Beste allemaal,

ik heb een beetje hulp nodig bij het aansturen van een frequentieregelaar met een Logo via modbus.
Voor een zwembad project stuurde ik de frequentieregelaar tot voor kort aan met Home Assistant, dit wil ik aanpassen naar sturen met een LOGO!.

Ik heb sinds enkel dagen de logo en ben me na lange tijd weer eens aan het verdiepen in het programmeren van een plc, het komt maar gebeurt tussen de kinderen en werk door, maar komt goed...

Hoe ziet de situatie er uit

LOGO <-> RS485 to ethernet <-> invertek optidrive.

Is reeds gelukt : uitlezen van de toestand van de motor, uitlezen van de frequentie waarmee de motor draait. Dus de communicatie lukt.

Maar ik zou ook willen sturen (start/stop en frequentie), en hier loop ik dus vast.

Hoe stuur je bv de waarde 500 (=50Hz) naar de frequentieregelaar door een druk op een knop?
Welke blokken zet je achter elkaar?
Kan iemand me opweg helpen? alvast bedankt

Ben al iets verder geraakt,

Met een network analog output kan ik blijkbaar de frequentieregelaar laten stoppen.

Maar waar haalt hij de "0" vandaan om deze te laten stoppen?

Bij home assistant was dit redelijk duidelijk : value + parameters.

Groeten

Een frequentieregelaar mag je niet stoppen door een 0 naar de referentie te sturen. Dat gaat stuk.

Ik heb even geen tijd om het na te kijken, maar invertek zijn oud CT werknemers die de techniek hebben meegenomen en daar heb je een statuswoord en een controlword dat je gebruikt via modbus. Die moet je echter wel aktiveren met een parameter in de drive.

Aangezien Invertek zelf niet veel innoveert zal dit, gok ik, net zo iets moeten zijn.

Op 29 oktober 2023 08:40:18 schreef tomvotom:
Hoe ziet de situatie er uit

LOGO <-> RS485 to ethernet <-> invertek optidrive.

Wat? Op een invertek zit standaard geen ethernet. Alleen een RJ plug voor modbus en/of canopen.

Dus hoe is de boel nu aangesloten? Ik neem aan dat je ipv ethernet een RJ45 plug bedoelt.

Je moet bit 0 gebruiken van register 1. Register 2 is het speed register zoals je zelf al gevonden hebt (in 0.1 Hz units dus 500 is inderdaad 50 Hz).
Als het goed is heb je P1-12 op 4 gezet. edit ->is P12 dus.

Nog wat: Je moet het modbus write single holding register commando (=6) gebruiken voor het type access van de registers.

@henri62,

was misschien onduidelijk

LOGO aan netwerk <-> Ethernet to RS485(modbus RTU) <-> frequentieomvormer
Klopt wat je zegt van de Ethernet to RS485 gaan pen 7&8 naar de RJ45 stekker van de omvormer = modbus.

communicatie werkt, en ik kan data lezen, ik weet alleen niet hoe ik data moet schrijven.

Ik heb er geen verstand van wie wat heeft, maar... uit de plaatjes begrijp ik dat TS z'n logo netwerk snapt dus waarschijnlijk ethernet heeft.

Dus jij had liever "ethernet to modbus" voor het converterding gezien.

Modbus kan zowel over ethernet (Modbus TCP) als over RS485 (Modbus RTU).

TS heeft RS485, de enige conversie is dus ethernet naar RS485. (en eigenlijk ook TCP naar RTU). De RJ connector is ook veel gebruikt voor RS485.

Dag Allemaal,

het gaat niet over de connecties, deze zijn in orde een werken.

Het gaat over hoe ik naar de frequentieomvormer data schrijf.
Data lezen lukt al, uit de omvormer.

omvormer starten, frequentie instellen, etc.....

https://www.youtube.com/watch?v=owxWr8vdzSM

4:15
17:30 write to drive

en Di 1 moet hoog zijn om start/stop via modbus te doen.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (28%)]

Dus toch een modbus TCP naar Modbus RTU converter. Dat maakt wat meer duidelijk.

Afijn zoals ik al zei: Register 1 moet je hebben en commandcode 6 (Write single holding register).

Als je nu al dingen kunt lezen moet je ook makkelijk dingen kunnen schrijven; is alleen een iets ander commando (met data).

Ik ken die functie blokken niet in de logo maar er zal vast een "write holding register" block zijn.

0x06 startadres 2 = schrijf wenswaarde
0x06 startadres 1 = schrijf 1 > start drive

16 Bit Word.
Bit 0: Low = Stop, High = Run Enable
Bit 1: Low = Decel Ramp 1 (P-04),High = Decel Ramp 2 (P-24)
Bit 2: Low = No Function, High = Fault Reset
Bit 3: Low – No Function, High = Coast Stop Request

Ik vroeg om de exacte hardware config omdat je P1-12 op 4 moet zetten om de control van de drive te enablen op je fieldbus interface. (0=local/keypad)
Staat dat goed?

@peter112: Zo hoort het inderdaad.

-edit- Ik zie dat het een E3 drive is, daar is die parameter een ander nummertje, even de manual erbij zoeken welke het precies is.
De E2/E3 drives hebben geen Px-xx nummering maar P-xx.

Het is P12 die op 4 moet staan (of 3 als je de acc/dec via de gewone settings wilt gebruiken).