Hoi allen,

niet echt mijn playground, dus ik stel de (wsl domme) vraag hier even.

Ik heb een hydraulisch aggregaat op de kop kunnen tikken , daar staat een drijfkracht motor van 7.6kW op. De kabels naar de motor waren gewoon doorgeknipt maar nog aangesloten in het kastje op de motor.
zie afbeelding :
https://ibb.co/27h2Dry

er gaan dus 2 kabels naar de motor waarvan een op
U1-V1-W1 is aangesloten en een op W2-U2-V2

Ik ga er van uit dat is gedaan om de motor in ster-driehoek op te starten?

Vraag is nu : kan ik deze motor gewoon op 380v laten draaien door
U1-W2
E2-V1
V2-W1
met elkaar te verbinden?

En nog dit : de motor is zwaar overbemeten en op de locatie waar hij moet draaien hebben we geen 3x380v maar enkel 3x230v drijfkracht. Heeft de motor veel te lijden als deze enkel op 230v zou worden aangedreven ?

Alvast bedankt.

Ja die motor heeft gestart met een ster driehoek schakeling.
Ja je kan op een 3x 400V net de motor in driehoek aansluiten zoals je zelf beschrijft.
Nee deze motor kan normaal niet werken op een 3x 230V net. Als die motor echt maar heel weinig hoeft te doen kan je het denk ik wel proberen maar gebruik altijd een geschikte motor beveiliging schakelaar of minimaal een thermische motor beveiliging.

Heeft de motor veel te lijden als deze enkel op 230v zou worden aangedreven ?

Door de lage spanning is het moeilijker voor de motor om zijn nominale toerental te halen en als die trager draait dan normaal zal die ook eerder te warm worden. Maar alles hangt dan dus af van hoe zwaar je de motor gaat belasten. Grootste gevaar is dus oververhitting van de motor. En dat heeft niet alleen met de belasting te maken maar ook met de hoe lang je dat doet.

In eerste instantie zou je denken, de spanning wordt wortel 3 kleiner als de Z vande motor gelijk zou blijven word de stroom ook wortel 3 kleiner. waardoor het vermogem wortel 3x wortel3 = wortel 9= 3x zo klein word. Maar door de lagere spanning wordt het toerental lager en neemt de slip toe, waardoor de temperatuur en stroom toenemen. Dus je mag al blij zijn als je 1/4 van het vermogen tot je beschikking hebt en goed moet monitoren dat ie met te warm word

Op 7 december 2023 17:25:56 schreef nestor0973: Heeft de motor veel te lijden als deze enkel op 230v zou worden aangedreven ?

Dat word geen succes. Met een frequentieregelaar gaat het wel onder voorwaarde dat je hem foutloos instelt. Dus nominale motorspanning op 230V en nominaal toerental op (bij een 1500RPM motor) 860RPM.
Aansluiten in driehoek.

Ok, bedankt iedereen voor de verhelderende antwoorden !

Maar door de lagere spanning wordt het toerental lager en neemt de slip toe,

Voor een onbelaste motor zal die gewoon zijn normale toerental halen. Maar onder steeds groter worden de belasting word dat steeds moeilijker. Als de spanning te laag is voor zijn belasting dat heb je ook kans dat het toerental ineens bijna 0 word.

In eerste instantie zou je denken, de spanning wordt wortel 3 kleiner als de Z van de motor gelijk zou blijven

De stroom is afhankelijk van het toerental bij een gelijkstroom motor zou je zegen tegen-EMK bij een 3 fase motor heet dat anders. Maar het idee is hetzelfde als de motor licht belast word en zijn nominale toerental haalt dan is de stroom representatief voor het te leveren koppel en zal een normale waarde hebben.
Pas als de belasting te groot word waardoor het toerental niet meer gehaald word kan de stroom heel sterk toenemen.

Met een frequentieregelaar gaat het wel onder voorwaarde dat je hem foutloos instelt.

Ja dat is de eigenlijk de goede oplossing. De motor gewoon bewust een lager toerental laten draaien waarbij het toerental wel hoort bij de spanning.
Andere oplossingen kunnen zijn een transformator of een motor die wel op 3x 230V gebruik kan worden. En eigenlijk is die laatste het meest zinvolle als je dan toch dat motor vermogen niet nodig is neem dan ook gewoon een kleinere motor.

Een F.O. gaat bij jou helaas niet werken.
Je hebt 3x (130/)230V, een 1 fase of een 3 fase FO geeft dan een spanning uit van 3x 230V.
Je motor is voor 380/660, dus ongeschikt voor 3x230V.
Je komt V3 = 1,73 te kort.
Let op dat je motor (op 3x 380V) ca 15 Ampere is.
Op 3x230V nog een beetje meer. (25 A)
Kan je zekering dit aan?

Een FO gaat wel degelijk, lees het nog eens goed na. Uiteraard krijg je 3x230V maar de nominale frequentie kun je lager instellen om de V/f verhouding weer netjes kloppend te krijgen.
Een vierpolige motor krijgt bij 860RPM maar 230V dus dat moet je instellen als nominale waarden.

Je moet voor deze motor (7.6 kW ???) wel een 400V frequentie sturing hebben die geschikt is voor een 15kW motor ...

Ik vermoed dat een 3x230V frequentie sturing niet direct leverbaar is.
En een 1x230V type is wat aan de kleine kant.

Het is een creatieve oplossing, maar het zal wellicht wel functioneren.

Probleem blijft wel dat het afgegeven mechanisch asvermogen te laag gaat zijn indien de hydraulische groupe in zijn originele toepassing wordt hergebruikt.

Als dit de originele motor is, zal deze vast niet meer dan 25% over bemeten zijn eerder 15%.

Op 8 december 2023 12:01:26 schreef pamwikkeling:
Ik vermoed dat een 3x230V frequentie sturing niet direct leverbaar is.
En een 1x230V type is wat aan de kleine kant.

Een 3x230V drive tot 55/75kW is normaal leverbaar. Dikkere zijn er ook wel maar dan moet je wat langer wachten.

Een trafo kan natuurlijk, maar die zal wel iets duurder uitpakken.

Het zal uiteindelijk gaan aangedreven worden door een 20kva
230-400v transformator. Dan voorkom ik ineens ook de nodige
problemen. Stroomsterkte is hier op het bedrijf geen probleem
tot 80A

Wil die dikke stroom wel door die trafo?
Startstroom is meen ik, dit komt hier vaker langs, zo'n 6x Inom
Uitproberen, met de optie van teruggeven als het niet gaat.

Uiteraard krijg je 3x230V maar de nominale frequentie kun je lager instellen om de V/f verhouding weer netjes kloppend te krijgen.
Een vierpolige motor krijgt bij 860RPM maar 230V dus dat moet je instellen als nominale waarden.

Eigenlijk is dit dus het omgekeerde van de 87Hz technologie?
Factor 1,73 minder vermogen dus?
En hier dus een lager debiet van de hydrauliek pomp... wat eventueel timing problemen bij de machine kan geven

Op 8 december 2023 15:02:08 schreef mvdk:
Wil die dikke stroom wel door die trafo?
Startstroom is meen ik, dit komt hier vaker langs, zo'n 6x Inom

Dat hoeft toch ook niet, als die trafo de piek wat kleiner maakt lijkt mij geen probleem.

Op 8 december 2023 15:32:43 schreef OXO:
Eigenlijk is dit dus het omgekeerde van de 87Hz technologie?

Da's inderdaad het zelfde, maar dan juist met een lagere spanning.

Op 8 december 2023 15:02:08 schreef mvdk: Startstroom is meen ik, dit komt hier vaker langs, zo'n 6x Inom

Als het een nieuwe motor is zelfs gemakkelijk 12x Inom.

Zonder ster/driehoek; FO of softstarter red je het niet op die trafo en die zekeringen!
Vergeet niet dat de nominale van 15 a 16 amp een wortel 3 opgetransformeert word en reken dat maar x 7 a 12.