Kwam vandaag op en pand tegen.
Niet de eerste x dat ik het zie.

Maar mijn vraag luidt.

Er wordt vanuit en omgebouwd pakket 400V
En 230 transportpomp (cv) aangesloten
Op de oude magneetcontact plus behorende thermische beveiliging.

Het pakket bevat dan en thermische beveiliging 4a tot 6a
En een magneetschakelaar t1 t2 t3 plus ze 2 welbekende contacten

Mijn vraag is meer en beetje mag dit zomaar? Volgens de norm.
Kon zelf even niet 123 wat erover vinden. Thermisch is me bekend op 230

Afbeelding geupload, tevens land Nederland..

Groettt

Dit is wel een heel summiere omschrijving.
Zo kan ik er geen gedegen antwoord op geven.
Foto? Schema? Welk land? enz.

dus een oud 3F 400V thermisch blok op een nieuwe pomp voor 1F 230V. wrs doet dat blok dan weinig want de motorstroom wijkt af. niet dat dit zeldzaam is, men vergeet het thermisch blok wel vaker te vervangen. beter van niet natuurlijk, maar als een thermisch blok bij een pomp is getript is de pomp zelf vaak ook al overleden..

Check maar dit mag gewoon dan en 3F blok op en 1F motor ?
En op de magneetschakelaar 3F mag ook en 1F motor ?

Ja snap nooit pompen alles wordt vervangen maar schakeling in de kast wordt altijd vergeten.

Kan geen touw knopen aan deze tekst maar als het bedoeling is om een monofase motor op een 3f thermiek aan te sluiten moet je 1 draad (F of N) 2x door de de thermiek voeren

Op 30 november 2023 21:04:08 schreef electromonkey:

Ja snap nooit pompen alles wordt vervangen maar schakeling in de kast wordt altijd vergeten.

Ja dat mag.
Maar je moet de thermische beveiliging op alle 3 de polen gebruiken.
Dat doet men (soms wel / soms niet) door een fase er een keer omheen te halen.
De fase is dan 2x bemeterd, de nul 1x.
Je moet het thermisch blok dan wel aanpassen afstellen en/of eventueel te vervangen door een blok dat afgestemd is met de motorstroom.
Het zou kunnen zijn dat de beveiliging voor de magneetschakelaar aangepast moet worden.
En de schematekening zou aangepast moeten zijn.

Moet moet, niemand kan je het verplichten..........

Voor motoren zijn er bijna geen 1 fase thermische blokken te vinden en ik heb ze eigenlijk nog nooit gezien.

Maar de termen 3 fase en 1 fase kloppen hiet niet het is gewoon een thermisch blok met 3 polen die de stroom bewaken en voor een 1 fase motor zou je er dan minimaal 1 bewaakt pool nodig hebben. Zo een thermisch met 3 beveiligde polen werkt ook gewoon als je er maar 1 gebruikt maar de reactie tijd is die een stuk trager. Dus om een normale reactie tijd te hebben lus je ze alle 3 door.

Hetzelfde voor een 3 fase relais die bestaat gewoon niet daar kan ik heel kort over zijn. Een relais heeft een spoel spanning + aantal verbreek, maak en of wissel contacten. Voor een 3 fase motor heb je dus minimaal een relais nodig met 3 maak contacten die de motor stroom aankunnen.

Hehe als je het zo bekijkt inderdaad.is er niks aan het handje thnx voor de replies !!

Op 1 december 2023 17:11:16 schreef benleentje:
.. een thermisch met 3 beveiligde polen werkt ook gewoon als je er maar 1 gebruikt maar de reactie tijd is die een stuk trager....

Nou, meestal werkt het niet en zal ie sowieso trippen omdat de stroom daar alle drie de fasen ongeveer gelijk moet zijn.