Ik krijg een 120 mm fan 12V opgestuurd, met een 3 aderige aansluiting voor een niet-pc toepassing, en ik heb een pwm regelaartje van Ali, input 5-35V= .
Hoe sluit ik die nu aan?
De uitgang van de regelaar op de + en - van de fan,
of de + en - van de fan op 12 V plus en min, en de regelaar uitgang op - en regeldraad (geel dacht ik).
Dit onderwerp is al vele malen voorbij gekomen, maar ofwel het is me niet duidelijk geworden, of de linkjes zijn 20 jaar oud en werken niet meer; vandaar deze eenvoudige vraagstelling
dank voor de interesse!
Cor
Op 26 november 2023 23:00:20 schreef Heli:
Ik krijg een 120 mm fan 12V opgestuurd, met een 3 aderige aansluiting voor een niet-pc toepassing,
De gele draad is het tachosignaal daarmee is het toerental uit te lezen. Plus en min zijn rood en zwart.
En ik heb een pwm regelaartje van Ali, input 5-35V= .
Hoe sluit ik die nu aan?
De regelbare output op de + en - van de fan aansluiten.
benleentje
Golden Member
Zonder te weten wat voor PWM controller je hebt kan ik daar niets over zeggen. Graag wat meer info over welke controller je nu precies hebt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een 3 draads fan heeft geen 'regeldraad', dat heeft alleen een 4 draads fan.
Een 3 draads kun je regelen door de pwm op de 12v+ en - te zetten. (geel blijft open)
Op 27 november 2023 16:51:44 schreef benleentje:
Zonder te weten wat voor PWM controller je hebt kan ik daar niets over zeggen. Graag wat meer info over welke controller je nu precies hebt.
Ik had er nog 2 van liggen, en ik 'denk' dat het deze is:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006046396608.html?spm=a2g0o.store_p…
@Arco
waar is die gele draad dan voor? @RAAF zegt dat die is om het toerental uit te lezen; maar dat werkt dan alleen via de computer, die deze info gebruikt om de 12 V te regelen middels PWM?
In elk geval kan ik die regelaar tussen de voeding en de zwart+rode draad zetten.
Dank voor de info
Cor
Het signaal op gele draad is te meten.Een tacho gen is niets anders dan een miniatuur dynamootje wat op de motoras zit en geeft bijv. 2Volt bij 1000rpm.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De gele draad is een 'toerentellersignaal'...
Daarmee kan een pc zien hoe snel de fan draait...
De regelaar moet wel voldoende vermogen kunnen leveren om die fan aan te sturen.
[Bericht gewijzigd door Arco op (30%)]
benleentje
Golden Member
en ik 'denk' dat het deze is:
Met deze regelaar kan je elke 12V fan regelen en is meer bedoelt voor 2 draads fans.
In elk geval kan ik die regelaar tussen de voeding en de zwart+rode draad zetten.
Dat is ook het enige wat je ermee kan. De regelaar regelt enkel de spanning naar de fan. Een 4 draads fan heeft zelf intern al een WPM regelaar die je dan via pin 4 kan aansturen en als je dat wilt gebruiken heb je een ander type PWM regelaar nodig. Maar ook een 4 draads fan kan je hiermee regelen maar net even iets minder mooi.
waar is die gele draad dan voor? @RAAF zegt dat die is om het toerental uit te lezen; maar dat werkt dan alleen via de computer, die deze info gebruikt om de 12 V te regelen middels PWM?
Een 3 draads fan heeft een uitgang waarop je de snelheid van de fan kan zien. Belangrijkste functie daarvan is om te zien dan fan nog draait. Een fan op bv je CPU moet gewoon werken en als die niet werkt dan komt daar op pin 3 geen signaal uit en dan krijg je een waarschuwing of je PC gaat uit als de temperatuur in de CPU te hoog word.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad om alarm te slaan of het toerental (ik dacht geen tacho maar een blokgolf) uit te lezen in software. Ik ken geen PC's die een closed loop regeling gebruiken. Heel misschien sommige servers of dure werkstations.
Voor regeldoeleinden kun je een 3-draads PC-fan dus beschouwen als een 2-draads fan. Ik heb regelmatig monitoren in handen waar PC fans gebruikt worden voor de koeling. Daar is de gele draad gewoon afgeknipt aan de fan.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (34%)]