Hallo, ik probeer een aantal computerfan’s aan te sturen deze zijn 3 pins.
In eerste instantie heb ik dit geprobeerd met een PWM signaal maar onder de 10V begon hij te schudden en stopte, ik heb dit geprobeerd met een frequentie van 20 tot 30kHz.
De ventilatoren zoude tussen de 3,5 en 12V gstuurd moeten kunnen worden, echter ik heb begrepen dat niet alle fan’s met een PWM signaal aangestuurd kunnen worden.
Nu heb ik het idee om bij Ali een aantal stepdown modules te kopen en deze op verscchillende spanningen in te stellen 3,5 , 5 , 7,5 , 9, 10,5 , 12 V en deze met een aantal occtocoupler in stappen te schakelen afhankelijk van de temperatuur.
Zie opzet bij gevoegde schakeling. Sorry voor de symbolen maar volgens mijn is de opzet wel duidelijk.
Mijn vraag is of dit idee mogelijk is en welke componenten ik nog toe moet voegen ( condensators, diodes of weerstanden) en welke waardes.
Mijn kennis van elektronica is niet zo goed.

Ha SnarfB,

Als ik op de tekening klikt wordt de achtergrond zwart ligt dit aan mijn kant ?
Welke ventilatoren gebruik je en kan je een opstelling geven dit zijn er wel veel voor een computerkast :D

Groet,
Henk.

Op 29 november 2023 18:35:18 schreef electron920:
Als ik op de tekening klikt wordt de achtergrond zwart ligt dit aan mijn kant ?

Nee hier hetzelfde.

Ik gebruik noiseblocker ventilatoren, deze zijn voor een convectorput voor de verwarming, waarom dat de acchtergrond zwart wordt als je er op klik is mijn ook een raadsel
https://www.reichelt.nl/nl/nl/noiseblocker-blacksilent-ventilator-x2-8…

Ik weet niet of de bijlagen beter over komt

Beide plaatjes zijn onleesbaar/zwart.
PWM op 30kHz lijkt me wel wat snel...

Plaatje zien kan wel:
Op plaatje rechtsklikken -> copy link en die link in de browserbalk pasten...

[Bericht gewijzigd door Arco op (41%)]

Ik heb er nu een foto van gemaakt

Vrijwel alle 3pins computerfans zijn bedoeld om gewoon te PWM-en. Als jou dat niet lukt dan zou ik uitzoeken waarom dat is.

Dat van plaatje en achtergrond zwart: De website hier kan plaatjes uitvergroten en in een plaatjes-viewer laten zien. Die activeert als je er op clickt, maar het "uitvergrote plaatje" ontbreekt op de server. Of zoiets.

Heb je die fans direct uit China vandaan (Ali/ebay etc) want ik zag laatst een video over fans die daar vandaan kwamen en ook niet wilde werken. Dat bleken gewone 2 draad fans te zijn met de derde draad intern nergens op aangesloten.

Heb je het pwm met een scoop bekeken ? Dan kun je in ieder geval zien of dat het signaal er is.

Waarmee maak je dat PWM signaal ? En kan het wel genoeg stroom leveren ?

Ik kan het plaatje wel zien, maat ik snap er niks van.

En met een PC817 kun je in elk geval maar heel weinig vermogen schakelen.

Afbeelding is een PNG met een transparante achtergrond. CO opent 'm op een zwarte achtergrond en dan gaat het mis.

Volgende keer even niet als transparante achtergrond opslaan maar met een witte achtergrond, dan gaat het wel goed

Je hebt geen pwm fan, de derde draad is de tacho uitgang :+
Bij de technische gegevens Reichelt: tachosignaal: ja

PWM freq veeeel te hoog, interne bldc sturing raakt van slag.
Zou je met 200 a 1000Hz niet goed zitten?

[Bericht gewijzigd door OXO op (32%)]

Op 30 november 2023 11:01:02 schreef fred101:
Heb je die fans direct uit China vandaan (Ali/ebay etc) want ik zag laatst een video over fans die daar vandaan kwamen en ook niet wilde werken. Dat bleken gewone 2 draad fans te zijn met de derde draad intern nergens op aangesloten.

Gewone tweedraads fans zijn ook gewoon bedoeld om te PWM-en op de twee powerpins. Het is de uitbreiding naar VIERdraads die het "logische PWM signaal op de vierde draad verwachten en liefst een "vaste 12V" op de power aansluitingen (rood, zwart).

Moderne fans willen eigenlijk een klein CPUtje aan boord hebben. Die doet dan grappen als: indien geblokkeerd iedere 2 sec even proberen of het verholpen is en anders weer 2 seconden wachten. Als je die CPU 10000 keer per seconde aan en uit gaat zetten, dan werkt dat niet meer...

Ik ben nog eens aan het testen geweest, ik vond op internet dat ze voor fans pwm frequentie hadden van rond 22,5kHz dus daar ben ik van uit gegaan maar dat is denk ik voor 4 pins fan’s.
Ik ben nu gezakt tot 20Hz en dat lijk te werken het is alleen nu eigelijk nog de vraag wat is nu de beste frequentie, boven de 100Hz wilhij al niet meer.
Misschien is dat een kwestie van uit proberen wanneer hij het minst geluid maakt.

rew heeft wel een punt.
Als de 2 en 3 pins met PWM overweg konden waren de 4 pins overbodig.
Iemand ervaring mee?
Als je toch wil aansturen met PWM kun je bv een DAC inzetten.
Kost je bijna geen onderdelen...

Als de 2 en 3 pins met PWM overweg konden waren de 4 pins overbodig.

Niet helemaal, je hebt bv ook 4 pins 24V 4,8A ventilatoren dan is regelen maar een klein signaal toch wat eenvoudiger.

En vaak hebben die 4 pins ventilatoren een iets groter regel bereik. OF als je PWM dc ratio te laag is dan stop die gewoon en als die hoog genoeg is loopt de ventilator gegarandeerd aan. Dan heb je niet dat je fan aan het tikken is omdat die net niet wil aanlopen.