Hallo allen
Ik heb hier een hmi die aangesloten is op een plc.
Deze stuurt een machine aan, en met een "schakelaar" op die hmi zetten we die machine aan en af.
Ik wil nu via een extra knop aan mijn ingang van de plc die machine aan of af leggen. (dus een fysieke schakelaar)
Bij de machine zou zit de software, zie bijlage.
Met wat open ik best die software voor de aanpassing? (is iets freeware)
Bedankt voor jullie hulp.
https://drive.google.com/drive/folders/175Z-oMQVqMe6A44Czg09z59TTFZxCg…
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je zult moeten kunnen programmeren.
Verstand van de desbetreffende PLC hebben.
Het orginele programma moeten hebben, of alles overnieuw moeten maken.
Beschikking moeten hebben over de programmeersoftware.
En dan ook nog verstand van de hardware van de PLC moeten hebben.
En aangezien je nog niet in staat bent om ons iets te laten zien (je linkt werkt niet) ga ik er vanuit dat je geen kennis heb van het merendeel van de bovenstaande zaken.
Ik kan het mis hebben.
Wat is het merk van de PLC om te beginnen.
Hallo, Siemens zowel scherm als hmi
Programma zou je nu wel moeten knn bekijken via link. Rechten stonden niet goed.
Lukt het nu?
Er zit een ixon in, dus daarmee knn we ook externe hulp vragen.
Zal er daarvoor zoveel moeten geprogrammeerd worden?
Een dk aan een ingang zetten zal nog wel lukken. ?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Siemens verkoopt verschillende typen PLC en HMI, en heeft ook verschillende typen verkocht.
Je zult (afhankelijk van je type) een TIA programmeertool voor moeten hebben.
Die is niet gratis!
Afhankelijk van.....
Kun je de drukknop op je HMI aansluiten? Dan is misschien alleen een kleine aanpassing in het HMI programma nodig.
Moet de drukknop op de PLC aangesloten worden? Dan kun je misschien volstaan met een kleine aanpassing in je PLC programma.
Mits je natuurlijk beschikt over het orginele programma
Misschien........
304c plc
Tp 900kp is het scherm
Het originele programma zou in die link moeten staan. Dat hebben ze me toch zo doorgegeven.
Op 3 december 2023 20:30:57 schreef Peter112:
Ik kan niet in jou google drive kijken.
Is het gelukt?
Op 3 december 2023 22:05:32 schreef p4u08400:
304c plc
Tp 900kp is het scherm
Het originele programma zou in die link moeten staan. Dat hebben ze me toch zo doorgegeven.
Ik gok een 314? Heb je programma niet geopend, maar is Tia portal 15, dus elke versie vanaf 15 en hoger kun je hem mee openen. Dit is geen freeware.
Aanpassing is simpel, maar je hebt een vrije input nodig, en als het een 314 PLC zonder netwerkkaart is ook een MPI adapter.
Heeft die machine maar één bedienplek? Zitten er nergens anders bedienposten?
Starten en stoppen met een toggle op een HMI is echt op het randje van wat wettelijk toegestaan is. Eigenlijk moet je dat niet willen.
Op 3 december 2023 18:09:45 schreef p4u08400:
Met wat open ik best die software voor de aanpassing? (is iets freeware)
Vergeet dat maar.
Beschik je over het volledige schema?
Al eens goed alle ingangen van de PLC bekeken?
Als je nickname refereert met een postcode mag je altijd contact opnemen.
Kan niks beloven, maar niet geschoten is altijd mis.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Alleen via een HMI machines uit kunnen zetten lijkt me onverstandig.
Ik heb de laatste jaren al veel HMI's gerepareerd. Zeker ook Siemens HMI's. Hoe zet je de machine uit als de HMI niet werkt? Groep uitschakelen? Of heb je toch een hoofdschakelaar en gaat er dan niets fout?
Problemen die ik vaker zie in HMI zijn voedingen kapot, oa rotte elco's (gaan geen 10 jaren mee), connectoren met slecht contact, vochtproblemen, versleten background verlichting, scherm zelf kapot, operator fouten die met een schroevendraaier, hamer of vorkheftruck de knopjes indrukken.
Op 4 december 2023 11:24:21 schreef Hoeben:...Groep uitschakelen? Of heb je toch een hoofdschakelaar en gaat er dan niets fout?...
Hoofdschakelaar mag niet. Een machine moet wettelijk op iedere bedienpost een stopknop hebben. Daar bedoel ik niet een noodstop mee, maar gewoon een operationele stop. Aan die stop zitten nogal wat eisen waar minstens de helft van de machines niet aan voldoet.
Een noodstop is in principe niet altijd verplicht.
Op 4 december 2023 10:07:00 schreef Jorn:
[...]Ik gok een 314? Heb je programma niet geopend, maar is Tia portal 15, dus elke versie vanaf 15 en hoger kun je hem mee openen. Dit is geen freeware.
Aanpassing is simpel, maar je hebt een vrije input nodig, en als het een 314 PLC zonder netwerkkaart is ook een MPI adapter.
er zit wel degelijk een ethernet poort op, kan er ook aan met de ixon die er in zit...
Op 4 december 2023 10:45:23 schreef bordje:
Beschik je over het volledige schema?
Al eens goed alle ingangen van de PLC bekeken?Als je nickname refereert met een postcode mag je altijd contact opnemen.
Kan niks beloven, maar niet geschoten is altijd mis.
er zit een "relaese from line op" maar dan valt ze onmiddellijk uit, en werkt zet geen cyclus af.
er zit ook een "pulse from line" op, geen idee waarvoor dit is.