De ondergrondse kabel tussen de lichtmasten van onze tennis baan heeft waarschijnlijk ergens vochtdoorslag. De automaat gaat er met nat weer regelmatig uit. Nu wil ik de kabel vervangen door een zwevende kabel . Mag dit, en hoe hang ik deze volgens de regels op. ( De grondkabel is door veel bomen, wortels eigenlijk niet te vervangen)
Vast bedankt voor jullie hulp, Groeten Roger
ik weet niet of het mag, maar ik weet wel dat de kabel zeker niet sterk genoeg is om zichzelf te ondersteunen. Je zult een staalkabel moeten spannen, waaraan dan de YMvK komt te hangen. Nogmaals, ik weet niet of het electrisch toegestaan is.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dat mag en kan.....
Montage moet net zo als dat je de kabel tegen de muur zou bevestigen.
Dus afstand tussen de bevestigingspunten niet te groot om zo doorhangen te voorkomen.
Je kunt een staalkabel spannen en dan met trekbandjes de Ymvk kabel aan de staalkabel bevestigen. Kies een afstand van max een cm of 30 tussen de trekbandjes.
Denk ook dat een YmvK kabel niet erg geschikt is voor veel bewegingen. Als de hangende kabel nogal kan gaan zwiepen door de wind dan moet je aan het einde een hele ruime bocht houden. beter is dan een snoer ( verplaastbare leiding) te neme, denk aan NWPK, RWPK oid.
Let goed op met de kwaliteit van de trekbandjes, de goedkope vallen naar een paar jaar (door zon / UV) uit elkaar, en moet je weer opnieuw beginnen. Betere kwaliteit trekbandjes houden het veel langer uit, maar verwacht geen wonderen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Controleer eerst maar eens of er geen vogelnest op een of meerdere voorschakel apparaat(en) zit(en) in de masten die door condens nat worden.
Op 25 oktober 2023 08:57:52 schreef Toeternietoe:
Let goed op met de kwaliteit van de trekbandjes, de goedkope vallen naar een paar jaar (door zon / UV) uit elkaar,
Bij die trekbandjes gaat het niet alleen om de prijs. Het gaat ook om de kleur. Zwarte zijn beter bestand tegen UV dan witte. In het algemeen kun je zeggen: hoe donkerder hoe beter. In een toepassing buiten zou ik zeker geen witte nemen.
Op 25 oktober 2023 10:19:50 schreef Hunebedbouwer:
Controleer eerst maar eens of er geen vogelnest op een of meerdere voorschakel apparaat(en) zit(en) in de masten die door condens nat worden.
Komt zeker voor. Bij een luidsprekerinstallatie op een voetbal terrein stond een lasdoos aan een mast vol water. De kabels waren aan de onderzijde ingevoerd met wartels en in de doos bevonden zich geen scheurtjes o.i.d.. Ik denk dat door wisseling in temperatuur telkens wat condens naar binnen gaat en er niet meer uit kan. In de doos zijn toen aan de onderzijde een paar hele kleine gaatjes geboord en het euvel was verdwenen.
Overigens ligt een lasdoos met scheurtjes ook tot de mogelijkheden, vooral bij een strak gemonteerde bekabeling in een (licht-)mast.
In de grond zou YMVKas, dus met aardscherm moeten liggen. Je zegt dat die tussen de wortels ligt. Dat kan een probleem zijn, maar je moet echt wel moeite doen om een dergelijke kabel te beschadigen als daar niet gegraven wordt.
In elke mast komt de kabel naar boven en vertrekt van daar uit waarschijnlijk naar de volgende mast. Je kunt in dat geval bij zeer vochtig weer de kabel onderbreken en uitvinden in welk gedeelte van de kabel het probleem zit.
Als de lichtmasten stervormig bedraad zijn, kun je ze aan het begin een voor een afkoppelen.
Een spankabel kan ook onvoordelig uitpakken voor de masten omdat je ze dan scheef kunt trekken.
[Bericht gewijzigd door buzzy op (17%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Er zijn ookspeciale wartels, die de ruimte in de doos/kast ventileren d.m. een soort Goretex®-achtig materiaal.
Staan bekend on der de naam Vent-Gland® van WISKA™
Persoonlijk zou ik metalen (roestvast staal) tyraps gebruiken.
Alle kunststof ,ook de goede merken,zijn na een aantal jaren bros.
Met metalen ben je voor eens en altijd klaar.
Gr.F_S
Op 25 oktober 2023 11:38:54 schreef F_S:
Persoonlijk zou ik metalen (roestvast staal) tyraps gebruiken.
Alle kunststof ,ook de goede merken,zijn na een aantal jaren bros.
Met metalen ben je voor eens en altijd klaar.Gr.F_S
Onzin,kwaliteitsbandjes houden het zomaar 25 jaar vol. Metalen banden kunnen bij storm de kabel insnijden.
In een woonschepenhaven hier heb ik een rvs draad 8 mm ca 30 meter opgehangen. Om de 20-25cm bundelen met UV bestande bandjes.
Bij vochtig weer, zoals @Buzzy ook aangeeft de huidige grondkabels losnemen en apart meggeren lijkt mij een eerste stap.
Dan de armaturen meggeren.
Ik neem aan dat het HPI lampen zijn, je zal de eerste niet zijn waar de trafobox bij de lamp (deels) vol water staat door een rotte afdichting.
En als je spankabels gaat maken inderdaad zwarte gebruiken van een goed merk.
[Bericht gewijzigd door revado op (12%)]
@Peter112
Nou dan wil ik wel weten welk merk dat is.
Metalen snijden echt niet in gewoon brede gebruiken.
Op mijn ex werk hadden we speciale controle rondes om los hangende kabels opnieuw op te binden en wij gebruikten de "echte" merken bandjes en geen rommel.
Gr.F_S
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als het regent dan klapt de boel eruit, dat klinkt meer als een open kabel, vsa doos oid. grondkabel rot komt vaak er pas uit als het grondwater hoog staat, nu nog niet het geval.
tennisbanen heb ik ook een aantal in het onderhoud, en ook al vaker gehad dat men 20+ jaar terug een kroonsteen in tape had gewikkeld onder de mast in de grond. dat ging jaren goed met de hpi armaturen erop, tot er led armaturen kwamen en een aardlek op de voeding.
ook een storing paar jaar terug, ram sluiting in de voeding. 2 fasen sluiting ( die armaturen draaien op 400V ) men dacht de grondkabel, maar het bleek de kabel in de mast zelf te zijn die door de wind doorgesleten was in de kop van de mast van het bewegen, was niet vastgezet.