Hallo,

Heeft iemand ervaring met onderstaande scoop ? Is dit kwalitatief een goed meetinstrument ?

Alvast bedankt

https://www.reichelt.com/de/nl/mixed-signal-oscilloscoop-mso5104-100-m…

Zelf geen ervaring met deze scope, maar op eleshop staat een review met wat kritische punten. En de tip om op EEVblog te zoeken naar de scope.

Ja, op EEVblog forum wordt elke Rigol/siglent minutieus geanalyseerd (meestal met het doel hem te hacken) Maar het aantal fanboys is daarbij heel erg groot, dus de info is vaak wat "gekleurd" maar het is een hoop info en uiteindelijk zijn de meeste reviews op YT ook gekleurd omdat ze de scoop gratis krijgen.
Ze zeggen vaak dat dat niks uitmaakt maar dat doet het wel, anders krijgen ze niks meer in de toekomst.
Alleen hele grote kanalen die van alle merken scoops krijgen zoals EEVBlog kunnen echt kritisch zijn want die krijgen ze toch wel. Hoewel dat nu veel minder is als een paar jaar geleden.

Merken als Rigol hebben ondertussen een reputatie opgebouwd als een van de betere hobby scoop merken en de laatste paar jaar zelfs scopen hebben gericht op de professionele markt. Geen idee hoe die zijn, ik zelf heb een R&S voor mijn werk.

Hi,

Mijn ervaring met Rigol komt redelijk over een met wat er in de review ook wordt gezegt op de Eleshop site en dat is dat er veel bugs in de software zitten.

En als dat dan is in een functie die je graag wilt gebruiken, dan ben je de klos bij Rigol, "we weten het" maar wanneer we dat gaan oplossen is de reactie dan van Rigol.
Nog steeds duwen ze van die luidruchtige ventilatoren in hun moderne meetinstrumenten, ze willen schijnbaar niet leren van alle opmerkingen hier over.
Dat heeft er in geresulteerd dat ik voorlopig geen Rigol apparatuur meer koop.

8Bit, 10Bit, 12Bit
Denk ook even na als je toch voor Rigol gaat dat deze nu ook 12 bit scoops hebben, denk dan aande 900 series, de 800 series is te veel uitgekleed.
Als je met een 10 of 12 bit scoop gewerkt hebt, dan denk je over een 8 bit scoop, wat is dat beperkt in beeld kwaliteit.

Met een 12 bitter heb je gewoon een schoon signaal in beeld staan als het signaal zelf schoon is en geen dikke ruisbalk er omheen.

Piron, wat voor jou goed is, kan ik niet goed beoordelen, wat ik hier aangeef zijn algemeenheden.
Als je b.v. een functie generator nodig hebt, dan vind ik een "los" model toch een stuk prettiger.
Maar bij jou kan er een ruimte probleem zijn en als je alleen basis functies gebruikt dan is de interne generator natuurlijk handig.

Generator uitgangen
Ik heb onder meer Siglent scoops waarvan er één een generator uitgang op het front heeft en de andere Siglent scoop heeft hem op de echterzijde, dat is niet echt handig...
De Rigol heeft de generator uitgangen op het front, wat dus confortabel is.

8 Bit resolutie
Nog even terug naar de 8 bit resolutie van de Rigol scoop die je aangeeft, als je voor b.v. documetatie een schoner plaatje wilt hebben, kan je altjd gaan middelen.
Veel van de scoop foto's die ik op dit forum heb laten zien hebben middeling, dit omdat het onderzoek en testen dan al klaar is en dat ik dan niet meer op vreemde signalen hoef te letten die de middeling zou maskeren.

Afwegingen
Bij de afwegingen hangt het sterk af van wat grotendeels je doel is, er is geen "One Size Fits All" Scoop, LAB Voeding, DMM, Spectrum Analyzer enz.
Ik gebruik nog steeds met veel plezier mijn toen heel dure R&S/Hameg HMO3004 series scoop welke ongeveer 10 jaar oud is.
Hij heeft een heel goede AD converter en een hoge Sample Rate van 4GSa/s.
Jouw gekozen Rigol is 8 GSa/s, dat is heel mooi omdat je dan nog steed voldoende samples hebt als je naar hoge frequenties kijkt.

Met meer input van jou kunnen wij het beter beoordelen, maar het blijft complex.

Groet,
Bram

vraag 1 is altijd wat je ermee wilt doen: heb al een aantal jaren een TEK TDS320 die nu ook al wat jaren uitstaat, maar zou die nog steeds voor geen goud in willen ruilen voor een Rigol of Owon, omdat ze voor mijn toepassing iets heel fundamenteels fout doen. (trigger achter de A/D is voor mij een no go)

Ik heb de MSO5104 nu meer dan een jaar, en ik vind het een goede scope. Ik kocht hem met alle opties gratis "aan".

Wat ik fijn vind:
- Touch bediening en ondersteund een muis op de USB
- Elk kanaal een aparte V/div regelaar
- Bediening via webinterface op je LAN
- Na opstarten, lekker snel
- Groot scherm
- Hoge sample rate
- Door de 2 ingebouwde generators Bode plot functies zonder extra apparaten

Hiervoor had ik een DS2102A de vooruitgang is merkbaar. Daarvoor een DS1052E, dus mijn derde Rigol scope.

PS. de bugs zijn gefixed er zijn al een paar firmware updates geweest tov de EEVBlog review.

Bij ELEshop wordt deze scope aangeboden met alle opties gratis "aan". https://www.eleshop.nl/rigol-mso5104-oscilloscoop.html

Ik heb mijn Rigol omgeruild voor een Siglent. Ik heb daar spijt van. De rigol z'n user interface is gewoon beter.

Merk op dat er groot met "mixed signal" wordt geadverteerd. Volgens mij bedoelen ze dan dat je naast je analoge kanalen ook wat (veel meer) digitale kanalen kan samplen. Maar in de kleine letters moet je daar een extra module voor kopen. Zoek uit of je die wil kopen en hoe duur dat is.

Op mijn rigol had ik hem er geloof ik wel bij. Nooit gebruikt.

De digitale module is iets van EUR300 en op ebay is er een alternatief beschikbaar voor rond de EUR100. Op de EEVblog is er ook een topic over een home-brew oplossing.

Ik heb heb hem er niet bij gekocht, geen behoefde aan.

Protocol decodering (oa I2C) kan ook op de analoge ingang.

Het is inderdaad complex..

Een "One Size Fits All" scoop is als een bos waar je de bomen niet meer ziet. Het is niet goedkoop en ik wil dan toch iets degelijks hebben wat in de middenmoot ligt.

Ik zou het willen gebruiken om printplaten van witgoed .. te herstellen en bepaalde signalen van auto's/ motoren (die ik onder elkaar kan zetten) te bekijken.

Met deze tips van jullie ben ik toch al wat wijzer geworden;

Bedankt allemaal

Ik heb de Siglent SDS1104X-E, best tevreden mee (hij doet wat 'ie moet doen voor niet te veel geld...)
Review:

SDS1104X-E In-Depth Review_compressed.pdf

Hi PIRON,

Kijk als je dit: te herstellen en bepaalde signalen van auto's/ motoren erder had gezegt had ik je direct naar de volgende serie scoops laten kijken.

https://www.eleshop.nl/testen-meten/oscilloscopen/oscilloscopes-c-47/f…

Dat zijn scoop die batterij gevoed zijn en prettig mee te werken, door mij gekocht omdat ik iets wou hebben dat los hing van het 230V net i.v.m. commonmode stringen.
Voor jou denk ik dan aan het volgende model, deze heeft ook nog wat knoppen en is voor auto en motoren geschikt.

https://www.eleshop.nl/testen-meten/oscilloscopen/oscilloscopes-c-47/m…

Natuurlijk ga je er ook andere zaken mee doen behalve auto/motor, witgoed reparatie lijkt mij geen probleem.
Tip, ga je de scoop echt menemen naar buiten, maak een net koffertje met alle kabels er in of ene goede degelijke tas, dan blijft hij langer heel.

Groet,
Bram

PS denk even om het aantal kanalen, 4 is voor mij het minimum, maar voor jou zou 2 voldoende kunen zijn.
De Micsig SATO1004 heeft zoals de naam al zegt 4 kanalen en wat protocol ondersteuning die voor jou handig zou zijn.

[Bericht gewijzigd door blackdog op (10%)]

Hier staat een MSO5074 met de 'gratis' tips vanop dat ander forum naar het hoogste model omgetoverd met alle opties. Heb er absoluut geen klagen over.

Het is zoals met alle andere spullen, als je dit ding gaat vergelijken met iets anders dat 5 à 10 keer duurder is dan zal er wel iets te vinden zijn dat minder goed is. Of je dat ook ooit gaat merken en er echt last van gaat hebben? Dan is het tijd om een veel zwaarder toestel te kopen.

De logic probes heb ik er niet bij. Nog niet nodig gehad dankzij een separate Chinese 12€ Saleae kloon met sigrok als software. Als ik ooit een analoog signaal gesynchroniseerd aan de digitale wil zien dan maak ik de probes wel eens, genoeg ontwerpen over te vinden.

8-bit MSO5xx4 of 12-bit DHO9x4S ?
Die laatste '4' in het type nummer betekend 4 kanalen. Dat was voor mij best belangrijk.
De 'S' bij de DHO staat voor signaal generator en dan zit er in dat toestel een separaat kaartje, het is geen softwarematig activeerbare optie.

Voor de kleinste millivolt signalen zal de 12-bit resolutie van de DHO900 wel een voordeel zijn. Als je meer met digitale signalen speelt dan is de 350MHz bandwidth van de MSO5k beter. Het grotere scherm van de MSO5k reeks is voor mij een voordeel. Als er ruimtegebrek is dan kijk je eens richting de DHO900 want die is zeer compact.

Op 4 november 2023 09:46:25 schreef PIRON
Het is niet goedkoop en ik wil dan toch iets degelijks hebben wat in de middenmoot ligt.

Middenmoot is zo rond de 4000-5000,= euro ;-)
Hobbyscoops grofweg 250-1500 euro.

Als je aan autos werkt zou ik een scoopmeter nemen, met geïsoleerde kanalen als je sensors wilt meten die niet een gezamelijke referentie hebben.

Voor witgoed zou ik er een differentiaal probe bij kopen.

Hi Fred, :-)

Dus een Micsig scoop en een Micsig Stroomtrafo en een Micsig differentieaal probe, dan is PIRON klaar! :-)
En dat voor een bedrag voor wat ongeveer de aangegeven Rigol kost, dit toegespitst op het gebruik dat is aangegeven.
Gescheiden ingangen(Float) is met dit setje niet echt nodig.

Scoop: Micsig SATO1004
Differentiaal probe: Micsig MDP3000
Stroom Probe: Micsig CP2100B

Groet,
Bram