In zwolle heb ik een bakje indicator lampjes gekocht (bij de 6 voor een tientje bakjes man).

Ongeveer als op dit plaatje.

Nu staat er het lampje 110V.
Eentje open gemaakt en er zit een neon lampje in met een 100K voorschakelweerstand.
100K is toch (ook) prima voor 230V ?
(Tenminste, die waarde gebruikte ik ook in het 220V tijdperk).

Vuistregel, 1000 x de spanning.
Bij jou zal een 220 k weerstandje wel goed zijn.
Je kunt ook iets van ca 100 k extra in serie zetten met je lampje.
Zonder extra weerstand doet het lampje het ook uitstekend voor je gevoel
Het lampje wordt zwaar overbelast, zal nadelig zijn voor de levensduur.

Hier een karakteristiek voor een neonlampje
Daar hebben ze mijn inziens wel geblunderd met de 10-1 en 10-2
https://www.circuitsonline.net/forum/view/153074?query=led&mode=or

Is 220K niet eenbeetje erg veel? Ik kom dan op c.a. 800 µA. Ik denk dat (uitgaande van een brandspanning an 80V ) 160 à 180k voldoende is (~ 1 mA) Alleen veel kleinere neonlampjes (type rijstenkorrel) hebben aan een lagere stroom voldoende. Je wilt immers wel zien dat het brandt ;)

Op 2 november 2023 10:29:30 schreef Toeternietoe:
Vuistregel, 1000 x de spanning.
Bij jou zal een 220 k weerstandje wel goed zijn.
Je kunt ook iets van ca 100 k extra in serie zetten met je lampje.
Zonder extra weerstand doet het lampje het ook uitstekend voor je gevoel
Het lampje wordt zwaar overbelast, zal nadelig zijn voor de levensduur.

Behuizinkjes zijn vrij eenvoudig open te maken.
Froebel ik er wel 220K in.

Op 2 november 2023 10:54:17 schreef OXO:
Daar hebben ze mijn inziens wel geblunderd met de 10-1 en 10-2
https://www.circuitsonline.net/forum/view/153074?query=led&mode=or

Ik denk dat het zo de bedoeling is, maar alleen niet "technisch correct. Als je de schaalverdeling links extrapoleert kom je op 100 en 105 voor die schaalverdelignsstreepjes, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Hoe er ineens 10^4 en 10^1 tussen twee schaalstreepjes past en hoe de overgang daartussen zit is "vaag".

Maar goed, Een ouderwetse led doet het met 3V * 20mA = 60mW prima als indicator lampje.

Als de brandspanning dan ongeveer 60V is (rekent makkelijk: ook ik lees 80V af in het grafiekje!) dan moet de stroom ongeveer 1mA zijn voor die 60mW. Omdat ik het wel fijn vind dat ook als het lampje kortsluit de stroom niet meer wordt dan die 1mA, zou ik ook voor 220kΩ gaan. Dat je dan bij 230V-80V over de weerstand een iets lagere stroom krijgt: Maakt in zo'n toepassing niet uit.

'Gemiddeld' neon lampje: (er zijn uitschieters met veel hogere stroom en/of spanning)

Op 2 november 2023 11:02:20 schreef Tidak Ada:
Is 220K niet eenbeetje erg veel? Ik kom dan op c.a. 800 µA. Ik denk dat (uitgaande van een brandspanning an 80V ) 160 à 180k voldoende is (~ 1 mA)

Een NE-2 is ontworpen voor iets van 700uA, dus die 800 op AC is zo slecht nog niet.

TS, op je foto staat toch "230V" voorgedrukt op de behuizing van het lampje?
Ik neem toch aan dat hij dan in deze vorm ook bedoeld / geschikt is voor 230V...

Op 2 november 2023 12:35:19 schreef Arco:
De 3AD/NE2:

[bijlage]

Zoals je op je eigen sheet kunt zien, een 3AD is geen NE-2

Nu hoeft er in het lampje geen NE-2 te zitten, maar het ik zeker geen " stereo indicator"

Overigens bestaan er ook high brightness neons in dezelfde bouwvorm, en die hebben graag wat grotere stromen, zelfs tot 5mA, die zullen wel wat sneller zwart worden dan een neontje op minder dan een tiende van de stroom.

@Roland,
Behalve als je die hebt met een opdruk 110V, zoals de TS ze heeft.

[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]

Mogelijk is het lampje wat forser dan die uit de getoonde datsheets. Vooral in huishoudelijke apparaten zitten grotere lampjes in zo'n behuizing.

Deze zelfs met een 47k Weerstand!

Jaja, dat is ver van een NE2 ... Ik heb er ook een aantal liggen met een behoorlijk grotere brandspanning.

Deze is zowieso apart, de groene verf is normaal om er voor te zorgen dat die kant niet oplicht. Zijn dit ook holle electrodes?

Als je 'komvormig' bedoelt, ja

Ik kwam er achter dat ik nog een 'kist' NE-2 lampjes heb liggen, ooit bedoeld,om flip-flops te maken. Die gaan volgende keer mee naar Ermelo en/of Bladel.
Eveneens een stel Russische (MELZ) Neon's in Groen, Blauw en Geel. Helaas geen Rood ;(

De CV2488 is een triggerbuisje ooit voor hetzelfde doel gekocht (50st -> Ermelo?Bladel)

Op 2 november 2023 13:59:08 schreef Sine:
@Roland,
Behalve als je die hebt met een opdruk 110V, zoals de TS ze heeft.

Ah, de foto is niet van hem zelf...

De laatste keer dat ik een neonlampje monteerde (defect lampje vervangen in mijn wasmachine), heb ik als voorschakelweerstand 330 kOhm gebruikt.
Dat was dit lampje: https://nl.farnell.com/en-NL/cml-innovative-technologies/16-30sb/neon-…
Tech. specs:
Current 0.5mA nominal
Strike Voltage 65VAC maximum

Op 2 november 2023 15:51:20 schreef Tidak Ada:
Als je 'komvormig' bedoelt, ja

Ik kwam er achter dat ik nog een 'kist' NE-2 lampjes heb liggen, ooit bedoeld,om flip-flops te maken. Die gaan volgende keer mee naar Ermelo en/of Bladel.
Eveneens een stel Russische (MELZ) Neon's in Groen, Blauw en Geel. Helaas geen Rood ;(

[bijlage]

De CV2488 is een triggerbuisje ooit voor hetzelfde doel gekocht (50st -> Ermelo?Bladel)

Dat je alleen die kleuren hebt is logisch bij lampjes van die herkomst.
Dankzij dat land betalen we ons blauw aan de brandstoffen en ergeren we ons daar dan weer groen en geel aan :)

Maar ik wil er wel een paar van je overnemen van die 3 kleuren.
Dat heeft geen haast.
Gewone neon met E10 fitting heb ik ook nog wel "wat" nieuwe liggen van Philips ( 220-250 volt) ...

Op 2 november 2023 12:52:41 schreef Roland11:
TS, op je foto staat toch "230V" voorgedrukt op de behuizing van het lampje?
Ik neem toch aan dat hij dan in deze vorm ook bedoeld / geschikt is voor 230V...

Klopt maar daarom had ik er ook bijgezet :
"Ongeveer als op dit plaatje".

Op 2 november 2023 16:34:45 schreef revado:
[...]

Dat je alleen die kleuren hebt is logisch bij lampjes van die herkomst.
Dankzij dat land betalen we ons blauw aan de brandstoffen en ergeren we ons daar dan weer groen en geel aan :)

Maar ik wil er wel een paar van je overnemen van die 3 kleuren.
Dat heeft geen haast.
Gewone neon met E10 fitting heb ik ook nog wel "wat" nieuwe liggen van Philips ( 220-250 volt) ...

[bijlage]

Nu ja, je kunt ook zeggen dat blauw en geel naar de Ukraine verwijst en het groene licht krijgt....

Ik neem de lampjes eerst mee naar Ermelo en Bladel. Verkoop gaat voor.
Het is overigens geen E14 fitting, maar een B15. Niet zo courant dus.

@Sine: Dat geldt ook voor die triggerbuisjes, hoewel die waarschijnlijk niet hard zullen lopen