Vriendin heeft 10 panelen en een Viessmann wartepomp. De digitale teller is 3phase maar de omvormer en de warmtepomp zijn monophase. Is het zo dat wanneer die beiden niet op dezelfde phase staan er op een fase wordt teruggeleverd en je aankoopt via de ander phase?

Nee. Fase maakt geen verschil.
De meter telt alles bij elkaar en maakt 1 totaal.

Dus je kunt wel 2 kW afnemen van 1 fase en tegelijk 4 kW terugleveren over de andere fases, maar voor de meter telt dat als 2KW terugleveren totaal.

En dat staat los van salderen. Salderen verrekent het overschot tijdens zonne-uren tegen een tekort op andere momenten.

Prima, en dus niet gaan rommelen in de zekeringskast :-).

Lijkt me verstandig. Nooit rommelen in een zekeringkast! :-)

Weten jullie dat zeker dat het zo werkt? Ik zie dagelijks mijn slimme meter zowel terugleveren als afnemen tegelijk oplopen. Idd als je dan per fase bekijkt pakt de ene fase meer en de ander levert meer.

Ja, dat staat in de requirements voor de slimme meter.

Hoe zie je dat dan? Met een P1 monitor?
De (Versie 5) slimme meter geeft elke seconde een rapport met daarin de totalen voor die seconde. Veel P1 monitors geven dan een totaal per 10 minuten, en dan kan het goed zijn dat er binnen die 10 minuten een teruglever periode en ook een opname periode is geweest. Dan kan het gebeuren dat je binnen die 10 minuten dus zowel teruglevert als opneemt. Maar dat staat los van de fasen.

Uiteindelijk wordt dat verrekend in de meter in NL, maar intern in de meter kun je via de P1 gewoon uitlezen wat er geëxporteerd en geïmporteerd wordt op dat moment.