Voor een testopstelling voor load balancing wil ik graag verbruik op een kWh-meter simuleren. Mijn idee was om een indirect metende kWh-meters te nemen en ipv stroomtrafo's aan te sluiten middels een potmeter de ingaande stroom te simuleren.

De kWh-meter die ik wil toepassen (Eastron SDM630MCT) kan ik instellen op 1A of 5A. Graag zou ik dan de kWh-meter dan op 1A instellen en middels bijv. een potmeter de stroom kan instellen van 0 tot 1A. Wanneer ik verhouding dan instel op 100:1 kan ik dus stroom simuleren van 0 tot 1A waarmee ik verbruik krijg.

De vraag die ik nu heb is wat voor spanning ik dien aan te bieden aan de CT-input op de kWh-meter.

Alvast dank voor jullie hulp!

Wisselspanning. ;) Maar ik zou geen potmeter nemen. Zoek een leuke variac (een regelbare trafo), het kan zelfs héél goedkoop. Zoek op marktplaats of iets gelijks een Märklintrafo. Kans is groot dat het niet eens noodzakelijk is er een weerstand tussen te zetten, de verbindingen hebben al genoeg weerstand.

Een lineaire vermogenspotmeter en b.v. een 6,3V 1A transformator kan, maar geeft een 1/ instelcurve die allicht niet erg comfortabel is.

Een variac is daarom eleganter, de instelling kan dan lineairder zijn. Om te voorkomen dat men honderden W weg moet stoken in een weerstand zou ik er wel nog een laagspanningstransformator tussen plaatsen. Neem een oude 6,3 V gloeistroomtrafo.

1A of 5A is dan niet spannend, en of de kWh meter een gescheiden stroom ingang maakt imo ook niet uit.

Met een tweede transformator zou men het geheel zelfs zo kunnen maken dat er traploos door de nul geregeld kan worden, dus van vermogen heen naar terug. Maar dan wordt ik allicht te creatief ;)

Het simpelste is toch echt zo'n Märklin trafo. In tegenstelling tot alle andere modelbaanmerken rijd oud Märklin spul op regelbare wisselstroom. Om de stroom een beetje beheersbaar te houden, knip wat stukjes draad, knoop die stukjes met kroonsteentjes aan elkaar. Daardoor, door de overgangsweerstand van al die verbindingen, kan de stroom niet te groot worden. Zo'n ouwe M fahrpult is 30VA bij ik meen 16V. Prut genoeg dus.