hobbyelektro
zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
Beste,
Bij mij staat een 4 kanaals versterker van DAP audio QI-4600, waarvan kanaal 3 in protection blijft staan.
Als ik een speaker aansluit voor de relais, lijkt de kanaal 3 van de versterker normaal te werken, enkel heb je een kleine DC spanning op deze uitgang.
Als ik de spanning op de uitgang voor de relais meet, meet ik 1,2V DC.
Als ik met de scoop kijk (zonder belasting), zie ik hier een sinus van 500kHz met een topwaarde van 2V, echter ligt de top-top waarde van deze sinus tussen ca. -0,5 en +3,5V. Terwijl dit op de andere kanalen mooi tussen -2V en +2V ligt.
De versterker is opgebouwd rond het ic IR2010, waarvan de ingangen aangestuurd worden door een TC4069 buffer.
Als ik de blokspanning op de verschillende poorten meet (pin 2,4,6, 8, 10 en 12), zie ik telkens een 500kHz blokgolf met een DC van 50%
Hoe kan nu de spanning verschuiven bij een klasse D versterker wanneer de duty cycle 50% is?
Kan het driver IC toch de oorzaak zijn?
Service manual vind je hier.
Staan er 50% blokgolven op de beide ingangen van de IR2010?
Indien ja, staan er ook 50% blokgolven op de uitgangen van de IR2010? Let hierbij op dat de bovenste uitgang gebootstrapped wordt.
Eventueel de blokgolven van het gestoorde kanaal vergelijken met een goed werkend kanaal. En er mag uiteraard geen audio signaal op de ingang van je audio deel staan.
Piet
hobbyelektro
zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
Het heeft even tijd gekost, door andere herstellingen deze even aan de kant geschoven. Maar de versterker is uiteindelijk terug werkend.
In eerste instantie leek mij de blokgolf 50% te zijn, zowel voor als na de drivers. De afwijking was zo klein dat ik dit amper zag op de scoop. De multimeter gaf een DC van 50,3% aan terwijl dit op de andere kanalen 49,9% was.
Ik zag deze waarden ook terug bij de hef4069.
Aangezien daar een R-C netwerkje tussenzit (R15,C1 en R20,C2) dacht ik dat hier een het verlopen gebeurt. Maar de R-C waarden zijn verschillend wat ook in het schema staat. De effectieve waarden in de versterker zijn 2K7 en 47pF resp 2K7 en 100pF. Waarom deze waarden voor de 'high' en 'low' side verschillend zijn weet ik niet juist.
Na vervangen van de hex inverter bleek het resultaat hetzelfde.
Dus verder gaan zoeken,
ik dacht de terugkoppeling geforceerd naar massa te brengen via 1K weerstand thv de basis van Q6. Daar kreeg ik rare dingen te zien, de uitgang schiet naar 30V DC op de uitgang terwijl dit op de andere kanalen maar een 3V DC gaf.
Na vervangen van Q5 en Q6 bleek het issue ook opgelost en kwam het 3e kanaal ook uit zijn protection.
Wel raar dat de transistor wel normaal lijkt te werken maar een kleine lek heeft tussen de C en E.