Anoniem
Ik heb een diode geplaatst in serie met een warmteelement omdat ik het vermogen van een wandconvector wilde halveren. Dit werkt uitstekend.
Nu hoorde ik van iemand dat dit harmonische storingen op net zou geven.
Klopt dit, en in welke mate is dit zo?
Want ik weet dat deze methode ook gewoon in föhnen gebruikt wordt (werd?)
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ja, maar niet zoveel dat iemand er last van heeft. Dimmers geven ook harmonische, net als snelheidsregelaars van stofzuigers en schakelende voedingen zonder power factor correctie.
Zelfs als iedereen dit zou doen, zou het goed gaan, zolang iedereen de diode willekeurig in de ene of andere richting zet, zodat het gemiddeld uitkomt.
Als je dit zelf bij meerdere panelen doet, is het wellicht raadzaam om de diodes in tegengestelde richting te plaatsen.
De asymmetrische belasting van de pos en neg alternantie veroorzaakt ook nog een dc niveau op het net....nog meer vervuiling dus.
Ook "dc-ellende" wordt weggemiddeld door andere panelen of verbruikers die dezelfde truc toepassen, dus per saldo niet iets om daar zorgen om te maken.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een brugcel is daar qua bouwvorm en kostprijs meestal het handigste voor. Schroefgat in het midden om hem vast te zetten en aansluiten kan met fastonstekers.
Op 4 december 2023 21:56:54 schreef Krelis Vonketrekker:
Voor de hogere frequenties, een C van ong. 10 nf 450 Volt over de diode zetten.
450V AC dan wel. Een 1kV DC type is een stuk voordehandliggender.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (45%)]
Lijkt mij een vrij zinloze actie.
Wat is een hoge frequentie die storing geeft?
Laten we zeggen, alles boven de 100kHz.
Berekening amplitude van een 100kHz-signaal:
Laten we aannemen dat de gelijkgerichte sinus een blokgolfvorm heeft. De top-topwaarde van deze blokgolf is dan 325V. De gemiddelde waarde is dan 162V en is gelijk aan de effectieve waarde.
100kHz is de 100.000/50-e harmonische van de 50Hz blokgolf. De amplitude daarvan 1/2001 e deel van de 50Hz signaal. De amplitude is dus 162/2001 V = 81mV. Zou je daarvan last hebben?
Een simpel FM-zendertje heeft op 100MHz 1V op zijn antenne staan en die komt ook niet veel verder dan honderd meter.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat het bedoeld was om de schakel"geluiden" van de diodes te onderdrukken. Dat is hier inderdaad misschien overdreven.
Op 4 december 2023 23:18:37 schreef maartenbakker:
Een brugcel [...]
Nee, juist niet! Je gebruikt dan beide fasen, terwijl het juist de bedoeling was om er maar één te gebruiken (teneinde de effectieve waarde van de spanning te halveren).
Op 5 december 2023 20:01:27 schreef Erik Baas:
[...]Nee, juist niet! Je gebruikt dan beide fasen, terwijl het juist de bedoeling was om er maar één te gebruiken (teneinde de effectieve waarde van de spanning te halveren).
als je maar 2 aansluitingen pakt, heb je 4 diodes die hetzelfde doen en ongeveer 1V spanningsval (gewoon de + en - aansluiting pakken, niet de wisselspanningcontacten)
en met zo ene heb je goeie warmteafvoer. doen met gemak 35A
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Nee, juist niet! Je gebruikt dan beide fasen
Het is niet omdat men een brug met vier diodes plaatst, dat men die diodes ook alle vier gaat gebruiken. Zelfs als men er maar een of twee gebruikt is zo'n brug mechanisch onovertroffen met stevige montage, goede koeling, en solide faston-connectors.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@fcapri: als je nou die rechter aansluiting los laat, en de beide AC aansluitingen samen pakt, heb je 2 diodes parallel, maar geen 2 in serie, en dus ook maar de helft van de warmteontwikkeling.
maartenbakker
Golden Member
Dat is absoluut efficiënter, hoewel met de diodes in serie de kans weer kleiner is dat ze in sluiting gaan. Verder heeft fcapri precies de foto geplaatst van het soort brugcel dat ik in gedachten had.
SparkyGSX
Dat denk ik niet, want met 4 in plaats van 2 diodes krijg je meer verlies, en dus een hogere temperatuur. Zolang de diodes geschikt zijn voor de spanning dan, maar anders heb je gewoon een verkeerde gelijkrichter gekozen.
Daarbij, als ze in sluiting gaan, werkt die verwarming gewoon weer op vol vermogen, dat lijkt me dus ook niet gelijk een heel groot probleem.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
die diodes zijn gemaakt voor 35A.
als je daar dan een apparaat van pakweg 10A (2300W) op half vermogen gaat draaien, gaan die diodes daar niet zo snel van kapot gaan. ze draaien dan op 30%
warmte gaan ze idd produceren. 5-6W met 2 diodes, en 10-12W met 4.
Op 4 december 2023 21:43:40 schreef ohm pi:
Ook "dc-ellende" wordt weggemiddeld door andere panelen of verbruikers die dezelfde truc toepassen, dus per saldo niet iets om daar zorgen om te maken.
Of door transformatoren. Met name de wat dikkere ringkerntransfo's zoals vaak toegepast in (zelfbouw) versterkers kunnen lelijk gaan brommen. Wel hinderlijk, maar niet schadelijk. Kan je ook weer oplossen met een DC blocker, maar mijns insziens kan je beter het probleem bij de bron aanpakken.
hardbass
PE2BAS
Let op als je diodes in parallel gaat zetten. Als er een kleine afwijking in zit kan het zomaar zijn dat de stroom door een van de 2 veel groter wordt. De diodes moeten dus in hun eentje de hele stroom aankunnen!
Weten we al om wat voor vermogen het gaat?
Arco
Special Member
Op 6 december 2023 12:38:42 schreef Arco:
Diodes in een brugcel of duodiode zijn al goed gematched...
Toevallig wellicht omdat ze uit dezelfde batch komen, wat voor de functie is dat niet nodig.
En dan nog, de heetste diode heeft de laagste spanningsval waardoor die diode meer stroom op zich gaat nemen en heter wordt ... enz enz.
Net als bij torren heb je voor diodes serieweerstanden nodig om de last te verdelen.
Niet dat dat hier boeit, neem een 35A brug en je zit altijd goed.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Als je nou 2 identieke elementen hebt en bij elk ervan de diode de 'andere kant' op zet ... 
In plaats van gewoon 1 van de 2 af te schakelen
Arco
Special Member
Net als bij torren heb je voor diodes serieweerstanden nodig om de last te verdelen.
In de praktijk valt dat wel mee, alleen voor losse diodes aan te raden...
Als er al verschil tussen 2 diodes zit dan is dat klein bij brug of duodiodes.
De diode met de laagste Vf zal, door de stroom erdoorheen, een stijgende Vf hebben, zodat de andere diode ook mee gaat doen.
(bij iets van 1A stijgt de Vf al van 0.6v naar 0.75v...)
maartenbakker
Golden Member
Diodes in een brugcel zijn thermisch gekoppeld en komen doorgaans uit dezelfde batch. Toch is het best practice om de brug zo te kiezen dat een enkele diode de volledige stroom aankan. Dat zal hier geen probleem zijn.
Op 6 december 2023 13:19:49 schreef Arco:
De diode met de laagste Vf zal, door de stroom erdoorheen, een stijgende Vf hebben, zodat de andere diode ook mee gaat doen.
Maar Vf daalt bij stijgende temperatuur. Dus de diode die het meeste vermogen verstookt (en het meeste opwarmt) zal een lagere Vf krijgen en dus meer stroom te verduren. En dus nog meer opwarming.