Kan iemand mij vertellen of onderstaande lampjes doorgaans een vaste spanning heeft?
Dit zijn nog gloeilampjes welke geïntrigeerd zitten in een bloemstuk. Nu zijn er een paar defect geraakt en de rest is er ook mee gestopt.
Nu vind ik onderstaande reservelampjes bij allekabels.nl maar er staat niks bij over voltage.

Bij die oude (kerstboom)lampjes zitten ze meestal in serie gewoon op de 230V.

Dus met 20 lampjes is elk lampje 230/20 = 11.5V

1 lampje defect en de hele string werkt niet meer.

Dat soort lampjes bestaat in bijna allerlei spanningen die je bedenken kunt tussen de 2.5v en 36v...

Op 7 december 2023 21:36:05 schreef DJSmiley:
Bij die oude (kerstboom)lampjes zitten ze meestal in serie gewoon op de 230V.

Dus met 20 lampjes is elk lampje 230/20 = 11.5V

1 lampje defect en de hele string werkt niet meer.

Het zijn er idd 20 en zijn allemaal doorgebrand, vermoedelijk is er 1 in sluiting geraakt en de rest overbelast geraakt. Echt allemaal zwart.
Moet dus 12v lampjes hebben, ik ga ff opzoek.

Reservelampjes 20 stuks zijn lastig te krijgen en achterlijk duur.
Maar bij de Xenos verkopen ze nog strings van 20 gloeilampjes op 230v voor een paar euro, dus haal zo'n setje op en zet de lampjes over.

Er zit een ptc weerstandsdraadje in die lampjes, die zie je net boven dat kraaltje zitten.
Bij een defect lampje blijft de rest dan aan maar brandt iets feller.
De volgend sneuvelt snel en zo is in een kettingreactie alles zo kapot.
Kan je er geen led snoertje in prutsen?
Anders een snoertje kopen en de lampjes overzetten inderdaad.

Helaas zal een compleet nieuw snoerje met LED's aanzienlijk goedkoper zijn dan het vervangen van individuele lampje; da's "modern"

Raar dat ze er niet bij zetten voor welke lichtketen die lampjes zijn, want er zijn een hele boel lengtes. Die dingen kwamen in strings van variabele lengte. In elk geval zou ik zou inderdaad voor die Xenos lichtketting gaan.

Op 7 december 2023 22:29:24 schreef revado:
Er zit een ptc weerstandsdraadje in die lampjes, die zie je net boven dat kraaltje zitten.
Bij een defect lampje blijft de rest dan aan maar brandt iets feller.
De volgend sneuvelt snel en zo is in een kettingreactie alles zo kapot.

Ik begreep dat het geen PTC draadje is, maar een normaal draadje dat over een laagje oxide is gewonden. Als er 230V op komt te staan slaat de oxidelaag door en is het lampje kortgesloten. Een PTC zou ook raar zijn, dan zouden de andere lampjes toch minder gaan branden? Ik weet ook niet waar DJSmiley de "hele string kapot" theorie vandaan heeft, want dat is volgens mij al decennea niet meer hoe die lampjes werken. Er zit vaak wel een soort zekeringslampje, vaak met een witte top, die niet kortsluit en de stroom onderbreekt als de andere lampjes 'en masse' stuk gaan.

PS Dit is misschien nog wel zo een ding dat je op AliExpress zou kunnen vinden. Als je extra betaalt krijg je het voor kerst...

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (14%)]

Normaal zit er ook 1 zekeringslampje in de string.
Die geeft 't op als er teveel lampjes gesneuveld zijn om de rest te beschermen (is meestal een lampje met een witgeverfde punt)

Behalve als er op bezuinigd is door de fabrikant, of al eens vervangen door iemand die geen zekeringlampje bij de hand had of er niet van wist.

Die theorie kwam uit mijn eigen ervaring.. maar die is idd gebaseerd op budgetlampjes van 10tallen jaren geleden. Daar was 1 lampje stuk = alle lampjes uit.

Idd, niks beveiligd verder.
Ze is er nogal aan gehecht, lampjes hebben het 16 jaar volgehouden dag in dag uit s'avonds gebrand. Straks in ere herstellen, de vrouw weer blij.

Gewoon kijken bij XENOS, KWANTUM, of ACTION Daar ga je niet voor modderen, tenzij je tegen LED lichtsnoer bent.
Je zou zelfs nog kunnen kiezen voor echte kaarsjes, hoewel die waarschijnlijk ook zijn 'verdwenen'...

Op 8 december 2023 10:09:43 schreef Tidak Ada:
Gewoon kijken bij XENOS, KWANTUM, of ACTION Daar ga je niet voor modderen, tenzij je tegen LED lichtsnoer bent.
Je zou zelfs nog kunnen kiezen voor echte kaarsjes, hoewel die waarschijnlijk ook zijn 'verdwenen'...

Het is inmiddels gelukt.
En even ombouwen naar led gaat niet, is compleet geïntegreerd met het bloemstuk.

Als je alle lampvoetjes nog hebt kun je er ook alleen nieuwe lampjes in steken...
https://www.reichelt.nl/nl/nl/kleine-signaallamp-met-draad-t1-1-4-wt-1…

Als je alle 20 lampjes vervangt doet het exacte vermogen er ook niet meer toe. Anders zou je helderheidsverschillen krijgen.

Dan alleen nog hopen dat het voetje past, want ook dáár zijn varianten in. (Of een heel nieuw snoertje er in vlechten). En soms zit het lampje echt vast in de plastic houder.

Op 7 december 2023 22:13:02 schreef klabam:
Reservelampjes 20 stuks zijn lastig te krijgen en achterlijk duur.
Maar bij de Xenos verkopen ze nog strings van 20 gloeilampjes op 230v voor een paar euro, dus haal zo'n setje op en zet de lampjes over.

*duim omhoog emoji* puik plan, dan heb je ook de voetjes mocht het niet passen.

Ik heb een voorraadje halfkapotte kerstverlichting met gloeilampjes. Die bewaar ik. 1 dient om te gebruiken, de 2e als bron van reservelampjes.

Voor algemene verlichting vind ik leds helemaal prima, maar voor kerstverlichting heb ik toch echt liever gloeilampjes.

Op 8 december 2023 11:11:34 schreef klabam:
[...]

Het is inmiddels gelukt.

TOP! En het mooiste is met een eigen oplossing :)