Ik heb een oude itho fs-7 ventilator kachel uit de 60-er jaren.De zogenaamde ufo kachel.
Deze heeft een fan en 2 warmtestanden (2 spiraal elementen), max 2000 Watt.
Als ik de warmtestand aanzet, dan blijft deze heel even branden en gaat na enkele seconden uit.
Bimetaaltje vonkt maakt contact en verwarmiing gaat uit, fan blijft draaien.
Er moet een nieuw bimetaaltje in?
We kunnen nergens vinden welk bimetaaltje erin hoort, zodat we deze kunnen vervangen: start en stoptemperatuur? Er staat niets op het bi-metaaltje en ik kan nergens een beschrijving van deze kachel meer vinden
We hebben wel bimetaaltjes gevonden die er uiterlijk op lijken, maar ja welke dan??
Zie ook de foto’s.
Wie kan ons op weg helpen? Alvast dank!
Met vriendelijke groet,
Mieke
Ik kan je niet bij je vraag helpen - maar ben je je er van bewust dat het grijze touw waar het verwarmingselement omheen gewikkeld is, asbest is?
Bij normaal gebruik zal het element uitzetten en krimpen en er overheen wrijven. Tevens wordt er doelbewust een luchtstroom overheen geblazen.
Ik zou persoonlijk dit apparaat (en soortgelijke) niet gebruiken omdat het mij onvermijdelijk lijkt dat er asbestvezels vrij komen. Een relatief kleine hoeveelheid, maar toch - het blijft een loterij.
E: Je zou de Rotterdamsche Elementen Fabriek om advies kunnen vragen of het mogelijk is, hier een ander model in te zetten - of dat zij advies hebben m.b.t. het vervangen van het asbesttouw door een ander hittebestendig touw. Glasvezeltouw zal mogelijk werken, op de voorwaarde dat het element nooit roodgloeiend zal worden (glas geleidt zodra het erg heet wordt en gaat dan zelf voor element spelen tot het doorsmelt).
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (30%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Dat is inderdaad een oververhittingsbeveiliging. Ik heb er zo ook ééntje (van EWT) die wel eens hetzelfde probleem gehad heeft: het vet in de ventilator wordt hard waardoor die niet meer snel genoeg draait en de beveiliging inschakelt.
de fan draait nog snel zonder bijgeluiden of zo.
bimetaal schakelt al de voordat de lampen/spiraal überhaupt warm wordt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 23 oktober 2023 17:59:56 schreef MiekMiek:
de fan draait nog snel zonder bijgeluiden of zo.
bimetaal schakelt al de voordat de lampen/spiraal überhaupt warm wordt.
dan meet de weerstand maar eens over dat ding, die warmt snel op door de stroom die erover gaat. ik gok de overgang van dat draadje naar het element, die holniet is roestig, niet zelden door oververhitting..
[Bericht gewijzigd door testman op (15%)]