Oane
Fordman
Beste,
In een poging om het versterker nivo van de rotel rb960 wat op te krikken, heb ik weerstand R601 en R602 vervangen door een 1K regelbare potmeter.
Zelfs als ik de potmeter volledig opendraai, dus R601 en 602 kortgesloten, merk ik geen extra versterking.
Wat zou ik nog kunnen aanpassen om de versterking hoger te krijgen?
Bij voorkeur geen extra opamps endergelijke..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er komt dus niet voldoende volume uit deze eindversterker volgens jou? andere geluidsbron al getest? of andere speakers? kan ook zijn dat je 8 ohm speakers gebruikt op een amp die 4 ohm aankan, zou even checken. is dat nog niet genoeg dan heb je een versterker met meer uitgangs vermogen nodig. deze is 2x 60W.
btw zijn die 2 postzegels niet leesbaar..
Oane
Fordman
Op 26 november 2023 10:02:57 schreef testman:
btw zijn die 2 postzegels niet leesbaar..
Idd die afbeeldingen zijn erg vaag geworden. Heb uploadarchief gebruikt, bestanden mogen daar maar klein zijn...
Heb nu het schema als bijlage erbij gedaan, hopelijk gaat het nu goed..
Ik gebruik de versterker als biamp voor de lage tonen. Nu wil ik deze naar eigen smaak een beetje boosten. De pre out is niet regelbaar.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Zonder veel aan het ontwerp te veranderen zal het niet zo eenvoudig zijn om er meer power uit te halen.
Een kleine voorversterker is een betere manier om dit te realiseren. Of gewoon een andere versterker. Hoe laag zijn jouw lage tonen? Onder de 20 Hz gaat dit met deze versterker niets worden
Oane
Fordman
Bedankt voor de reacties tot zover
Idee is dat ie van 20 tot 300Hz ingezet wordt.
Okee, dat wordt dus een voorversterkertje bouwen. Iemand nog een idee/schema voor een ruisarme voorversterker?
blackdog
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hi,
Er 6dB meer versterking uit halen is niet zo'n probleem.
plaats de weerstanden die je hebt verandert terug, die hebben echt een functie en dat is niet verzwakking.
De versterking kan je aanpassen op twee punten in de versterker, ik hou even één kanala aan voor de omschrijving.
Beide hebben betreking op de weerstaden voor de tegenkoppeling en dat zijn R611 van 422Ω en R637 met de waarde 10K.
Om het kantelpunt in het laag gelijk te houden, kies ik er voor om R637 van 10K naar 22K te brengen.
Hierddoor krijgt de versterker dus meer "gain" van orgineel 24,7x ga je dan naar 53x.
Soms is het bij de hogere waaarde van de tegenkoppel weerstand(R637) nodig een kleine condensator er over te zetten, denk dan aan 10 tot 22pF.
Voor je laag weergave maakt die condensator niet uit, dit is om stabiliteits redenen.
Ook bij deze aanpassing gaat je vervorming iets omhoog, dit omdat er minder gain over blijft om de vervorming te compenseren.
Mak je daar niet druk om als je deze versterker voor BASS gebruikt, tot 300Hz is er ruim gain in de loop over, zodat je daar niets van merkt.
Ex-fietser
Ik begrijp je opmerking niet, of ik moet iets over het hoofd zien...
Het dominante kantelpunt in deze schakeling is R611 en C607, kantelpunt is hiervan -3dB rond de 4Hz...
Groet,
Bram
Ik weet niet voor wat voor soort ruimte je dit wilt gebruiken, maar 60 Watt is heel erg veel herrie. Met 10 watt heb je in een normale huiskamer makkelijk tutende oren.
Misschien is er gewoon iets stuk in je versterker luidspreker systeem. Misschien moet eerst even lijken met een scoop en een functie generator of deze versterker echt helemaal goed is.
Een echte subwoofer versterker lijkt mij overigens eerder een aangewezen versterker voor deze klus. Je bent nu een versterker aan het misbruiken voor iets waar de versterker helemaal niet voor gemaakt is.
Je zou bij de kringloop een oude actieve subwoofer speaker kunnen kopen en daar de versterker uitslopen. Overigens is ruis iets dat in de hoge frequentie regionen zit. Een stuk hoger in elke geval dan de door jou gewenste 300Hz. Op die frequenties heb je eerder last van brom als iets niet goed doet.
Misschien is het wat om zelf een een eind versterker te bouwen:
Hier staat ook nog een voorversterker:
En dan is er ook nog dit actief subwoofer filter:
Ook dit is bruikbaar als voorversterker
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wil je meer versterking omdat je het max vermogen niet haalt, of wil je meer dan het max vermogen ?
Meer voorversterking is een optie als je huidige bron te weinig levert en er bv nu maar 50% van het vermogen uit de eindtrap komt. Maar als er al het max vermogen uitkomt dan ga je de boel volgens mij alleen maar zwaar vervormen. Het ding kan dan niet meer stroom leveren. Dus om meer vermogen te maken bij 100% insturing, moet je de spanning verhogen of zorgen dat er meer stroom kan lopen. Dat moeten alle componenten natuurlijk wel aankunnen.
Ik heb een subwoofer ampje gebouwd voor aan een autoradio met een LM1875 op 12V. Speaker is 140W maar bij 100mA input is het al hard genoeg om duidelijk hoorbaar te zijn.
[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 26 november 2023 11:56:18 (14%)]
Oane
Fordman
Op 26 november 2023 11:14:34 schreef blackdog:
Hi,Er 6dB meer versterking uit halen is niet zo'n probleem.
plaats de weerstanden die je hebt verandert terug, die hebben echt een functie en dat is niet verzwakking.De versterking kan je aanpassen op twee punten in de versterker, ik hou even één kanala aan voor de omschrijving.
Beide hebben betreking op de weerstaden voor de tegenkoppeling en dat zijn R611 van 422Ω en R639 met de waarde 10K.
Om het kantelpunt in het laag gelijk te houden, kies ik er voor om R639 van 10K naar 22K te brengen.Hierddoor krijgt de versterker dus meer "gain" van orgineel 24,7x ga je dan naar 53x.
Soms is het bij de horere waaarde van de tegenkoppel weerstand(R639) nodig een kleine condensator er over te zetten, denk dan aan 10 tot 22pF.
Voor je laag weergave maakt die condensator niet uit, dit is om stabiliteits redenen.
Groet,
Bram
Bedankt voor de fijne uiteenzetting!
Kan ik om eea naar smaak bij te regelen, in serie met R639 van 10K een regelbare potmeter van 12 K monteren? Dan zou ik tussen 10K en 22K kunnen regelen.
Uit interesse:
R601 van 1K in de ingang van het schema, die ik aangepast heb (en weer terug origineel moet) heeft dat de maken met de ingangsimpedantie?
blackdog
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hi Oane,
Het ingang circuit heeft meerdere functie, zoals ghet filteren van HF signaal, dat ver buiten het Audio gebied ligt.
Maar ook wat bescherming voor de ingqng transitor, zo "Dont Touch!"
Potmeter daar aan brengen, nee doe maar niet, dat is geen wijs plan om verschillende redenen dat voert nu even te ver om dit allemaal uit te leggen.
Vervang die weerstand, met een Max. van 33K en denk aan het condensatortje er over!
Hoe je dat doet, eerst met wat desoldeer litze de orginele weerstand verwijderen, zorg dat je print dan weer schoon is, schoongemaakt met een watte stokje en wat alcohol.
Maak dan zoiets al dit hieronder afgebleeld let niet op de componenten waarde, dit zijn twee onderdelen die hier voor handen lagen.
.
Zoals je kan zien met een schone punt netjes gesoldeerd, hij kan dan zo de print in en omdat je de print hebt schoon gemaakt,
dan is deze combinatie in twee seconde netjes in de print gesoldeer.
Verder vermoed ik dat 22K voor de weerstand hoog genoeg is voor de extra gain, anders is er ergens anders in je setup iets niet optimaal denk ik.
Succes en groet,
Bram
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Alvorens de versterking op te voeren, controleer voor de zekerheid even of de versterker zijn specificaties nog haalt. De ingangselco's en eventuele andere elco's in of rondom de signaalweg kunnen de lagetonenweergave beïnvloeden als ze versleten zijn.
Het ding heeft eigenlijk een voorsterker nodig want in input gevoeligheid is 1V. Dat is veel hoger dan normaal audio signaal.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hmm.. Goed punt, het is wel een heel basaal (maar degelijk ontworpen) model.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op 26 november 2023 11:14:34 schreef blackdog:
...
Beide hebben betreking op de weerstaden voor de tegenkoppeling en dat zijn R611 van 422Ω en R639 met de waarde 10K.
Nu kan het prima zijn dat mijn begrip van terugkoppeling tekort schiet, maar ik meen dat het R637 moet zijn: R639 gaat naar het andere kanaal wanneer de brugstand is geactiveerd.
Dat de weerstanden precies op de scheidslijn van de twee deelschema's liggen zal hier niet geholpen hebben...
Als je met bi-wiring werkt heb je toch ook een crossover
Heeft een actieve crossover helemaal geen volume regeling?
Indien niet hou ik mijn amp liever origineel en zet er een extra opampje voor.
blackdog
Hi fatbeard,
Dank voor het aangeven van de typo!
Ik heb mijn tekst aangepast.
Voor de gene die opmerken dat het te weinig output ook aan verlopen condensatoren kan liggen, dat kan natuurlijk, voor het bovenste kanaal gaat het dan om C601 en C607.
Groet,
Bram
Oane
Fordman
Mensen, bedankt voor alle input!!!
Hopelijk vanmiddag wat tijd (en zin) om aan de rotel te knutselen.