Eduard2
Golden Member
Beste forumleden,
Graag jullie advies over de eerste stappen in HomeAssistant.
Vorig jaar kocht ik bij Action drie stuks "LEDNIFY smart power plug for WiFi 2.4GHz networks". Met een WiZ app op de smartphone werken die dingen binnenshuis prima. Ze werden toen verkocht aan ongeveer 5€/stuk.
Op een Raspberrypi 3B+ werd homeassistant geïnstalleerd en daarbij maakte ik vandaag een wachtwoord aan. Het is een eerste kennismaking met deze software. De "hello world" bij digitale spullen is een led of een lamp aan/uit schakelen. Dat wil ik graag proberen langs homeassistant.
In tegenstelling tot andere spullen in huis worden de Action stopcontacten niet in homeassistant herkend. Moet ik hiervoor nog bijkomende software installeren of is het gebruik van die dingen onmogelijk? In dat laatste geval kan je me helpen met een verwijzing naar een model dat wel vlot te gebruiken is.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heb je het volgende al geprobeerd?
Via de webpage van Homeassistant kan je bij Instellingen --> Apparaten en Diensten in de zoekbalk bovenaan 'Wiz' intypen. Na installeren van die integratie wordt je lamp als het goed is ontdekt.
Ik heb zelf een 'wifi-lamp' met Wiz app die zonder problemen door Homeassistant werd ontdekt. Het gaat dan wel via de Wiz cloud.
Je kan de lamp waarschijnlijk ook wel configureren voor gebruik zonder cloud, zie de handleiding.
ik heb over het algemeen meer positieve ervaringen met zigbee devices dan wifi. Sommige devices kun je direct in hass koppelen, maar ik heb ook 3 wifi rgb spotjes van tunya ofzo, daar moest je echt heel omslachtig in hun cloud oplossing ene koppeling maken. Ik houd liever alles direct lokaal aangestuurd, en dat gaat met zigbee devices en een usb zigbee stick vooralsnog redelijk vlekkeloos.
Je hebt meerder opties.
Of je koopt nieuwe dat wel in HA kunnen.
Sonoff en Shelly kunne dat.
Of je opent je slimme power plug en flahst er ESP Home op.
Ik heb al veel van die Lidl Smart toestanden hier op de werktafel gehad.
Meestal paar draadjes solderen en herprogrammeren.
Eduard2
Golden Member
Hallo,
Bedankt voor het vlugge antwoord. Dit bewijst dat HomeAssistant een populair systeem is.
Het antwoord van kojazz was meteen een schot in de roos. HA vindt op die manier de drie stopcontacten. Eén van die drie wordt in de winter niet gebruikt. Door de IP adressen te noteren en er eentje af te zonderen verwacht ik het adres van de verwijderde powerplug te kunnen bepalen.
De WiZ cloud is een zwakke methode als het over dagelijks gebruik gaat. Als ik het systeem echt ga gebruiken ga ik voor een locale bediening. De Action ligt op wandelafstand maar laatste tijd zie ik dat soort smart plug niet meer in de rekken. Zigbee via een usb stick is wellicht een stabielere oplossing.
Iedereen bedankt voor de hulp en wellicht tot een volgende vraag.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Te veel wifi apparaten aan je netwerk is ook niet geweldig voor de kwaliteit van je wifi net.
Voor dit soort toepassingen is zigbee of zwave echt ideaal. Dat geldt zowel voor stopcontacten als lampen.
Neem een universele zigbee stick (bijvoorbeeld de Home Connect van HASS zelf) en neem zigbee apparatuur van je favoriete aanbieder.
Op het moment zijn dit de goedkoopste stopcontacten zonder metering:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/tradfri-draadloos-plug-in-stopcontact-sma…
En dat is meteen ook een van de betere, die durf ik prima continu te gebruiken op de 10A die men afgeeft voor dat ding.
vorige week kocht ik een LSC smartplug bij de Action.De LSC app had ik al voor de LSC ledlampen,is brandhout,gebruik nu de Smartlife app.(zigbee,tuya,LSC etc..)
Beter en overzichtelijker.
Op 8 november 2023 15:21:41 schreef Hubie:
vorige week kocht ik een LSC smartplug bij de Action.De LSC app had ik al voor de LSC ledlampen,is brandhout,gebruik nu de Smartlife app.(zigbee,tuya,LSC etc..)
Hier is ook prima Tasmota op te flashen.
Op 8 november 2023 18:50:32 schreef bprosman:
[...]
Hier is ook prima Tasmota op te flashen.
Toch wel? Ik was het pas nog van plan, maar ben gestopt nadat ik hier las dat er geen ESP12 meer in zit?
https://www.huizebruin.nl/elektronica/handleidingen/lsc-stopcontact-om…
Ik heb hier LSC lampen/slimme stopcontacten (van Kruidvat en Action) aangesloten via de LocalTuya integratie van HA.
Niet de apps van Action/Kruidvat gebruikt maar die van Tuya (dat is het onderliggende platform).
Door LocalTuya te gebruiken heb je alles lokaal op je netwerk (anders gaat het via de cloud)
Op 8 november 2023 15:21:41 schreef Hubie:
Deze kan je zelf flashen naar Tasmota of ESPhome,
zo draai je lokaal en niks meer naar de cloud