Op 29 oktober 2023 23:19:41 schreef P1966:
[...]

Als ik dat zou doen, zouden ze (omdat dat modem stroom wegtrekt) structureel met 4.6 geladen worden, ook zoals ze vol zijn. Leek me niet echt stevig plan… Zonder modem had ik dat uiteraard gedaan, maar nu even niet…

Er mag *nooit* meer als 4.2v op een cel komen...
(met een 12v voeding is dat 4v precies...)

Op 30 oktober 2023 00:06:45 schreef benleentje:
[...]Voor een 12V loodaccu die maar 10 seconde hoeft te overbruggen? Ik zat te denken aan een 7Ah accu. JE zegt dat je modem adapter 12V 2A is, een 7Ah accu kan dat op een goede manier zonder te diep ontladen 1 uur volhouden. Maar voor die ene keer dat het wat langer duurt heb je een maximum van 3,5 uur. En ik denk ook nietdat je modem de volle 2A verbruikt dus zal nog wel eens 4 uur kunnen zijn.

Een 12V 7Ah accu heb je al vanaf 12,95.
https://www.nkon.nl/vmf-12v-7ah-loodaccu.html?srsltid=AfmBOorzAUrh0tUD…

Dus voor 50,- kan je er dan 4 kopen en kan je ruim 20 jaar mee vooruit. Natuurlijk niet alle 4 tegelijk kopen maar in 20 jaar ben je dan 50,- kwijt.

Al die extra elektronica die je voor li-ion nodig hebt kost meer dan dat ( meer dan 3,- voor 1 accu bedoel ik) en dat kan ook allemaal kapot gaan.

Veel beter, veiliger en eenvoudiger dan moeilijk doen met Li Ion.

Op 29 oktober 2023 23:24:48 schreef benleentje:
Loodaccu’s gebruiken, veiliger en makkelijker

Ben helemaal klaar met dit probleempje:-) dus heb maar je geluisterd en voor drie verschillende punten een accuutje gekocht. Dank Leendert.

Dank allemaal voor jullie tijd en inspanning, het was verhelderend!

veiligste was idd een 12V lood accu, mag je vol op 13,4V houden en daar kan je 12V modem ook op draaien (desnoods een diode van accu naar modem om 0.6V te zakken.

nu, wel opletten, WAT gebeurd er als de acculader zonder spanning valt? een gewone voeding durft al in rook opgaan als de 230V wegvalt, maar er secundair 12V aanwezig blijft uit de accu? dat moet je zeker eens testen.

2de probleem dat je kan hebben, wat gebeurd er als de accu dan toch leegloopt?
stel dat je accupakket op 9V eindigd met li-ion cellen, je modem verbruik 1A op 12V en de netspanning komt terug. kan jouw voeding dan die 1A leveren EN de laadstroom richting accus? want een stel li-ion van 9V hard aan 12V hangen, kunnen best grote stromen lopen. zo zonder BMS om te balaceren en vooral stroombeperking, heb je HET recept om de boel in de fik te steken daar.

ik ben ook nog bezig geweest met li-ion backup en dergelijke (voor internetmodem EN raspberry server) en uiteindelijk hangt er nu een kleine UPS tussen die gewoon 230V maakt, en hangen daar VEEEEEEEEEEEEL lood accu's parallel aan. dat hele gedoe van Li-ion voor mijn UPS (vind je hier vast nog wel terug op dit forum) heb ik afgevoerd. t moet eenvoudig en betrouwbaar blijven, en met li-ion was het allesbehalve betrouwbaar (om het 24/24 alleen te durven laten)

probleem van de baan met die lood ups, en kan alle adapters ook gewoon inpluggen. want de wifi werkt op 12V, de raspberry werkt op 5V, de switch werkt op 9V...
vroeger had ik een hoop DC/DC converters om die 5V en 9V te maken uit de 12V accu.

vroeger was het zo, nu al een pak meer uitgebreid (zit in kelder en heb er geen fotos van)
https://www.circuitsonline.net/forum/file/81080/forum-post

Op 30 oktober 2023 11:39:56 schreef fcapri:

nu, wel opletten, WAT gebeurd er als de acculader zonder spanning valt? een gewone voeding durft al in rook opgaan als de 230V wegvalt, maar er secundair 12V aanwezig blijft uit de accu? dat moet je zeker eens testen.
et allesbehalve betrouwbaar (om het 24/24 alleen te durven laten)

Dat zei ik eerder ook al, zal die oorspronkelijke voedingslijn waarschijnlijk moeten onderbreken met een relais als de spanning daar wegvalt… althans uitgaande dat er twee voedingen worden gebruikt. Zie zelf dat nut niet zo bij een loodaccu eigenlijk, maar kan het mis hebben:-)

Als je een PB137 gebruikt, die is 'reverse protected'...

[Bericht gewijzigd door Arco op (36%)]

Op 29 oktober 2023 23:23:03 schreef P1966:
[...]

Appartement is op 25A afgezekerd, vliegt er regelmatig lokaal uit. Komt dan automatisch weer terug na 10 seconden,

Waar kom je die constructie in NL tegen?

En het blijft een beetje symptoombestrijding zo, eigenlijk wil je voorkomen dat die 25A tript.

Met zo'n automatisch herstellende zekering krijgt het defecte apparaat tenminste eindeloos veel kansen om de boel in de hens te steken... :+

Op 30 oktober 2023 14:15:00 schreef Sine:
[...]

En het blijft een beetje symptoombestrijding zo, eigenlijk wil je voorkomen dat die 25A tript.

Da’s niet uitzonderlijk hoor. Oudere huizen in (in ieder geval) Haarlem en Amsterdam zijn zelfs afgezekerd op 25A die ze moeten delen tussen de etages!

Op 30 oktober 2023 14:27:18 schreef Arco:
Met zo'n autmatisch herstellende zekering krijgt het defecte apparaat tenminste eindeloos veel kansen om de boel in de hens te steken... :+

Nee, want er zitten automatische schakelaars op de grootverbruikers die na wegvallen spanning niet meer doorgeven, dus uitval haalt de kast van de lijn. En daarnaast probeert ‘ie het maar 3 keer…

Op 30 oktober 2023 14:15:00 schreef Sine:
[...]

Wasmachine
Droger
Koffiemachine
Magnetron
Oven
Waterkoker
Stofzuiger
Verwarming/airco’s

vrouwlief vergeet wel ns eerst een dingetje uit te zetten voordat ze iets aanzet…