In bijage is een pcb te zien met 16 smd led's, 2 smd's met code 105 (ca. 1Mega ohm gemeten) en een gelijkrichterbrug MB10F.
deze verlichting module werkt momenteel op 230V. Nu wil ik het toestel echter aan het omvormen naar 24vdc...
iemand die me hiermee een handje kan helpen? heb geen verdere gegevens van de led's, enkel dat ze een blauwe kleur hebben.
Ik dacht de gelijkrichterbrug weg te halen en een nieuwe voorschakelweerstand te plaatsen, welke weerstand moet ik dan gebruiken?
Of andere componenten of tips zijn uiteraard ook welkom...

Alvast bedankt...!

Stijn

als ik zo reken, 16leds in serie, blauwe kleur ongeveer 3.3V, dan zit je rond de 50V aan ledspanning.

dat op 24V....

je zal de seriekring moeten onderbreken dan en in pakweg 4 stukken knippen, elke kring met zijn eigen weerstand op 24V.

de seriekring in 2 delen met elk 8leds, komt je nog boven de 24V uit.
mogelijks kan je hier wel mee wegkomen, als de leds weinig licht geven. als ze op pakweg 2,8V werken, zou je er net geraken op 24V met een kleine serie weerstand

De gelijkrichtbrug is alleen maar handig, die zou ik laten zitten.

Weerstanden van 1M zijn best hoog als voorschakelweerstanden maar het kan wel.

Als het om verlichting uit een toestel gaat (merk en type is eigenlijk altijd standaard om te vermelden, je gaat sowieso tegen meer problemen aanlopen en het kan nuttig zijn voor anderen, dus je zou ook een topic over het apparaat kunnen maken) dan kan het natuurlijk zijn dat hij maar zwak hoeft te branden.

Zo uit de losse pols is de oplossing van fcapri de haalbaarste. Opsplitsen en delen van hun eigen weerstand voorzien. Je zou kunen beginnen met iets van 47k per 4 LED'jes.

@ maarten,

47k? Je gaat van 230VAC naar 24VDC, ik denk dat 1k beter is. Of mis ik iets?

De stroom op 230v is ~ 0.13 mA. Om diezelfde stroom op 24v te krijgen heb je ongeveer 100k (of 2x 47k) nodig.
Ik moet zeggen dat 0.13mA wel heel erg weinig is voor die leds... (nu is blauw wel irritant goed zichtbaar... :) )

[Bericht gewijzigd door Arco op (12%)]

Oké, hij wil het zelfde aantal mA. Ik was uitgegaan van een hoger aantal mA. :)

We weten ook niet waar het voor is.

Het gaat om een Chinese wallpad schakelaar van nonkel Ali…
Een ronde schakelaar met een mooie ronde blauwe status led. Deze schakeld op 230v.
De bedoeling is om achter de toets een touch sensor te plaatsen en de leds te het gebruiken en dit terwijl mijn stuurspanning 24v is. Zwak branden kan dus effectief zo zijn, het moet geen licht geven eerder een glow…

Je gaat wel van wisselspanning naar gelijkspanning dus misschien oogt hij nog wat feller en moet je een hogere weerstand nemen. Maar met 2 stuks van 47k kom je om te beginnen aardig in de buurt denk ik.

Voor alle leds heb je dus 4 (of 8) weerstanden nodig, omdat je de string leds in 4 stukken ophakt. (zoals 'ie nu is met alles in serie werkt 't helemaal niet)

Op 7 november 2023 13:50:11 schreef Lambiek:
@ maarten,

47k? Je gaat van 230VAC naar 24VDC, ik denk dat 1k beter is. Of mis ik iets?

Ik ga inderdaad van 230v naar 24v maar 230v verdwijnt. Als elke led een 3.3v is en heb er 16 kom ik niet toe met de 24v die ik heb. Vandaar dat ik niet enkel een weerstand van 47k kan werken…

Je hebt 100k of 2x47k nodig per 4 leds.

Je zult de string moeten opsplitsen. Ik ben in de war met de redenatie achter de weerstandswaardes dus ik heb het erg warrig opgeschreven.

Ik denk dat je 4 strings met elk een brandspanning van 12V overhoudt. Dus dan valt er ook ongeveer 12V over elke weerstand. Zou je dan ongeveer 0,1mA willen laten lopen, kom je uit op 100k per string van 4 LED's zoals Arco schreef.

met dergelijke lage stromen, gaan de leds ook veel lager zitten dan 3,3V

voorbeeld grafiekje
https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-d06d5d26a68908af973e7d4f2672048d

bij 2mA kom je al toe met 2,6V. dus vermoedelijk ga je 8leds aan 2,5V hebben op die 0,1mA oftewel een goeie 20V.
een weerstand voor 24V komt dan op kOhm.

je zou gewoon een voeding kunnen nemen van 24V, sluit die achtter de diodebrug aan op 1 pin, neem de andere draad van de voeding op een 3K9 ofzo en druk halfweg de string een led aan

de helft zou moeten oplichten dan. doet het niks, tik dan de andere poot aan van de diodebrug, dan zal de rechterhelft oplichten

als dat effectief werkt, dan onderbreek je de printbaan op de groene streep, en soldeer je de draden volgens de rode lijnen.
die kan je dan elk met een 4K weerstand op je 24V voeding hangen (+ en - zijn een gok nu, kan ook beide omgekeerd zijn)

Er word aangenomen dat het 3,2V blauwe SMD leds zijn maar een SMD LED kan ook een hogere spanning hebben.
De foto is van een defecte Osram lamp en daar gaan de witte leds pas branden bij meer dan 6V, als de led brand en je goed kijkt zie je 3 puntjes, er staan dus 3 LED's in serie.

Maar dat zal met de blauwe LED's niet het geval zijn.

Dat kun je gewoon meten. Aanzetten en de spanning over een led meten.

Het zijn zo te zien 0603 leds; daar passen geen 3 dies in...

Inderdaad, het zullen 3V LED's zijn. Maar het punt van fcapri is ook wel goed; als de stroom zo laag is kom je mogelijk ook weg met 2 strings in plaats van 4.