Hallo allemaal,
Mijn onkyo radio geeft een hele hoge piep als ik hem inschakel. Warm of koud maakt niet uit. Het komt van de voedingsprint maar welk item is volgens jullie het eerst verdacht? Het apparaat is 5 jaar oud zoiets.
Enig idee?
Dat, of soms sommige keramische condensatoren.
Ik heb hier op CO eens de tip gelezen een papieren trechter te rollen, je oor in de brede opening, en dan met de smalle opening over de print te gaan om te kijken horen welk onderdeel die herrie maakt.
Wat ook soms werkt, is alles een voor een aanraken met bv. het handvat van een schroevendraaier, of een liniaal, of zoiets. Als je het onderdeel aanraakt dan het geluid maakt, hoor je vaak het geluid van karakter veranderen.
Pas op: alles in het witte kader 'hangt aan het net'.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In principe kan bijna alles piepen (bijv. trafo, spoeltje linksboven, een transistor, of een elco)
Gebeurt meestal als er mechanisch iets los zit, of er een elco rot is (rimpel wordt dan groter)
Luisteren met een geisoleerd staafje op het verdachte onderdeel is inderdaad het makkelijkst.
Als de piep vals is zouden de uitgangscondensatoren defect kunnen zijn. De pwm regelaar moet de puls pauze en frequentie zoveel aan passen om de juiste uitgangsspanning te halen dat die frequentie of mengproducten daarvan hoorbaar gaan worden via bijvoorbeeld de trafo. Die trafo hoeft daarvoor overigens niet stuk te zijn.
Zonder maatregelen blijft je toestel werken tot de condensatoren zo slecht gaan worden dat de regelaar buiten zijn werk gebied gaat werken en dat hij er uiteindelijk mee stopt. Ander scenario is dat doordat er nu op verkeerde plaatsen in de schakeling vermogen wordt weggestookt er iets te heet gaat worden en tenslotte verbrand met een stinkend rookwolkje.
De reden dat de condensatoren vrij snel op raken kan zijn dat er slechte (of gewoon goedkope) condensatoren gebruikt zijn. Of dat ze zodanig beroerd ingebouwd zitten dat de ontwikkelde warmte niet vrij kan komen.
In de foto heb ik aangegeven waar je naar kunt kijken. Die onderste condensator lijkt er niet heel goed uit te zien maar dat is lastig op die foto te zien.
Het repareren van dit soort dingen is overigens niet iets dat zomaar gaat lukken zonder ervaring. Een deel van dit soort printen staat altijd onder netspanning, dat is dus 230 volt wisselspanning. En de gelijkgerichte versie van die spanning is er ook. En dat is ongeveer 400 volt. Die gelijkspanning omdat het en, gelijkspanning is en, ook nog eens 400 volt, is echt gevaarlijk.
Dat is 1 ding dat het voor een leek onverstandig maakt om hier aan te klussen. De andere reden is dat deze oogaanschijnlijk eenvoudige print een vrij complexe en lastig te doorgronden schakeling bevat, waardoor foutzoeken echt een lastig klusje is. Als je echt weinig kaas gegeten hebt van dit soort schakelingen is het misschien beter om een deskundig reparateur te zoeken.
Het betref een Onkyo CR375D. Het lijkt de grotere gele trafo maar ben niet zeker. Ook vind ik er geen info over.
Voor een trafo is er ook een luistertrucje.Platte grote schroevendraaier op de trafo zetten en het handvat in je oorschelp.Elk piepje of brom is nu versterkt hoorbaar (of juist niet natuurlijk)
Met een stuk slang kan je ook heel gericht luisteren.
Werkt als een soort stethoscoop.
Dat gebruik ik bij een auto nog wel eens om een rot lager of ander onderdeel te localiseren.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kan een mechanische kwestie zijn (wat siliconenkit doet dan wonderen), of een kapotte elco waardoor de frequentie waarop de switcher werkt lager is geworden.
Op 9 november 2023 19:43:32 schreef Fuus:
Het lijkt toch de trafo te zijn, alleen vind ik niets erover.Allemaal bedankt zover!
Zie mijn eerdere post en de laatste posting van Arco. De trafo zal het geluid maken inderdaad. Maar dat is niet de oorzaak. Het is zeer en zeer onwaarschijnlijk dat die trafo defect is. Als zo'n trafo stuk is zie en ruik je dat meestal heel duidelijk. En als er een wikkeling in de trafo gebroken is doet het hele ding niets meer en piept hij ook niet.
En uiteraard ga je niets over die trafo vinden. Deze trafo's zijn meestal specials, die speciaal voor de applicatie bij de trafoboer zijn gemaakt. Als het gerepareerd moet worden wordt het gewoon zelf opnieuw wikkelen.
Maar zoals ik zei is die trafo het waarschijnlijk niet. Reparatie van dit ding is waarschijnlijk 10 minuten werk ofzo. Waarbij de in en uitbouwtijd dan niet wordt meegeteld. Door even te meten (met een scoop) weet je meteen of het probleem met siliconekit oplosbaar is of dat het een condensator betreft.
Door met een geïsoleerd handvat van een schroevendraaier even zachtjes op de trafo (let op de 350 volt Dc) te duwen kun je ook al horen of het een loszittend trafo element is of niet.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (15%)]