V "walstroom" gaan met een lader die bedoeld is voor meer accus in serie. Stel dat ze dat overleven dan zullen die twee leger zijn en dan begint de cyclus opnieuw. Tot ze negatief worden.

Maar die schade is academisch want het gaat op deze manier toch niet werken.

En net als jij doe ik bepaalde aannames omdat de specs, modellen en merken van het geheel geheim zijn ;-) Hij wil alleen kwijt dat het 12V1 accus zijn. Een merk wat ik niet ken, noch de capaciteit. Ik denk dat hij hier en daar (gebruikt) spul op de kop heeft getikt en dat nu allemaal probeert te koppelen. Mijn gok is voor een boot (hobby watersport fotografie) , daar zijn combi laders/inverters gangbaar. Zijn er ook nog zonnepanelen ?

Zit ik er nu helemaal naast of probeert hij free energie te maken. :-p

Op 22 oktober 2023 09:16:42 schreef pa3gws:
Zit ik er nu helemaal naast of probeert hij free energie te maken. :-p

Ik denk dat er verkeerde niet met elkaar samenwerkende spullen gekocht zijn, en dat er wanhopig geprobeerd wordt er toch iets werkends van te maken.

Ik denk dat de TS het beste zijn omvormer kan omruilen voor een exemplaar dat wel in deze situatie kan werken. Of , 'als dat niet gaat' er het beste twee accu's bij kan kopen.

Ik begrijp alleen deze zin uit de posting van de TS niet:

Op 20 oktober 2023 21:38:50 schreef Bart-d:
Hallo allemaal,

Ik heb een step up die van 24Vdc naar 40Vdc/360Vdc kan geregeld worden.
Zou het werken hoe ik het hier heb opgetekend?

Bedankt alvast.

Hij heeft dus een zooitje accu's waarmee hij zijn 150 volt omvormer wil voeden. Nu is dat wel duidelijk. Maar hij wil zijn accu's ook weer opladen met diezelfde omvormer. Dat riekt naar nulpunts energie. Ik denk echter dat de Ts bedoelt dat de accu's uit het net geladen moeten worden maar ook energie moeten kunnen leveren aan het net. En dat dat energie leveren of laden dan weer afhankelijk zou moeten zijn van de energie vraag en aanbod op het net.

Ik denk dat twee accu's (of liever vier) erbij de beste oplossing is, er van uitgaande dat de lader omvormer van de TS geschikt voor is voor zijn type accu's. Met twee accu's zit je nog op het minimum van de omvormer.

Wat ik begrepen heb is dat hij de accusbank wil laden vanuit een lader die kennelijk 12*12V accus verwacht. Deze schakeling is vooral bedoelt om "even" die lader voor de gek te houden dat die gaat laden.

Dat het ding een 230V aansluiting heeft... Ik vermoed van wel, maar dacht niet dat de TS dat gezegd had. Dat het ding ook inverter is... vast wel, maar ik dacht niet dat de TS dat gemeld had.

Dat de DCDC de inverter gaat voeden is out-of-the-question. Dat ding heeft een low voltage cutoff dat gewoon altijd blijft activeren bij deze accuset.

Bart-d: De omvormer heeft een ingebouwde lader en de accu’s zijn loodaccus. Type 12v101

Dat is meestal een 230V gevoede lader + DC naar 230VAC inverter. Alleen noemt hij het een omvormer. Victron maakt een reeks van die dingen maar er zijn meer merken.

We hebben meer info nodig maar dat is al eerder gevraagd

Het idee om met een omvormer van een 12 volt accu een 24 volt accu te maken is niet heel raar ofzo, ware het niet dat die omvormer dan twee kanten op zou moeten kunnen werken. En dat is echt wel te maken natuurlijk. Alleen wordt die van 12V naar 24V omgevormde accu nooit een echte 24V accu met de eigenschappen van een 24V accu.

Je kunt de kunstaccu dus ook nooit laden als zijnde een accu. En als je die kunstaccu in een string met echte accu's zou gaan laden gaat het niet goed. Een eventueel aanwezige BMS zal ook niet goed het laad- en ontlaad-proces kunnen regelen.

Maar zonder gegevens van de TS over het type accu's en het model omvormer en wat het probleem van de TS nu eigenlijk echt is, valt er eigenlijk weinig over te zeggen.

ex-fietser: Het "met een DCDC converter" een ene spanning accu in een andere spanning accu omzetten zou best kunnen. Neem een halve Hbrug. Zet die op 50% aan/uit op voldoende hoge snelheid. Op het scahkelpunt sluit je via een spoel aan op een 12V accu en aan de bovenkant van de halve-H heb je 24V. Sterker nog, dat kan je zomaar beschouwen als een 24V accu. Behalve dat de Hbrug en spoel wat Ri lijkt toe te voegen is het verder gewoon een 24V accu die je als zodanig kan laden. Ook een 24V accu aansluiten en de 12V kant als 12V accu beschouwen dat kan.

Maar de TS wil dat helemaal niet. Hij wilde met een niet-werkende truuk proberen een lader direct op z'n accus aan te sluiten maar toch de lader te misleiden dat er een andere accu spanning was. Een acculader misleiden dat zou misschien nog wel kunnen, maar niet op deze manier.

Dag bart, ik wou iets vragen over de vochtmeter, maar je email adres klopt niet meer. Kan je iets laten weten aub?
martin_gent2006@hotmail.com
Dank