Ik weet niet of dit het juiste forum is, maar ik ben op zoek naar een afstandsbediening systeem via power line . Het is voor in een WOI fort met muren tot 3m dik een systeem om overal de verlichting te bedienen vanuit 1 locatie . Liefst met een tweerichtings communicatie. Iemand een idee?
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Je kan n netwerk (internet) signaal versturen via bestaande poweline adapters. Dus als je wat je wil via internet kan, dan is het simpel.
Zoek eens op DALI en dat in combinatie met de Casambi app. Dan kun je het via je mobiel bedienen, misschien een optie.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt web relays die je via een browser en ip adres kunt benaderen, ook tijds instellingen zijn mogelijk. wel zo handig als er al een netwerk aanwezig is.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zou bij voorkeur voor een simpel en daardoor betrouwbaar laag bandbreedte systeem kiezen dat direct werkt zonder tussenkomst van een internetlaag.
Ik heb de termen van Lambik niet nagezocht maar ik gok dat je eerder bij gebouwbesturingssystemen zoals DALI uitkomt dan bij homeplug rommel.
X10 geschikt? Even een random webshop gepakt: https://www.homecontrols.com/Manufacturers/x10
Héél oud protocol, geen idee of er inmiddels modernere varianten op zijn.
testman
ik kan me echter indenken dat met 3 meterse muren je gsm ontvangst ook niet denderend is.
webrelays ben ik in de zorg nog tegengekomen, werden de deur mee open gestuurd. niet ultramodern meer, een jaar of 13 was dat spul al.
met powerline wel opletten dat je op dezelfde fase zit met 'zender" en ontvanger. onlangs een wcd met powerline omgezet op andere fase, scheelde 20mbit snelheid bij die klant.
Op 12 november 2023 20:34:30 schreef Ledlover:
X10 geschikt? Even een random webshop gepakt: https://www.homecontrols.com/Manufacturers/x10Héél oud protocol, geen idee of er inmiddels modernere varianten op zijn.
X10 zou een leuke oplossing kunnen zijn maar in België of Nederland niks van te vinden. Enkel Amerika en op 120V.
Op 12 november 2023 20:37:02 schreef testman:
ik kan me echter indenken dat met 3 meterse muren je gsm ontvangst ook niet denderend is.webrelays ben ik in de zorg nog tegengekomen, werden de deur mee open gestuurd. niet ultramodern meer, een jaar of 13 was dat spul al.
met powerline wel opletten dat je op dezelfde fase zit met 'zender" en ontvanger. onlangs een wcd met powerline omgezet op andere fase, scheelde 20mbit snelheid bij die klant.
Vandaar ik eerder iets over power line zoek, x10 ofzo maar daar is in BE of NL niks van te vinden.
https://www.pahedomotica.nl/product-categorie/domotica/x10-domotica/
De keuze is niet zo groot, er is wel e.e.a. te krijgen. Maar ik denk dat eenvoudige powerline domotica systemen een beetje weggedrukt worden door netwerk-gebaseerde dingen.
X10 is overigens wel met zelfbouw te doen. Er zijn zat artikelen daarover van de jaren 80 en 90 die ongetwijfeld met een moderne microcontroller nog makkelijker na te maken zijn.
testman
je had oa xanura X10 van holec welke over het stroomnet communiceerde. echter is dat alweer bijna 25 jaar geleden. de reden dat dat spul er niet meer is omdat het net te veel vervuild is door geschakelde voedingen. destijds had alles nog een trafo aan boord. een intercom over het stroomnet werkte ook nog prima. nu nog geen 2 meter meer met dat spul.
Is er een netwerk mogelijkheid in de ruimte(s)?
Ik gebruik al jaren deze apparaatjes van control by web.
Voor schoolbellen en andere schakelopties bij klanten.
Stabiele apparaten.
https://www.antratek.nl/web-enabled-programmable-controller
In diverse uitvoeringen te koop en volledig te bedienen via een browser, uitgebreide schakel opties en terugkoppeling via de browser wat de status is.
Voeden met POE is het makkelijkste.
Dan moet je wel in de ruimte kunnen komen met een vorm van netwerk als dat er nog niet is.
Kan je daar met een utp kabeltje naar binnen op een of andere manier?
Draadloos zou mogelijk kunnen met 2 accespoints die je met een point to point bridge aan elkaar koppelt, maar of dat door 3 meter heen komt is een kwestie van uitproberen.
Ik zie het liefste alles bedraad altijd...
testman
Alternatief kun je natuurlijk in elke ruimte een powerline adapter neerzetten met een wifi access point er aan. Je hebt van die 2 in 1 apparaatjes. En je hebt dus lampen die via wifi aan te sturen zijn. En je smartphone spreekt ook wifi, dan heb je dus een afstandsbediening.
Hoe dat allemaal aan elkaar programmeert gaat afhangen van welke lampen je koopt: soms zijn die alleen te bedienen via een app van de fabrikant, soms hebben ze een interface naar één of meer HA systemen
Op 12 november 2023 21:36:24 schreef testman:
[.... te veel vervuild is door geschakelde voedingen. destijds...]
Ik weet het, het is misschien een beetje flauw maar ik wil toch nog maar eens opmerken dat lampen in huis geschakeld zijn (hangen achter schakelaars) en ook huizen etc. geschakeld kunnen zijn omdat ze deel uitmaken van een patroon. maar bij voedingen is dat anders.
Voedingen zijn lineair of schakelend, waarbij de laatste soort actief (primair of secundair) iets aan- en uitschakelt en ze niet passief geschakeld worden.
De Engelse term 'switched-mode' zet ons op het verkeerde been denk ik. Switching-mode (= schakelende-wijze) zou m.i. een beter begrip zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."