Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Heb gewoon een achterkant van een plano gezocht,het ging tenslotte over de tape/p.u. aansluiting.Over de 800 Ω speakers waren we het al eens.. 
thanks Arco, ik zie dat je een hele collectie plano's hebt top. Mijn radio heeft geen achterwand die wil ik ook nog op de kop zien te tikken
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Maartenbakker, die eerder in dit topic reageerde, verkoopt een aantal typen achterwanden:
https://www.elba-elektro.nl/geluid/buizenradios/onderdelen/achterwande…
Ik weet niet of het juiste type ertussen zit (maar misschien heeft ‘ie dat alsnog wel maar niet op de site staan?)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 8 december 2023 23:30:22 schreef henry70:
volgens mij net niet er tussen
Kwam me ook niet bekend voor. Ik heb niet zo heel veel achterwanden, en die ik heb staan er allemaal op. Misschien heeft Ben Dijkman iets. Je zou het ook op het Nederlands Forum voor Oude Radio's kunnen vragen.
@Arco: kennelijk gekruist
ik laat een post wel eens een paar minuten openstaan. Als jij hem kan helpen des te mooier natuurlijk.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mooi Arco,ik ga kijken om welke serie het precies gaat, ik woon bij je in de buurt in Boxmeer dat is makkelijk. maar eerst moet ie even spelen, en eventueel de FM fixen
Als test kan je 'm inderdaad op 220v zetten. Voor langdurig gebruik echter op 245v zetten. De transformatoren en EL84's in plano's worden vaak behoorlijk warm.
De radio zal bij een netspanning van 230v op stand 245v gewoon correct moeten werken.
Overigens raken de ecc85's na het afstemoog het vaakst uitgeput. Het is een zwaar belast buisje. Ze beginnen zo langzamerhand duurder te worden omdat het een van de weinige FM-geschikte buizen is, en omdat de roosterconstructie in de ECC85 een extreem kleine tolerantie heeft - enige tientallen micrometers. Dat kunnen moderne buizenfabrieken niet of nauwelijks bereiken waardoor er geen nieuwe vervangers beschikbaar zijn.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Apart. Dat zal samenhangen met uitvoeringsnummer /74.
Hoe dan ook, de ECC85 kan slecht zijn, een van de anodeweerstanden van de ECC85 idem (dan helpt een nieuwe ECC85 wel, maar lijkt al relatief snel weer slecht). Het afstemoog is goed te vervangen door een Russisch type, 6E1P als ik me goed herinner. Daarnaast alle teerknollen, ik denk een stuk of 4 a 5, in elk geval de twee bij elke uitgangstrafo. Die vervang je door MKP of FKP types van dezelfde waarde. Als er eentje over het net zit of tussen net en chassis gebruik je daar een X2 respectievelijk Y2 type voor.
@Ledlover: de ECC85 is toch geen spanroosterbuis? Ik denk dat de productie haabaar zou zijn als er vraag naar was.
maartenbakker
Golden Member
Sorry, had m'n post al aangepast, ik kon het lezen op de vorige foto die ik over het hoofd gezien had. Bouwjaar van je toestel is trouwens 1964.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
Arco
Special Member
Op 9 december 2023 13:30:46 schreef maartenbakker:
@Ledlover: de ECC85 is toch geen spanroosterbuis? Ik denk dat de productie haabaar zou zijn als er vraag naar was.
Voor zover ik weet wel, maar mijn bron zijn andere hobbyisten op internet. Ik ben niet de Philips databoeken ingedoken.
Vraag komt er pas in voldoende mate als je ze als fantastische high end/vervormende gitaar spanroosterbuis presenteert voor een snaarstrak geluid ofzo. Er is wel e.e.a. aan ECC's te krijgen maar dan vooral voor de productie van moderne buizenversterkers en gitaarversterkers.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (29%)]
Op 9 december 2023 13:33:36 schreef henry70:
hier is het type plaatje
Wow er ligt een Siemens (?) reservebuis in! Is dat die ECC85?
Arco
Special Member
Op 9 december 2023 15:22:11 schreef RAAF12:
[...]Wow er ligt een Siemens (?) reservebuis in! Is dat die ECC85?
Nee,
Een Haltron... 
Op 9 december 2023 12:45:09 schreef Ledlover:
Als test kan je 'm inderdaad op 220v zetten. Voor langdurig gebruik echter op 245v zetten. De transformatoren en EL84's in plano's worden vaak behoorlijk warm.De radio zal bij een netspanning van 230v op stand 245v gewoon correct moeten werken.
Overigens raken de ecc85's na het afstemoog het vaakst uitgeput. Het is een zwaar belast buisje. Ze beginnen zo langzamerhand duurder te worden omdat het een van de weinige FM-geschikte buizen is, en omdat de roosterconstructie in de ECC85 een extreem kleine tolerantie heeft - enige tientallen micrometers. Dat kunnen moderne buizenfabrieken niet of nauwelijks bereiken waardoor er geen nieuwe vervangers beschikbaar zijn.
Is prima te vervangen door de ECC88 ik heb ze vaak een op een uitgewisseld met E88CC die ik gratis had gekregen, de PTT keurde de buizen in de voortrappen snel af in de straalverbindingstoren, na iets van 1000 uur meen ik gingen ze eruit. Maar goed, als een antieke buizenradio liefhebber iets moet hebben lukt dat meestal wel, er zijn ook in het NL taalgebied zat forumleden die kunnen helpen en elkaar geen poot uitdraaien. Buizenradioclub is er een van. NOS buizen van een goed merk kan idd op termijn een probleem worden. Het houd een keer op met de zeldzame schatten op de zolders 
Op 9 december 2023 14:15:50 schreef Arco:
@TS: Je foto's kloppen niet.
De frontfoto is van een B5x, de achterzijde is van een B4x...
die 1e foto had ik van het internet geplukt, wist niet dat er verschillende versies van die plano's waren. Zie het nu ook aan die 4 knoppen. Is mijn radio stereo? denk het niet is ook niet erg. Hier is de echte voorkant:
Arco
Special Member
Op 9 december 2023 15:39:47 schreef henry70:
[...]die 1e foto had ik van het internet geplukt, wist niet dat er verschillende versies van die plano's waren. Zie het nu ook aan die 4 knoppen. Is mijn radio stereo? denk het niet is ook niet erg. Hier is de echte voorkant:
Een ongerelateerde foto van een andere radio is meestal niet erg behulpzaam...
Is 'ie stereo?
De radio niet, de versterker wel (pickup/tape).
Achterzijde B4x23a heb ik helaas niet...
als ik niets kan vinden kan ik ook zelf een achterwand maken met een stuk hardboard plaat. Even terug komen op de FM, deze ruist niet.
Arco
Special Member
Op 9 december 2023 17:03:29 schreef henry70:
als ik niets kan vinden kan ik ook zelf een achterwand maken met een stuk hardboard plaat. Even terug komen op de FM, deze ruist niet.
Ik had de link al eerder gegeven maar in dat artikel staan ook twee links naar de a. de gebruiksaanwijzing en b. het schema en wat tips om het apparaat op te knappen, indien nodig.
https://www.techniekvantoen.nl/philips-b4x23a/
Btw. 'laagvormige' luidsprekers zjn natuurlijk laagohmige luidsprekers....
Vermoedelijk sloeg de spellingscontrole op hol.