luidsprekers kapotte buizenradio aansluiten op jack 3,5mm out

Op 9 december 2023 13:33:36 schreef henry70:
hier is het type plaatje

Wow er ligt een Siemens (?) reservebuis in! Is dat die ECC85?

Op 9 december 2023 15:22:11 schreef RAAF12:
[...]

Wow er ligt een Siemens (?) reservebuis in! Is dat die ECC85?

Nee,

Een Haltron... ;)

Op 9 december 2023 12:45:09 schreef Ledlover:
Als test kan je 'm inderdaad op 220v zetten. Voor langdurig gebruik echter op 245v zetten. De transformatoren en EL84's in plano's worden vaak behoorlijk warm.

De radio zal bij een netspanning van 230v op stand 245v gewoon correct moeten werken.

Overigens raken de ecc85's na het afstemoog het vaakst uitgeput. Het is een zwaar belast buisje. Ze beginnen zo langzamerhand duurder te worden omdat het een van de weinige FM-geschikte buizen is, en omdat de roosterconstructie in de ECC85 een extreem kleine tolerantie heeft - enige tientallen micrometers. Dat kunnen moderne buizenfabrieken niet of nauwelijks bereiken waardoor er geen nieuwe vervangers beschikbaar zijn.

Is prima te vervangen door de ECC88 ik heb ze vaak een op een uitgewisseld met E88CC die ik gratis had gekregen, de PTT keurde de buizen in de voortrappen snel af in de straalverbindingstoren, na iets van 1000 uur meen ik gingen ze eruit. Maar goed, als een antieke buizenradio liefhebber iets moet hebben lukt dat meestal wel, er zijn ook in het NL taalgebied zat forumleden die kunnen helpen en elkaar geen poot uitdraaien. Buizenradioclub is er een van. NOS buizen van een goed merk kan idd op termijn een probleem worden. Het houd een keer op met de zeldzame schatten op de zolders :-)

Op 9 december 2023 14:15:50 schreef Arco:
@TS: Je foto's kloppen niet.
De frontfoto is van een B5x, de achterzijde is van een B4x... :?

die 1e foto had ik van het internet geplukt, wist niet dat er verschillende versies van die plano's waren. Zie het nu ook aan die 4 knoppen. Is mijn radio stereo? denk het niet is ook niet erg. Hier is de echte voorkant:

Op 9 december 2023 15:39:47 schreef henry70:
[...]

die 1e foto had ik van het internet geplukt, wist niet dat er verschillende versies van die plano's waren. Zie het nu ook aan die 4 knoppen. Is mijn radio stereo? denk het niet is ook niet erg. Hier is de echte voorkant:

Een ongerelateerde foto van een andere radio is meestal niet erg behulpzaam...

Is 'ie stereo?
De radio niet, de versterker wel (pickup/tape).

Achterzijde B4x23a heb ik helaas niet...

als ik niets kan vinden kan ik ook zelf een achterwand maken met een stuk hardboard plaat. Even terug komen op de FM, deze ruist niet.

Op 9 december 2023 17:03:29 schreef henry70:
als ik niets kan vinden kan ik ook zelf een achterwand maken met een stuk hardboard plaat. Even terug komen op de FM, deze ruist niet.

Ik had de link al eerder gegeven maar in dat artikel staan ook twee links naar de a. de gebruiksaanwijzing en b. het schema en wat tips om het apparaat op te knappen, indien nodig.
https://www.techniekvantoen.nl/philips-b4x23a/

Btw. 'laagvormige' luidsprekers zjn natuurlijk laagohmige luidsprekers....
Vermoedelijk sloeg de spellingscontrole op hol.

heb de radio niet hier, heb even een pijl gezet bij de foto is dat sk6? Ik kan je ook vertellen dat de FM knop zwaar gaat met indrukken. de anderen banden werken.

Bij veel Philipstoestellen gaat de FM-knop zwaar omdat hij ook het afstemmechanisme omschakelt.

Deze twee zou ik vervangen maar misschien eerst even kijken en het FM probleem oplossen?

klik voor groter

Op 9 december 2023 15:54:38 schreef Arco:

Is 'ie stereo?
De radio niet, de versterker wel (pickup/tape).

De B5X23A ja. Maar hier staat geen Bi-Ampli op de schaal, en er is ook maar één luidsprekeruitgang. De radio is ook maar voorzien van één EL84.

Een echte Basic Plano. Als troostprijs: wel twee luidsprekers.
De /74 geeft aan dat de fm-band doorloopt tot 108 MHz.

Op 8 december 2023 22:30:25 schreef RAAF12:
[...]

Yep! Ik heb er een gehad een Zweedse versie met wat afwijkende zenders op de schaal. Die werden destijds veel goedkoper in NL geleverd.

Deze?:

B5S12A

[Bericht gewijzigd door keebrev op (25%)]

Yep! Frän bij de linkertoets en al die Scandinavische zenderstationsnamen op de afstemschaal. Een feest van herkenning :-)

Staat een B5S12A op marktplaats...

Die Zweedse Plano hadden wij vroeger thuis ook.De schaal is in het echt blauwer dan op de foto hier.Links en rechts van de EM84 2 wijzertjes achter het glas.

Er was een Rotterdamse zaak die ze goedkoop aanbood, vermoedelijk Correct. Leuk dat jullie er ook een hadden! Bij mijn weten hadden we geen echte FM antenne op het dak staan maar lag er zo'n lintlijn dipooltje achter de radio.

Op 9 december 2023 17:17:48 schreef Arco:
Werkt de rest wel? (PU/LG/MG/KG)
SK6 is vaak vuil of het touwtje is gebroken (zit via touwtje aan SK5 vast voor AM/FM omschakeling...)
Als alleen de FM niet werkt (is het hele bereik van 88-104MHz zonder ruis?) dan is de ECC85 een goede kandidaat...

[bijlage]

hem de radio nog niet thuis, kan ik het touwtje checken alleen de achterwand is er af of moet de onderkant ook even los?

als de radio niet te redden is, kan je ook gewoon een stel speakers kopen die in de behuizing passen, een gele led op de wijzerplaat richten langs binnen en een 12V versterkertje inbouwen

heb ik ook gedaan met de mijne. kabels gaan gewoon naar buiten achter die karton achterwand.
steek de 12V adapter in, de radio verlichting springt aan en die speelt music van mijn laptop die eraan hangt (laptopspeakers zijn zowieso al een ramp).

radio is voor de rest niks aan gewijzigd en kan perfect weer naar origineel

en gaat de helft minder stroom verbruiken i.p.v 55W ik verwacht wel dat ie te redden is. 2e hands kun je ze ook kopen. Wil hem toch houden om persoonlijke waarden heeft vroeger bij mij op de slaapkamer gestaan. Dat was rond 1985 de FM deed het toen al niet

Op 10 december 2023 18:02:36 schreef fcapri:
als de radio niet te redden is, kan je ook gewoon een stel speakers kopen die in de behuizing passen, een gele led op de wijzerplaat richten langs binnen en een 12V versterkertje inbouwen

heb ik ook gedaan met de mijne. kabels gaan gewoon naar buiten achter die karton achterwand.
steek de 12V adapter in, de radio verlichting springt aan en die speelt music van mijn laptop die eraan hangt (laptopspeakers zijn zowieso al een ramp).

radio is voor de rest niks aan gewijzigd en kan perfect weer naar origineel

Als het een b4x12 of 23a is, kan je gewoon de interne speakers laten zitten en een versterker aansluiten op de laagohmige speakeruitgang. Kan voor het toestel geen kwaad. Kan je 'm ook gewoon echt functioneel houden.

nee dat is niet wat ik wil, het geluid moet uit de buizenradio komen, wil jack 3,5out op de din connector aansluiten, en als de FM gemaakt kan worden is dat mooi meegenomen.

Kan ook met Bluetooth

Maar met een snoertje is ook prima, die mono DIN input op de radio is wat gevoeliger dan de Philips aansluiting die er naast zit. Er zit een 100k weerstand mee in serie. Of het koptelefoon volume op de iPhone aanpassen.

oké die Bluetooth adapter gaat dan aan de din met een verloop. Maar volgens Arco zijn de tape en de pickup stereo de FM niet, Tape is de din ingang

Je kan het zien op het schema, op de 5 polige DIN is L+R doorverbonden. Voor stereo moet de radio worden uitgebreid maar dat is een flinke klus.

De BT module foto was een voorbeeld zoals die veel in auto's worden gebruikt en die hebben een oplaadbare accu erin zitten. De kwaliteit varieert. Voor thuis kan je beter een wat duurdere kopen met een adapter voeding.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (41%)]

Het FM tuner gedeelte staat in de link. Ik meen dat er een testpunt op de tuner zit om de anodespanning te meten dan hoeft het blik niet open. Mooier is om de weerstanden ook gelijk te meten maar dat is wat meer werk. Als de ECC85 defect is dan is die te koop.