Beste heren/dames,

Heb het ooit wel eens gezien dat iemand normale gloeilampjes met bajonet fitting had omgebouwd naar led door het glas kapot te knijpen en daar een simpele schakeling in te solderen.

Het originele lampje in de schakeling is type: GE1302 6.3v 40ma en staat op wisselspanning.

Ben even kwijt hoe het ook alweer zat, kan iemand met even helpen met een voorbeeld schakeling.

M.v.g.
Marcel

Bij een witte led kun je een 470 Ohm weerstand in serie zetten voor een stroom van 7mA (meestal ruim voldoende)
En antiparallel over de led een diode (1N4148 oid)

[Bericht gewijzigd door Arco op (19%)]

Of een tweede LED anti-parallel, dan knippert het geheel op 100Hz in plaats van 50Hz (wat ik zelf mateloos irritant vind).

ik zou 2 warm witte smd leds nemen, antiparallen, serieweerstandje en werkt prima.
bouw zelf ook altijd mijn autolampjes om. die dingen uit de handel knipperen na een tijd, of gaan gewoon kapot.
ik neem een 1W led die ik dan op 10% van zijn stroom zet. gaat eeuwig mee
http://www.cwad.be/projectpics/lampje1.jpg

Op 13 november 2023 15:45:34 schreef SparkyGSX:
Of een tweede LED anti-parallel, dan knippert het geheel op 100Hz in plaats van 50Hz (wat ik zelf mateloos irritant vind).

kleine condensator erover en het valt al veel minder op
wel ff herrekenen dan, want de spanning wordt hoger

Dan moet er weer een brugcel bij, maar dat past in een BA9 fitting prima met een paar 1N4148's en een tantaal drupje.

@MGFM
Is de lamp voor verlichting of heeft die een andere functie in die schakeling? In het laatste geval kun je hem wellicht niet zomaar door een led vervangen.

Bedankt voor de reactie.

Het is puur voor de schaal verlichting en indicatie van diverse instellingen van een knetter oude Philips tuner uit 1978 type 673 uit de Laboratories serie.

Apparaat is nog nooit open geweest maar moet zeker volledig gereviseerd worden.

Qua uiterlijk ziet het er niet uit (jaren 70 model) maar is mega selectief en klinkt als een klok (stuk beter dan de moderne digitale tuners).

Die zou ik dan weer origineel houden, gewoon gloeilampjes er in. Die houden het weer minstens 10 jaar vol.

Op 13 november 2023 15:55:46 schreef fcapri:
kleine condensator erover en het valt al veel minder op

Bij wisselspanning? Dat gaat niet helpen.

Als het om de schaalverlichting van een oude radio gaat zou je ook de fitting er uit kunnen slopen en op die plek een led zetten. Voor een schakeling die de led van de juiste knippervrije stroom voorziet is in die radio vast wel ergens ruimte.

Overigens ben je wel bijzonder als je 50Hz knippering kunt zien. Niet veel mensen zullen dat waarnemen.

Is niet zomaar een tuner, sommigen beweren dat dit de beste van Philips geweest is. Is wat voor te zeggen om hem origineel te houden.
https://shop.mfbfreaks.com/product/philips-22ah673-lab-series-professi…

Op 13 november 2023 16:57:52 schreef KlaasZ:
Overigens ben je wel bijzonder als je 50Hz knippering kunt zien. Niet veel mensen zullen dat waarnemen.

De knipperingen zelf zie je niet, maar als je je hoofd of ogen verdraait, dan kan je wel zien dat die led knippert.

Op 13 november 2023 17:14:44 schreef Arco:
Gewoon een nieuw lampje erin?... ;)
https://www.verlichtingnl.nl/schiefer-t9x23mm-6v-40ma-0-24w-c-2v-2-000…

Dan koop je er nog één extra als reserve en die plak je ergens in de radio. Dan grijp je de volgende keer niet mis.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (40%)]

Helaas wel; ik zie goedkope RGB LED strips met thyristors in de regeling ook knipperen. Voor mij is het net een stroboscoop, vooral in het perifere zichtveld extreem onrustig. Ik ken wel meer mensen die het kunnen zien, ik denk dat het 10% van de bevolking is of zo.

@ohm pi: Bij beweging van de ogen (wat je constant doet) is het inderdaad het ergste.

Arco super bedankt.

Andere adressen waar ik iets vond wat hier op leek kosten de lampjes dit per stuk en hier heb je er 10 voor.

M.v.g
Marcel

[...]Bij wisselspanning? Dat gaat niet helpen.

bij 50hz knipper. dus diode, weerstand, led, en over die weerstand+led een condensatortje van 10V en een paar uF. dan zie je die zeker niet meer knipperen.
het zit toch in een radio, dus je hebt al wat ruimte voor iets te knutselen

Sommige auto's hebben ook van die irritant knipperende pwm led achterlichten, om gek van te worden als je er een tijdje achter moet blijven rijden... :(

ik heb dat als ze achter mij zitten.
ik zie dan hun koplampen 'dansen' in mijn achteruitkijkspiegel

Op 13 november 2023 15:36:52 schreef Arco:
Bij een witte led kun je een 470 Ohm weerstand in serie zetten voor een stroom van 7mA (meestal ruim voldoende)
En antiparallel over de led een diode (1N4148 oid)

Deze oplossingen zijn leuk als het niet nodig is dat er 40 mA moet lopen. In oude autoradio's zijn de schaal lampjes vaak een onderdeel van het gloeistroom circuit. De stromen en spanningen in dergelijk circuits krijgen hele foute waarden bij het plaatsen van een verkeerd lampje. In moderne radio toestellen ben ik ook wel eens "laten we het maar bijzondere schakelingen noemen" voor de schaal en meter verlichting tegengekomen. Een verkeerd lampje en het spul blijft stuk gaan. Wil je er leds in gaan zetten zou ik eerst even kijken hoe de lampjes oorspronkelijk geschakeld zijn en iets bedenken zodat de oorspronkelijke stroom en spannings toestand behouden blijft.

Heel vaak vind ik leds helemaal niet erg mooi in oudere toestellen. Originele lampjes zijn meestal toch wel het leukst.

Beste Ex-fietser en de rest.

Arco is met een perfecte oplossing gekomen hij gaf me een adres waar de lampjes nog betaalbaar zijn.

Het klopt dat led niet de charme heeft van een ouderwetse gloeilampje.

Heb wel eens bij meerdere Revox apparaten de buislampjes vervangen door leds en ik had wat er erg op leek na allerlei leds geprobeerd te hebben maar het was het net niet.

Ook was de afstand tot de "schaal" is erg kritisch te dichtbij zag je punten in de verlichting van de "schaal" en te ver af kreeg je juist donkere stukken.
Ook de helderheid was moeilijk na te bootsen kon wel wat rommelen met de voorschakelweerstand maar het was niet het warme licht wat 'we' gewend zijn.

Iedereen bedankt voor de reacties en de tips.