Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Deze speler al lange tijd in gebruik en het viel op dat deze de laatste tijd regelmatig de melding 'No Disc' gaf. Speler is van 1997 maar niet extreem veel gebruikt.
Na het schoonmaken van de laser (niet heel vies) lijkt er iets van verbetering te zijn. Alleen als het toestel >30min spanningsloos heeft gestaan start deze lastig op. Na uit/aan gezet te hebben of de laden open/close lijkt er weer wat leven in te komen.
Het afspelen van zowel originele als gebrande CD's gaat daarna zonder problemen. Ook bij veelvuldig skippen tussen de tracks gaat het afspelen zonder issues door.
De voedingsspanningen zijn gemeten en OK. RF niveau en de E-F balance getest volgens SM. Deze lijken ook in orde te zijn. Tests zijn gedaan met de voorgeschreven Sony test CD.
Heeft iemand nog een suggestie waar ik zou kunnen zoeken?
SM en scope screenshots:
https://www.dropbox.com/scl/fo/3hvb331jwyzm81rms3zjt/h?rlkey=xns6psqlq…
Een vergelijkbaar euvel: https://www.circuitsonline.net/forum/view/156189
Hij heeft uiteindelijk C103 vervangen, zou in de jouwe C120 moeten zijn als ik even snel in het schema kijk, 10uF, 16V. Redelijk standaard elcotje; moeite van het meten/vervangen waard lijkt mij?
Piet elektro
Bedankt voor de link. Lijkt inderdaad een soortgelijk issue te zijn.
Heb het bord gedemonteerd en alle SMD elco's losgehaald en gemeten.
Het viel op dat de 47uF exemplaren een vrij hoge ESR hadden (>40 Ohm).
C101 (47uF) had een capaciteit van 25uF en dit is mogelijk de bron van het issue aangezien deze in de laser driver zit (rondom Q101). Mogelijk dat een combinatie van verlaagde capaciteit de laser niet door de koude start heen komt.
Uiteindelijk besloten alle elco's op dit bord te vervangen. Na alles weer te hebben teruggeplaatst gelijk aangesloten en de CD werd in één keer gelezen. Goed nieuws dus.
Ik laat het toestel nu even een uurtje met rust en kijk daarna hoe het is.
Piet elektro
Net getest en het de speler leest de CD direct goed in. Apparaat werkt weer zoals het hoort!
De 33uF heb ik laten zitten omdat deze nog goed was en ik hier geen nieuw exemplaar van had liggen.