Goededag, ik wil een batterij monitor op mijn accupack aansluiten. Daarvoor moet het voeding voltage van 144v naar ongeveer de helft. Stroomvraag is laag, 25 mA. Ik heb gekeken naar een voltage divider maar aangezien deze meter altijd aan staat is het energieverbruik niet ideaal. Buck converter op dit voltage heb ik niet gevonden. Zijn hier ideeën voor?

Wat kan je wel met een 72V spanning wat niet met 144V kan?

25mA voor "een meting" lijkt me nogal absurd veel. 25mA * 72V = bijna 2W, voor een meting lijkt me dat "absurd veel". Dus: WTF ben je aan het doen?

25mA is inderdaad veel te veel en zuigt je accu in korte tijd leeg.
Er zijn ook monitors die geschikt zijn voor hogere spanningen. Alleen staat bij de goedkopere het eigengebruik niet gespecificeerd...
https://dennisdeal.com/products/lcd-display-dc-battery-voltage-monitor…

Ok wat meer context, gaat om een 144v EV systeem. Batterij monitor heeft een display met backlight. Net opgezocht en max power is 0.3 watt dus stroom is idd lager bij 72 volt. Input voltage mag 5-120 volt zijn.

Een kleine standaard SMPS of schakelende netadapter voor 110/220 VAC (flyback) zal het ook wel doen op 144 VDC. Dan is het gelijk veilig gescheiden. Indien mogelijk lijkt een lage uitgangsspanning zoals 12 VDC aantrekkelijk.

Ik denk dat TS met batterij monitor het hele apparaat bedoelt die op bv maximaal 80V voeding mag werken.

Buck converter op dit voltage heb ik niet gevonden. Zijn hier ideeën voor?

Een standaard 230V voeding kan ook op DC werken en die hebben meestal al van ca 90V al genoeg.

Maar of je er veel mee opschiet een DCDC converter als in een standaard 230V voeding die minder als 2W eigen verbruik heeft zijn er ook niet veel.

72V voeding zijn ook erg moeilijk te vinden voor een redelijke prijs.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/MEAN-WELL/NPP-450-72?qs=TCDPyi3sCW…
https://www.meanwell.com/webapp/product/search.aspx?prod=NPP-450

Deze werkt vanaf 127V DC. Maar of die onder de 2W uitkomt betwijfel ik.

Voor die 25mA zou ik een 300V transitor oid nemen en dan via een 70V zenerdiode.
https://1.bp.blogspot.com/-U6eBlNf-pB4/WqFmhs9ZbUI/AAAAAAAAQNI/Ikpx9yizeN0gr6_7K8vwoIrA4uxrwUYOwCEwYBhgL/s400/Lab-Tips-Zenerdioden-04.JPG
Waarbij R2 dan jouw batterij monitor is. En zenerdiode heeft minimaal 1mA nodig om goed te werken en door R1 moet dan ongeveer 1,5mA lopen

Op 5 november 2023 16:12:53 schreef Inonyx:
Goededag, ik wil een batterij monitor op mijn accupack aansluiten. Daarvoor moet het voeding voltage van 144v naar ongeveer de helft. Stroomvraag is laag, 25 mA.

Is dit wat voor je?

Dank voor de reacties. Een smps lijkt me wat overdreven voor de beperkte stroom. De zenerdiode schakeling en dc-dc power module zijn erg interessant!

DC-DC module is een smps ;-)

Net opgezocht en max power is 0.3 watt dus stroom is idd lager bij 72 volt

Als de spanning omlaag gaat, gaat de stroom omhoog (P=UxI)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (73%)]

Een smps lijkt me wat overdreven voor de beperkte stroom.

Dat is het ook maar jij vroeg welke DCDC converter er als alternatief zou kunnen worden gebruikt. Jouw DC spanning is zo hoog dan een SMPS voeding dat net weer kan gebruiken.

Inonyx, door je vragen is duidelijk dat je er zelf niet zo veel verstand van hebt. Geen probleem mee, maar dat maakt mij voorzichtig om zomaar de onderdelen aan te dragen voor de door jou bedachte oplossing.

Ik heb de indruk dat zoiets wel eens tot vuurwerk zou kunnen lijden.

Om betere adviezen te kunnen geven moeten we toch echt beter weten wat je van plan bent en wat voor onderdelen je denkt te gaan gebruiken. De hamvraag is nu: Wat is die monitor die je aan wil gaan sluiten?

Ik ken Dit soort dingen. Dit exemplaar lijkt slechts 2 aansluitdraden te hebben voor voeding en meting. Dan ben je helemaal in de aap gelogeerd want dat ding kan helemaal niets meer aangeven als je hem een gestabiliseerde 72V geeft.

De chinese sites en specs moet je soms "speciaal" lezen. Van een chinese DCDC converter die 30V 10A aankan, dan staat er dat ie 300W is. Enerzijds is dat "eventjes", voor langere tijd houdt ie dat dan niet vol. Anderzijds is dat alleen bij 30V. Als je er 12V uit wil hebben is het vermogen maar 120W. Jou display: Die 300mW zou best wel eens kunnen zijn als je hem met de minimale spanning voedt. Al deze dingen die ik ken die hebben een linaire regeling. Dus geef je hem 72V dan gebruikt ie nog 25mA en veel meer dan de opgegeven 300mW.

Ze zijn er ook met een aparte: hier voed je de schakeling mee en een aparte "sense" draad voor waar de batterij aan moet. Die zou je met zeg 5V kunnen voeden. (eventueel zal je EV ergens wel 5V hebben die je kan aftappen. Dan gaat de monitor ook uit als de rest van het vehikel uitstaat). En de sense draad... Tja met een spanningsdeler van de 144V? Tja, dan loopt er permanent stroom door je spanningsdeler. Bovendien heeft zo'n monitor ding weer een spanningsdeler intern. Die beinvloed de hoofd-spanningsdeler, zodat je daar voor een grote stroom moet kiezen. En dat wil je juist niet! Kortom, het is allemaal niet triviaal en hangt af van wat je hebt en wilt. En daar weten we nu te weinig van om adviezen te geven die voor jou nut hebben.

Een SMPS, DCDC converter of zenerschakelign zullen allemaal "veel" stroom trekken. Dus weer: hoeveel stroom heb je nodig bij welke spanning? Maar vooral: Voor de gekozen oplossing: Wat is het standby verbruik. Van de zenerschakeling is dat in ieder geval: "het maximaal te verwachten stroomverbruik" PLUS nog een marge.

een gewone voltmeter geen optie?
ik heb er zo ene, en in de menu kan ik instellen wat de 'lage' accu en 'hoge' accu spanning is.
dan geeft die een percentage weer alsook een accu icoontje.
maar de volt staat ook gewoon op scherm.

https://ss-res-us.oss-us-west-1.aliyuncs.com/site_res/60/20230215175908_OCUAW5Rw.jpg?imageMogr2/thumbnail/320x
eventueel neem je er 2, en zet je die op de helft van je accu pak.
dan meet je de onderste 72V en de bovenste 72V

deze gaat tot 200V
https://5.imimg.com/data5/SELLER/Default/2022/3/OG/WN/QK/66408774/1400x1400-1--1000x1000.jpeg

deze ook 200V
https://ae01.alicdn.com/kf/H4d91acd8fcf9488f8460dfc7afeaba09d.jpg
https://www.aliexpress.com/item/4000923998789.html?search_direct=true&…

Op 5 november 2023 17:16:24 schreef benleentje:
Maar of je er veel mee opschiet een DCDC converter als in een standaard 230V voeding die minder als 2W eigen verbruik heeft zijn er ook niet veel.

Zoals ongeveer elke USB lader die er bestaat?
https://www.righto.com/2012/10/a-dozen-usb-chargers-in-lab-apple-is.ht…

Als je geen geschikte 12V of 5V kunt vinden in je voertuig, zou ik een USB lader van goede kwaliteit nemen (IKEA is een veilige keuze), met een voor DC geschikte zekering ervoor.

Om de spanning te meten, zou je een spanningsdeler kunnen gebruiken, die wordt ingeschakeld met een relais als je het contact aan zet, op die manier loopt er geen stroom als het voertuig stilstaat. Hiervoor zou je eigenlijk een relais moeten kiezen dat officieel geschikt is voor een dergelijke DC spanning, maar omdat de weerstanden van de spanningsdeler de stroom beperken tot een zeer lage waarde zal dat al snel goed gaan, zeker als je een dubbel- of 4-polig relais gebruikt, waarvan je alle contacten in serie zet.

Maar heeft dit voertuig geen BMS dat de state-of-charge bepaalt, en via CAN bus of een analoge uitgang naar buiten stuurt?

Zoals ongeveer elke USB lader die er bestaat?

Ik bedoelde daar echt een 72V voeding mee. De kleinste 72V voedingen die ik kan vinden zijn 450W en die zullen niet ultra zuinig als een USB adapter.

IK lees wel een rendement van 93% maar hoe zit dat bij maar 25mA?

He bedankt fcapri, daar zitten wel enkele leuke dingetjes bij!
Heb er al besteld, gaat zeker van pas komen! :)

Dank voor de reacties, ik heb inderdaad niet veel verstand van schakelingen maar ben wel bekend met de risico's en wil zeker vuurwerk voorkomen.
Het is inderdaad een meter zoals de pzem013 met Hall sensor, een batt min, batt plus en voeding kabel. Mijn bms heeft een soc output maar deze geeft verkeerde waarden. Een voltmeter gaat niet werken ivm lifepo4 cellen met vlakke voltage curve. Er is een 12v circuit aanboord maar ik zie het niet zitten om de batt min hiermee te verbinden. Ik zou ook de voeding vanuit de helft van de 144v pack kunnen halen maar dan raakt deze uit balans.
Kortom niet veel opties. Ik heb nu een hi link dc dc converter 15v/0.6A besteld om mee te proberen. Verbruik mag best wel wat zijn maar liefst zo laag mogelijk. Een relais zou inderdaad ook toegevoegd kunnen worden.

Is een geschikte display niet veiliger en een betere manier dan een houtje touwtje oplossing ? Ik neem aan dat je ook wilt dat de aflezing klopt, want een mooi displaytje met getallen die niet kloppen is ook niet zinvol.

Op 6 november 2023 22:31:20 schreef Inonyx:
Een voltmeter gaat niet werken ivm lifepo4 cellen met vlakke voltage curve.

Tegenwoordig zijn er diverse "soorten" lithium batterijen (waarvan jou LIFEPO er eentje is), die verschillende ontlaad curven hebben. Zo'n generiek ding werkt gewoon als voltmeter en probeert daar de SOC van af te gokken. Dat ding is dus nooit beter dan een voltmeter.

Het heeft even geduurd maar uiteindelijk is het gelukt en tijd voor een update. De converter maakt van de 144V mooi 15V voor voeding het display met gedeelde massa. Zie foto

mooi en hoe ziet de batterijmonitor er nu uit?

Zie foto, bovenste is de batterij monitor, onderste de controller display.