Sinds afgelopen weekend doen de meeste wasprogramma’s het niet meer. Wasprogramma’s die het bijvoorbeeld niet meer doen zijn snel/mix, auto 30 en mix. Het wasprogramma wat het tot nu toe enkel nog doet (bijna allemaal geprobeerd) is eco 40-60.
Bij de wasprogramma’s die het niet doen gebeurd het volgende: programma start na op de play button te drukken en na 1-2 minuten stopt het programma en gaat op het digitale display een specifiek icoontje knipperen (rondje met slotje erin). In de handleiding staat dit icoontje ook beschreven in combinatie met dat hij knippert, maar daar kan ik niks uit opmaken (in handleiding staat: de deur is niet gesloten)
Ik heb de afvoerpomp inmiddels 2 keer geleegd en schoongemaakt en ook de wasmiddellade schoongemaakt en ook wasprogramma’s geprobeerd te draaien zonder deze lade. Alleen programma expres 40-60 stopt niet na een paar minuten.
Het gaat om het model BOSCH WAU28P75NL Serie 6 i-Dos uit 2020
Is er iemand die dit herkent en/of weet waar dit door komt?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Ok, maar is het dan niet gek dat 1 specifiek programma het wel blijft doen en alle andere na 1-2 minuten stoppen?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Deurcontact kan altijd. Eco neemt weinig water dus het kan zijn dat het slot niet geactiveerd wordt op dat programma.
Gaat de deur vast? Zet het centrifugeer programma eens op. Dan moet de deur vast gaan.
Voor je gekke kosten maakt even kijken welke fouten er in het geheugen staan
1: zie dat er geen programma's actief zijn.
2: toestel uitzetten. 10sec wachten.
3: toestel aanzetten en dan naar het 4de programma draaien. (3 klikken in wijzerzin).
4: druk start in en houd ingedrukt. Draai nu naar het 5de programma. (1 klik wijzerzin.
5: als er reactie is los dan de start.
6: nu zou je in de foutuitleesmodus moeten zitten.
7: de laaste 14 programma's kun je nu uitlezen door naar programma 1 tot 14 te draaien. Niet verder dan 1-14 draaien.
Ja de deur zit wel vast. Er zit overigens wel iets speling op. Het is denk ik een paar millimeter als ik eraan trek (max 5mm schat ik in).
Als ik centrifugeer programma draai, pompt hij het water, wat nog in machine zit, weg voor ongeveer 2 minuten en dan stopt het programma en valt hij weer terug in oorspronkelijke tijd en kan ik niks meer ronddraaien en aandrukken op het digitale scherm en gaat dat vierkantje met slotje knipperen.
Ik heb geprobeerd om in dat foutuitleesmodus menu te komen, maar dit lukt mij met geen mogelijkheid. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik verkeerd doe.
Ik volg alle beschreven stappen, maar krijg verder geen reactie
(wasmachine staat aan, zet ik uit, wacht 10 sec., zet hem weer aan en dan staat hij in eco 40-60 programma, draai 3 keer met klok mee naar kreukherstellend, druk start in (= digitale knop met play/pauze button) en draai nog een keer naar rechts naar fijne was/zijde programma. Bij deze keer doordraaien verlies je de "touch" met je vinger op di play button en gaat play button weer knipperen en zie je in scherm tijd 0:40 en 2.0 kg verspringen. Verder gebeurd er niks wanneer ik vinger van scherm haal.
Doe ik iets verkeerd??
EricN
Draait de motor bij het eco programma?
Ik zie niet echt wat je mis doet. Ik weet alleen niet goed wat je bedoelt met "touch verliezen". Vinger mag niet vd toets.
ja het eco programma draait z'n hele programma af en de motor draait ook gewoon, was komt er ook net zo droog uit als normaal (hij centrifugeert ook)
Wat ik bedoel met touch is dat ik na drie keer rechts draaien de start knop met mijn vinger aanraak (en niet loslaat) je het geluidje hoort van dat hij het programma wilt starten. Daarna draai ik nog een keer naar rechts en dan knippert de startknop gewoon weer. Er veranderd dan niks meer en als ik dan mijn vinger van de startknop afhaal kan ik weer op de startknop drukken en dan wil hij dat programma starten.
EricN
Deur is toch gesloten?
Je wacht tot de boot up gedaan is? Dwz als je het toestel aan zet lijkt het even op te starten en een seconde of 2 later brand pas eco progr lampje. Dan pas 3 klikken tot het 4de lampje brand vh programma. Dan S/P toets (start pauze) en dan 1 klik en dan S/P lossen. Bijlage een stukje uit het service boek.
EricN
Je kan ook eens het service menu proberen. Dat is prog 8 (7klikken) en dan de optietoets 06. Dat is die links onder in het display. Zie bijlage.
Als je je email in je persoonlijke gegevens zet (wel even uit en inloggen om te activeren) stuur ik de ganse boel door. Hopelijk is je duits goed.
ik heb beide geprobeerd, maar kan het zijn dat deze instructies niet opgaan voor het type wat ik hier heb staan. Als ik kijk naar de afbeelding bij de laatste foto ziet deze er heel anders uit dan het aangezicht van mijn wasmachine. ik heb geen draaiknop met p1 tm p14 staan en ook o6 in display ontbreekt. Op deze plek staat bij mij het symbool van koud water.
Zie bijlage.
EricN
Koud water is 06.
Wat is het juiste Enr.? Zie type plaatje. Desnoods foto.
[Bericht gewijzigd door EricN op (64%)]
Hoi Eric, ik ben er zojuist nog eens voor gaan zitten en optie twee: naar service menu is gelukt. Ik krijg dan p:01 in beeld, vervolgens e:60 en daarna -31 en dan nog een keer e:60, -31 en dan blijft hij op p:01 staan met een minteken en plusteken en knipperende start knop. Kan ik daar nu iets uit aflezen?
EricN
Nee helaas, geen extra garantie/waarborg. Dus monteur bellen en laten maken is dan enige oplossing denk ik of is dat goed zelf te doen?
EricN
Gaat vrij hoog gegrepen zijn om zelf te beginnen. Ik zou ook achter een coulance regeling vragen. Op die leeftijd komen ze meestal in tussen. Soms forfaitair. Ik weet niet hoe het daar regionaal geregeld is. Gezien hij eco wel doet is het zeer vreemd dat het de print vd motor zou zijn. Dan zou hij geen enkel programma mogen doen dus mogelijk is er nog meer aan de hand.
Verliesstromen op vb een verwarmingselement is ook een klassieker om vreemde fouten te krijgen maar ook dat zijn strohalmen.
Wat je nog kan doen is het ganse service menu aflopen en bv de motor uitgebreid testen. Daarvoor is je mail nodig.
Ok, zal morgen is bellen naar Bosch. Vanmiddag deed het eco programma het wel, maar vanavond heb ik 4 keer geprobeerd dit programma te starten, maar deze kapt er nu ook na 1 minuut mee.ik zal mijn e-mailadres even opnemen en dan uitloggen en inloggen zoals jij had aangegeven. Kan je mij nog even in de goed richting sturen hoe ik dat service programma moet doorlopen en hoe ik motor test? Waar i krat in documentatie kan terugvinden.dankjewel voor meedenken/kijken!!!
EricN
1. Ik zie dat je remanente errors kan wissen. Mss interessant om met een schone lei te beginnen. Edit: nope. Slecht gelezen
Als ik goed lees nog eens op 06 drukken nadat je in de service zit.
Dus:
Toestel aan. 7 klikken rechts. 06 ingedrukt houde. 1 klik rechts. 06 lossen. (Nu krijg je de p01 en e60-31) . Nu NOG eens 1x op 06 drukken.
2. Interessant zijn p02 (een autotest) . P03. (een motortest) en p06 een verwarmingstest. Probeer deze eens allen. Wel zonder!! wasgoed.
EricN